Želite saznati više?

Kontaktirajte nas

Moderni gradovi zagušeni su prometom. U prometnim nesrećama dnevno nastrada nekoliko tisuća ljudi, a emisije plinova u vezi s prometom su u porastu. Kako bi opstao, svijet se mora kretati prema sigurnim, pristupačnim, integriranim i održivim prometnim sustavima. Potrebno je iskoristiti potencijale novih tehnologija kako bi se smanjilo zagušenje, zagađenje zraka i broj prometnih nesreća. Za učinkovito rješavanje problema mobilnosti potrebno je strateško planiranje i koordinacija od strane nacionalnih i lokalnih uprava, a infrastruktura je temelj održive mobilnosti koja se postiže rješenjima poput multimodalnih prijevoznih sustava.

Pametna rješenja i održivo okruženje u pametnim se gradovima provode kroz poboljšanu temeljnu infrastrukturu i kvalitetu života. Ključni elementi infrastrukture uključuju učinkovitu gradsku mobilnost i javni prijevoz, odgovarajuću opskrbu vodom i električnom energijom, pristupačno stanovanje, upravljanje otpadom, sigurnost građana, kvalitetne zdravstvene i obrazovne ustanove, te dobro integriranu informatičku povezanost, kao i sustave poput e-punionica koji potiču zeleni način života.

Što je multimodalni prijevozni sustav i kako funkcionira?

Multimodalni sustav prijevoza je kombinirani prometni sustav koji povezuje svaku cestovni, željeznički, zračni i vodni put kako bi se stvorilo integrirano rješenje putovanja unutar pametnog grada. Prilikom spajanja svih načina prijevoza nije nužno da sve funkcioniraju pod istim upraviteljima, no nužna je njihova međusobna suradnja. Uspjeh ovisi o tome je li lokalna kultura prijevoza takva da se više agencija može dogovoriti o cijenama i načinu funkcioniranja. Slogan „suradnja unutar konkurencije“ kojeg koristi pet tranzitnih operatora u Hong Kongu, ne bi mogao funkcionirati u New Yorku gdje prepreku čine nekompatibilni sustavi i teritorijalne podjele, kao ni u mnogim latinoameričkim gradovima u kojima postoji mnoštvo privatnih operatera javnog prijevoza, a koji svoje usluge naplaćuju isključivo u gotovini. Plaćanje za cjelokupno putovanje, bilo da se radi o javnom prijevozu ili uslugama taksija, odvija se samo jednom, pri čemu su odgovarajuće cijene automatski preusmjerene za prave usluge. Platforma za plaćanje integrira sva plaćanja mobilnog pružatelja usluga, obuhvaćajući sve pružatelje usluge, kao i načine prijevoza, uključujući bicikle i skutere. Zamislite samo da imate rješenje za svakodnevnu prometnu gužvu prilikom odlaska na posao ili povratka kući. Pomoću aplikacije koja sve povezuje u jedan sustav, moguće je prepoznati hoće li autobus, vlak ili Uber biti brži, a nakon odabira optimalne rute, cjelokupno putovanje plaća se odjednom. Podaci kao što su big data, tehnologija i privatni sektor mogu biti ključni pokretači za razvoj multimodalnog prometnog sustava. Očito je da su multimodalni programi za planiranje putovanja i informacijski sustavi u stvarnom vremenu preobrazili način na koji se ljudi kreću u gradovima. Stoga u ovom slučaju postaje važna uloga tehnologije, organizacije, programera aplikacija, standarda podataka i tehnološkog napretka u sektoru mobilnosti.

London_kao_primjer_multimodalnog_prijevoznog_sustava

Case study za multimodalni prijevoz – London

Ideja multimodalnog sustava može se pronaći u pametnim gradovima poput Londona. Tamošnja Oyster kartica uvedena je 2003. godine i napravljena je po uzoru na Octopus karticu koja već odavno funkcionira u Hong Kongu. Londonski prometni sustav jedan je od najvećih u Europi, a uključuje metro, autobusne linije, regionalne i prigradske pruge. Ured londonskog gradonačelnika drži pod kontrolom agenciju koja upravlja cijelim sustavom prijevoza i dnevno preveze oko 6 milijuna putnika. 2005. godine uvedeno je ograničenje cijene kako nijedan putnik za svoje putovanje ne bi platio veću cijenu od one koju je potrebno platiti za jednodnevnu kartu, bez obzira koliko putovanje bilo dugo i koliko traje. Uvedeni su i popusti na korištenje Oystera, a odnedavno je moguće i nadopuniti ga beskontaktnim plaćanjem kreditnom karticom na uređaju za očitavanje karata. Postavljanjem svih načina prijevoza pod jedinstveni sustav, kontrolira se raspodjela prihoda među operaterima, sprječavaju gubici od utaje cijena i postiže veći prihod. Korištenje Oyster kartice generira i vrijedne podatke o kretanjima putnika, te omogućuje predviđanje ponašanja i bolje planiranje. Od pokretanja sustava, izdano je oko 60 milijuna Oyster kartica, a procijenjeno je da se 85% svih željezničkih i autobusnih putovanja u Londonu plaća upravo na ovaj način.

Pametni parking za pametni multimodalni prijevoz

Iako se izraz “mobilnost kao usluga” (MaaS) odnosi na opcije mobilnosti, digitalizirani pametni parking također bi trebao biti sastavni dio svakog korištenja MaaS-a. Ekonomija dijeljenja obuhvatila je i nova prijevozna sredstva poput vožnje zajedničkim automobilima, biciklima ili skutera. Potrošači se prebacuju iz privatnog vlasništva i fiksne ovisnosti o ruti na fleksibilne oblike prijevoza koji im odgovaraju u određenom trenutku. Zbog toga se multimodalni prijevozni sustavi mogu dodatno optimizirati kada se ukomponiraju i podaci o parkiranju. Prijevozna sredstva poput autobusa, skutera, zajedničkih automobila, bicikala i autonomnih vozila budućnosti zahtijevaju prostor za parkiranje, što će digitaliziranim sustavima parkiranja donijeti veću ulogu. Oni će vozačima omogućiti pronalaženje parkirnog mjesta dodjeljivanjem podataka u stvarnom vremenu  tako će sprječavati gužve i bespotrebno trošenje goriva i vremena u potrazi za slobodnim mjestom.

pametni_parking_za_bolji_multimodalni_sustav

Oko 30% transfera s jednog načina prijevoza na drugi odvija se u komunikacijskim čvorovima; parkirališta igraju presudnu ulogu u tome, međusobno povezujući multimodalne usluge prijevoza i omogućujući besprijekorno prebacivanje između različitih načina mobilnosti. Omogućujući veću integraciju parkiranja i e-prijevoza, omogućivši jednostavni prijelaz s osobnih automobila na skutere, bicikle, javni prijevoz ili zajednička e-vozila, gradovi mogu smanjiti vožnju automobilom u središtu grada. Višenamjenske aplikacije za mobilnost i međusobno povezani načini prijevoza, mogu optimizirati uporabu javnog prostora, podržati modalni pomak i utjecati na ponašanje u prometu.

Multimodalni prometni sustav ima sposobnost prevladavanja izazova takozvanog prvog i posljednjeg kilometra, povećavanja pristupačnosti ljudima koji žive na periferiji grada i ublažavanja problema vezanih za promet općenito. Ova ideja dobiva zamah u pametnim gradovima širom svijeta i čini se kao održivo rješenje pametne mobilnosti u budućnosti.

ICT I CLOUD USLUGE

POKRENITE VAŠE POSLOVANJE I POSLUJTE U OBLAKU

Saznajte više

Komentirajte