Želite saznati više?

Kontaktirajte nas

Ekološki pokazatelji su poprilično jasni – ljudske navike po pitanju mobilnosti moraju se promijeniti želimo li pozitivno utjecali na budućnost. No zato moramo stvoriti preduvjete da bi se ta promjena mogla i dogoditi. Čak i kada zanemarimo cijenu i dostupnost električnih automobila i brodova, još uvijek ostaje pitanje njihove korisnosti, s obzirom na udaljenost koju mogu prijeći prije nego im je potrebno punjenje. Zbog toga su e-punionice tema od sve većeg značaja kada je riječ o pametnim gradovima i održivoj mobilnosti.

Neki u njima vide priliku za ekološku akciju, dok drugi razmišljaju isključivo poslovno, pa e-punionice uvedu u svoje poslovanje kao dodatnu ponudu za klijente. To se ne odnosi samo na gradove ili velike trgovačke centre, već i manje hotele ili restorane. Mnogi su ljudi svjesni opasnosti koju donose emisije štetnih plinova i zakrčenost prometnica, no istovremeno se ne žele odreći praktičnosti koju im pružaju vozila koja pokreću fosilna goriva. U Hrvatskoj je zasad registrirano 459 električnih i 3717 hibridnih automobila. Kada je o financijskom aspektu riječ, Hrvatska putem Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost potiče kupnju električnih vozila već nekoliko godina, a ove je godine za tu svrhu osigurano 25 milijuna kuna. Za fizičku osobu to znači uštedu od 80 tisuća kuna, dok tvrtke imaju pravo i na odbitak PDVa od 100%, čime ušteda postaje još veća. Srećom, jedna od najvećih prepreka uspješnoj vožnji električnog automobila po Hrvatskoj, uspješno se rješava zahvaljujući javnim i privatnim lokacijama koje nude usluge e-punionice.

E-punionice u Hrvatskoj

S obzirom da je 87% putovanja u Europi kraće od 60 km, a prosječna pređena dnevna udaljenost 34 km, ograničena autonomija električnih vozila ne bi trebala predstavljati isključivi faktor pri izboru prilikom kupnje. U Hrvatskoj se trenutačno nalazi oko 200 javnih punionica, a Hrvatski Telekom u 75 gradova diljem Hrvatske postavio je i pustio u pogon 125 e-punionica na kojima se nalazi 170 mjesta za punjenje. Na brzim e-punionicama, kojih je trenutno postavljeno desetak, punjenje traje oko 20 minuta, dok na standardnima traje oko 120 minuta. Na onima koja su korisnicima dostupna besplatno, puniti se može uz registraciju na jedan od tri načina – putem T-RFID prepaid kartice, SMS porukom (za korisnike Hrvatskog Telekoma) ili putem PlugSurfing aplikacije za pametni telefon. Odluči li pojedini vlasnik ili korisnik lokacije početi naplaćivati uslugu punjenja, HT mu osigurava mogućnost prelaska na sustav naplate u roku od 24 sata.

e-punionica_na_otoku_krku

Izvor: grad-krk.hr

Otok Krk jedan je od predvodnika zelene mobilnosti u Hrvatskoj, s obzirom da se na njemu nalazi čak 11 e-punionica. Dio je to programa ENO Krk, kojem je cilj do 2030. godine postići da Krk bude u cijelosti energetski neovisan i održiv otok. Odlukom Vlade Republike Hrvatske 6. travnja 2017. godine donesen je Nacionalni okvir politike za uspostavu infrastrukture i razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu, kojim se propisuju razne mjere potrebne za ostvarivanje nacionalnih ciljeva u ovom području, kao i  Zakon o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva kojim se utvrđuju minimalni zahtjevi za izgradnju infrastrukture mjesta za punjenje. Njime se utvrđuju zajedničke tehničke specifikacije za mjesta za punjenje i opskrbu, zahtjevi za informiranje korisnika, kao i način izvršavanja obveza izvješćivanja o provedbi mjera uspostavljanja infrastrukture za alternativna goriva.

E-punionice za bolju mobilnost na kopnu, ali i vodi

Nizozemska je sinonim za ulaganje u mobilnost, a njihova predanost biciklizmu postala je njihov zaštitni znak. Zato ne čudi što na amsterdamskom željezničkom kolodvoru možete unajmiti bicikl kojim ćete dovršiti zadnje kilometre svog putovanja, te ga tako koristiti u kombinaciji s javnim prijevozom. No u amsterdamskim ćete kanalima pronaći još jedno ekološko rješenje vezano za mobilnost – brodove na električni pogon. Naime, tamošnje su gradske vlasti donijele odluku da će se svi brodovi koji plove gradskim vodama do 2025. godine morati prebaciti na ovu vrstu pogona. Za prosječni turistički brod dužine 23 metra to znači trošak od otprilike 165 do 250 tisuća eura, koliko košta ugradnja i prilagodba 66 baterija potrebnih za njegov nesmetani rad od dva dana i punjenje od 10 sati, barem kada je riječ o litij-željezo-fosfatnoj bateriji. Dio je to većeg plana za smanjenje emisije štetnih plinova i gradskih gužvi. Plovni pravci važni su Nizozemskoj i Belgiji, koje su prošle godine objavile plan za pokretanje teretnih brodica s nultom emisijom. One bi trebale ploviti iz Amsterdama, Antwerpena i Rotterdama, te svojim postojanjem i uporabom ukloniti 23.000 kamiona s cesta.

Izvor: plugboats.com

Dok u Amsterdamu razmatraju kako i gdje postaviti e-punionice za sve te brodove, u Monaku je prije nekoliko mjeseci u rad puštena prva svjetska mreža brzih punjača za električne brodove. Riječ je o takozvanim superpunjačima koji skraćuju vrijeme punjenja e-brodica, a svaka stanica podržava AC i DC punjenje s maksimalnom izlaznom snagom od 150 kWh. Uz odluku da preko vikenda uvedu morsku zonu s nultom tolerancijom na emisije štetnih plinova, Monako postaje jedan od glavnih zagovornika zelene plovidbe.

Održiva mobilnost ključni dio zelene, ali i poslovne strategije

Europski parlament i Vijeće dogovorili su 2014. godine Direktivu o raspoređivanju infrastrukture za alternativna goriva. Jedan njezin dio kaže kako direktiva obvezuje svaku članicu EU da implementira minimalnu infrastrukturu za punjenje električnih automobila. Odgovarajući prosječni broj punjača trebao bi biti barem jedan na 10 automobila. No u obzir treba uzeti i vrstu automobila, tehnologiju punjenja i dostupnost privatnih stanica za punjenje. Odgovarajući broj punjača dostupnih javnosti trebao bi biti instaliran na postajama javnog prijevoza, poput lučkih terminala, zračnih luka ili željezničkih stanica. S obzirom da se nigdje ne spominje točan broj ili specifični uvjeti, ova direktiva ipak se ostavlja subjektivnom tumačenju lokalnih vlasti.

E-punionica__Hrvatskog_Telekoma

Danas, s obzirom da mreža punionica još uvijek nije u potpunosti razvijena, vozači električnih vozila ići će tamo gdje ih mogu i napuniti. Zbog toga bi lokalnim tvrtkama trebalo bi biti u interesu da te iste kupce privuku i lako dostupnom infrastrukturom za punjenje. Svi planovi za buduću infrastrukturu punjenja svakako se moraju prilagoditi i biti dovoljno fleksibilnosti da se prilagode novim zahtjevima mobilnosti koji proizlaze iz promjena ponašanja. Jedino promjenom životnih navika i pomnim planiranjem možemo očekivati održivu budućnost.

ICT I CLOUD USLUGE

POKRENITE VAŠE POSLOVANJE I POSLUJTE U OBLAKU

Saznajte više

Komentirajte