Želite saznati više?

Kontaktirajte nas

Kako uvjeriti internet zajednicu da je baš ono što vi nudite upravo ono što njima treba, a pritom i dobro zaraditi.

Tradicionalni put financiranja u startup svijetu obično kreće iscrpljivanjem vlastitih sredstava – jer tko će vjerovati u vašu ideju više od vas samih. Odmah nakon toga slijede velikodušni prilozi obitelji i prijatelja, a pokažete li ozbiljan potencijal neće proći dugo do prve ponude takozvanih “anđela” i inih investitora, čije financijske injekcije ponekad zadovolje sve vaše potrebe, a nekad su samo uvod u skupljanje papirologije za bankovne kredite. U svakom slučaju, što više sredstava se skupi u ranim fazama, tim bolje. Zato ako nemate dobrostojeće roditelje i rodbinu, vrijeme je da proširite krug prijatelja – i to hitno.

U proteklih 10 godina brojke se na crowdfunding platformama vrte u milijardama. Iako platformi ima mnogo, nisu sve za svakoga.

 

Prvi korak: odabrati pravu platformu

Tri najpopularnije stranice kriju se iza imena Kickstarter, Indiegogo i Crowdrise. Svi služe istoj svrsi, a koliko su slične, toliko su i različite.

Startup-kako-do-novaca-putem-interneta-kickstarter-crowdfunding

Kickstarter je najveća platforma od svih, a pomogla je prikupiti preko milijardu dolara za svoje korisnike. Njihova najveća kampanja utržila je čak 13 milijuna dolara. Svoje mjesto ovdje mogu pronaći filmovi, igrice, glazba, umjetnost, dizajn i tehnologija, dok se financiranje osobnih i humanitarnih potreba ne podržava, kao ni takozvani equity model u kojem donatori dobivaju dio tvrtke kojoj doniraju.

kako-do-novaca-indiegogo-crowdfunding-platforma

Indiegogo je s druge strane otvoren za sve vrste projekata, a jedini model koji nude je onaj zasnovan na nagradama. U prijevodu to znači da svi donatori dobiju nešto za svoje ulaganje, a nagrada je proporcionalna danom iznosu. Za razliku od Kickstartera, ovdje su dopuštene ama baš sve ideje.

 financiranje-putem-interneta-crowdfundingCrowdrise je za razliku od prva dva navedena okrenut isključivo humanitarnim projektima, a popularnosti mu pridonose i poznati osnivači, Edward Norton i Shauna Robertson.

 U Hrvatskoj zasad djeluju dvije crowdfunding platofrme: Croinvest i Doniralica. Croinvest je platforma za financiranje poduzetničkih, infrastrukturnih i društveno korisnih projekata s posebnim naglaskom na EU fondove, dok Doniralica prikuplja financijska sredstva za aktivnosti organizacija civilnog društva i pojedinaca koji surađuju s udrugama.

Hrvatska crowfunding zajednica aktivna je na međunarodnim, ali domaćim platformama. Najviše se tražila podrška za računalne igrice, a od ukupno traženih 7,5 milijuna kuna prikupljeno je tek nešto više od 2 milijuna, dok je samo 14 projekata došlo je do svog cilja.

Za više informacija o crowdfundingu u Hrvatskoj:

crowdfunding-platforme

Drugi korak: odabrati pravi model

Dva su primarna modela po kojima funkcionira crowdfunding. Prvi je onaj u kojem za određeno svotu novaca svaki donator može dobiti i određenu nagradu. Uglavnom se radi o proizvodu koji još nije ponuđen na tržištu, a ukoliko se dostigne zadani cilj dolazi do razmjene novca i nagrada. U ovom modelu ponuditelj ne gubi mnogo i ne izlaže se prevelikom riziku, tako da je ujedno i zastupljeniji.

Drugi model uključuje davanje udjela u kompaniji za određena financijska sredstva, a trajno veže financijere uz ponuditelja. Održivost kompanije ovdje je veliki faktor, po kojem se određuje i njezin uspjeh.

Tu su još i manje zastupljeniji modeli u kojima ponuditelj posuđuje novac kako bi pokrenuo svoj posao, a nakon nekog vremena ga vraća ili se pak ponuđeni novac tretira isključivo kao donacija. Ovaj potonji uglavnom je zastupljen u humanitarnim projektima.

sto-je-pitch-savjeti-za-uspjesan-pitching-startup

Treći korak: predstaviti se u najboljem svjetlu

Tražiti novac od nekoga nije mala stvar, zato trebate pokazati da ga i zaslužujete. Stručnjaci (to jest ekipa koja je uspješna prošla cijeli taj proces) savjetuju dvije ključne stvari: dobar poslovni plan i upečatljivu prezentaciju.

Vezan članak: Startup pitch ili kako impresionirati ulagače u par jednostavnih koraka

Za svako pitanje trebate imati spreman odgovor, a najbolje je smatrati vašu kampanju pitchom za veliki broj ljudi. S obzirom da su ljudi, a pogotovo internet zajednica, mahom vizualna bića, najefektniji način je izrada video uratka koji u vrlo kratkom vremenu iznosi sve karakteristike vašeg proizvoda. I nikad, ali nikad ne obećavajte ono što ne možete ispuniti. Jednom kad ugrozite vlastitu reputaciju, jako ju je teško vratiti.

 junge leute planen geschftsidee

Prednosti i mane crowdfundinga

Osim one financijske, prednosti crowdfundinga ima nekoliko. Prije nego uopće krenete sa zamišljenim projektom, odmah možete vidjeti koliko se on ljudima uopće sviđa. Odaziv zainteresiranih strana vrlo će vam brzo reći isplati li se uopće krenuti u određeni posao. Ako napravite uspješan projekt, on vam onda može biti i odlična reklama, te poslužiti kao odskočna daska za budućnost. Ova vrsta marketinga je ujedno i besplatna, tako da je jedino što možete izgubiti vrijeme.

S druge strane ako obećate nešto što poslije ne budete mogli izvršiti, dolazite do riskantnog dijela crowdfundinga – javno sramoćenje. Na internetu se stvari teško brišu, pa će vas zajednica koju ste (ne)hotimično zeznuli to pamtiti jako dugo. A neki bi mogli zapamtiti i previše – nitko vam ne jamči da vaša ideja neće biti odlična podloga za neki drugi projekt, skoro isti kao vaš. Osim što nije vaš. Krađa ideje postaje vrlo izgleda ukoliko se ne zaštitie kako treba od samog početka. Treba paziti i na to koga i kada ste kontaktirali, jer zakucate li na jedna vrata previše puta, pa makar i na različitim platformama, mogli bi vas smatrati napornim, te lako možete izgubiti nekad vrlo izgledne investitore.

Bez obzira na sve navedeno, jedno je sigurno – bez rizika nema ni profita. Lakše ćete prebroditi jedan neuspjeh nego vječno “što ako” koje bi vam se po glavi moglo vrtiti još dugo dugo nakon propuštene prilike. Carpe diem!

ICT I CLOUD USLUGE

POKRENITE VAŠE POSLOVANJE I POSLUJTE U OBLAKU

Saznajte više

Komentirajte