Želite saznati više?

Kontaktirajte nas

Otkrivamo sve o internetskom fenomenu skupljanja donacija za razvoj novih usluga i proizvoda.

Jeste li čuli za crowdfunding? Kao i svi genijalni izumi, ideja je krajnje jednostavna: poduzetnici s dobrom idejom putem interneta skupljaju donacije za razvoj svojih usluga i proizvoda. Donirati može bilo tko, uplatiti se može bilo koji iznos, a projekti variraju od dizajnerskih noževa za mazanje maslaca, preko glazbenih albuma pa sve do računalnih igara. Koji od njih privlače najviše sredstava te ima li među njima i hrvatskih kreativaca upitali smo Hrvoja Hafnera, pokretača i urednika portala Crowdfunding.hr.

Kako biste objasnili pojam crowdfundinga?

Crowdfunding ili grupno financiranje je alternativni model financiranja projekata pojedinaca ili mladih startup tvrtki. Pojedinac javnosti putem Internet platforme predstavi svoju ideju i traži pomoć od šire zajednice, odnosno bilo koga tko bi tu ideju htio podržati uplatom. Zaživi li projekt, taj novi poduzetnik će simboličnom ili opipljivom nagradom nagraditi svojeg donatora koji mu je pomogao u pokretanju posla.

Koji projekti najbolje prolaze?

Možemo reći da su najbolji projekti uglavnom vezani uz tehnologiju. To mogu biti, recimo, nove igraće konzole, video igre, dizajnerski proizvodi ali sve češće se takav način financiranja koristi i za glazbene ili umjetničke projekte, društveno korisne projekte i pokretanje posla u malim lokalnim zajednicama.

Crowdfunding

Postoje li pravila crowdfundinga?

Crowdfunding je zamišljen kao projektno organizirano financiranje, što znači da svaki projekt ima zadan financijski cilj, odnosno iznos koji je potrebno prikupiti da bi poduzetnik mogao razviti svoju ideju. Druga stvar je da su oni vremenski ograničeni, što znači da se iznos mora prikupiti u točno zadanom vremenu – obično to bude 30 ili 60 dana. Treća komponenta crowdfundinga je transparentnost – sve uplate koje dolaze za projekt su javne, točno se zna koliko je ljudi podržalo projekt i koliko je prikupljeno novaca.

Koja je prednost crowdfundinga za donatore? Što oni ovdje dobivaju?

Razlikujemo četiri osnovna modela financiranja. Pored spomenutog nagradnog modela financiranja, gdje je glavni poticaj za podržavatelje uglavnom nekakav fizički predmet koji će osoba dobiti ukoliko uplati neki iznos, postoji i donacijski model, gdje ustvari ništa ne dobijete zauzvrat ukoliko nekome date novac. Treći model je takozvani equity model, gdje ljudi koji uplaćuju novac ustvari postaju suvlasnici u projektu, odnosno u novoosnovanoj tvrtki. I četvrti model je zajmovni model, gdje ljudi ostvaruju povrat svoje uplate uz simboličnu kamatu nakon određenog vremena kada poduzetnik koji je pokrenuo kampanju bude u stanju zatvoriti svoju financijsku konstrukciju.

crowdfunding-hrvatska

Ima li podataka o rekorderima? Koji je projekt prikupio najviše novaca?

Prošle godine imali smo probijenu granicu od 13 milijuna dolara, koliko je prikupljeno na najpoznatijoj crowdfunding platformi Kickstarter. To je bio projekt za proizvodnju pametne košare za izlete. Ljudi su na nju ugradili LCD displayje, zvučnike, USB, punjače za mobitele, što se ustvari široj publici i svidjelo. No, nisu uvijek u pitanju samo gadgeti, dobro prolaze i proizvodi koji su obogaćeni dizajnom, a tiču se kreativne industrije.

Je li crowdfunding prisutan u Hrvatskoj?

Temeljem istraživanja koje sam proveo, saznao sam da je u Hrvatskoj na različitim crowdfunding platformama prikupljeno skoro 3 milijuna kuna. Bilo je oko 6500 podržavatelja u domaćim CF projektima te oko 45 kampanja na različitim platformama. Čak je i Kickstarter nedavno objavio podatke da je nešto više od 1300 ljudi iz Hrvatske podržalo različite projekte na toj platformi. Možemo reći da se taj trend uhvatio i kod nas. Uspješni primjeri crowdfundinga u Hrvatskoj su definitivno računalne igre. Izdvojio bih Red Solstice: to je mladi developerski tim koji je 4 godine radio na razvoju računalne igre i odlučio u finalnoj fazi tražiti podršku zajednice. U njihovoj kampanji za završetak produkcije video igre prikupljeno je 60 tisuća dolara. Ima tu i kulturnih projekata, recimo, književni klub Booksa iz Zagreba u nedavnoj kampanji prikupio je preko 6 tisuća dolara od otprilike 130 podržavatelja s ciljem da se uredi prostor i da se naprave neke prepravke koje su bile potrebne u samom klubu.

crowdfunding portal

Što je potrebno za uspješnu crowdfunding kampanju?

Da bi kampanja bila uspješna potrebno je prije svega dobro se pripremiti, jer je to zapravo marketinška kampanja kojom treba promovirati svoj rad. Uz dobar i vizualno privlačan proizvod kao rezultat kampanje potrebno je – izgraditi zajednicu prvih podržavatelja. Također je je jako bitno da proizvod znate dobro prezentirati javnosti. To se može napraviti putem kratkog reklamnog videa u kojemu ističete svoju osobnost i potičete ljude da se uključe u vašu kampanju. Za kraj, prije nego krenete u kampanju morate imati jasno predstavljen poslovni plan. Često se događa da ljudi prikupe dovoljno novaca, no ne znaju kako tim novcem napraviti finalni proizvod i kako ispuniti obećanje dano podržavateljima. Ukratko, crowdfunding kampanje se svakako isplate onima koji znaju na koji način potaknuti svoju ciljanu skupinu da se uključi u njihovu kampanju.

Infografika o crowdfundingu u Hrvatskoj

 

Crowdfunding_hrvatska_infografika_2014

Autor: Maja Profuntar 
Izvor: 100% Poduzetnik

Komentirajte

Slažem se

Naša Web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo ili opcije za isključivanje kolačića možete pronaći u POSTAVKAMA.