Želite saznati više?

Kontaktirajte nas

Svaka osoba koja je ikad koristila Internet, prije ili kasnije susrela se s nekom vrstom prijevare ili scama (eng.). Za one koji se smatraju naprednim korisnicima, sve je ostalo tek na pokušaju, no s razvojem tehnologije prevaranti postaju sve domišljatiji, a male kompanije s nedovoljno razvijenim sustavima sigurnosti omiljena su im meta.

Digitalna transformacija nije više samo apstraktni pojam, već realnost koja čeka svaku kompaniju koja želi uspjeti na suvremenom tržištu. No tehnološki napredno poslovanje sa sobom donosi i određene rizike. Neki od njih mogu se riješiti učinkovitom IT strategijom, ali najvažnije je upotrebljavati zdravu logiku i velika je vjerojatnost da ćete ih izbjeći. Primjerice, zabilježen je iznimno velik broj prijevara u kojima prevaranti koriste posebno napravljenu kreditnu karticu koja nije povezana s bankovnim računom. Unosom posebnog PIN koda, POS uređaj svejedno bilježi transakciju kao uspjelu, a kupac odlazi sa skupom robom i računom u džepu. Sredstva, nažalost, do trgovca nikada ne stignu. Zato je važno obučiti radnike da prepoznaju nekarakteristično skupe transakcije i svako sumnjivo ponašanje radije prijave ili provjere. Kako bismo vam približili neke od način na koje prevaranti dolaze do svog plijena, donosimo pet često upotrebljavanih online prijevara na koje možete naići.

1. Poziv Google zaposleniku u vezi vašeg računa

Google je samo primjer, može se raditi o bilo kojoj velikoj kompaniji čije usluge koristite. Surfajući raznim web stranicama ( možete naići na pop up ekran koji tvrdi da nešto nije u redu s vašim računom, a odmah vam je pružen i broj koji morate nazvati da bi riješili problem. Uvjere vas kako je u vašem interesu plaćati im dodatnu zaštitu kako se to ubuduće ne bi događalo, a za ovaj put im trebate samo dati pristup svom računalu kako bi sve brzo riješili. Pogađate, vaši se pristupni podaci koriste u druge svrhe, a kada je riječ o vašim poslovnim dokumentima, neovlašteni pristup može imati poprilično ozbiljne posljedice. Zato radije pričekajte i potvrdite identitet osobe s kojom razgovarate ili točnost upozorenja koje vam se prikazuje, kako bi izbjegli naknadne glavobolje.

2. Ransomware

Kao što joj i samo ime kaže, ova vrsta prijevare odnosi se na program koji traži otkupninu za vaše podatke koje je „oteo“. To u praksi izgleda tako da surfajući otvorite krivu poveznicu koja dovodi do instalacije virusa na vaše računalo. Program zatim zahvaća vaše dokumente i druge programe, te im mijenja ekstenziju koju je zatim nemoguće vratiti u prvobitno stanje. Na ekranu se ispisuje poruka koja od vas traži da uplatite određenu sumu novca na određeni račun i tada će vam se ponovno omogućiti pristup vašim podacima. U 99% slučajeva jednom kada platite ostat ćete i bez novca, a svoje datoteke možete zaboraviti. Kako bi se donekle osigurali od ovakve prijevare, poželjno je instalirati programe koji se brinu o sigurnosti vašeg računala i svoje datoteke pohraniti na sigurno mjesto, primjerice u One Drive koji dopušta vraćanje starih datoteka ili sigurni data centar Hrvatskog Telekoma koji koristi najnapredniju zaštitu.

3. Phishing i krađa identiteta

Prevaranti ponekad dođu do pravih email adresa neke kompanije ili je uspiju poprilično vješto iskopirati, te iskoriste njihov adresar kako bi došli do novih žrtava. Naime, svima pošalju mail kako se njihov dotadašnji broj računa promijenio, jer je tvrtka promijenila banku, te da se sve uplate trebaju izvršiti na novi broj računa. Klijenti koji nisu skloni provjeravanju podataka to i naprave, a prevaranti postanu bogatiji za popriličnu sumu. Još jedan način phishinga je da vam pošalju mail s poveznicom na stranicu koja sliči onoj koju inače koristite za pristup određenoj službi. Samo što link vodi na lažnu stranicu koja ne pripada toj istoj službi, već služi samo za prikupljanje podataka koje vi na njoj utipkate. Na taj način kradu vaš identitet i osjetljive podatke.

4. Lažne nagrade za uspješno poslovanje

Ni sami ne znate kako ali dobili ste mail koji tvrdi da je upravo vaša kompanija najbolje u svom segmentu i upravo je osvojila nagradu za svoje poslovanje. Certifikati i priznanja odlično izgledaju na zidovima uredskih prostorija ili istaknuti na web stranici vaše tvrtke, no ne i kada je istu mogao napraviti i vaš mali nećak na svom računalu. Ovi prevaranti uvjere vas da ste dobitnici njihovog prestižnog priznanja, a sve što trebate napraviti jest uplatiti određenu cifru kako bi se izradila prigodna statua ili uokvireni certifikat. Jednom kada uplatite, isti nikada ne dobijete, a u najboljem slučaju stigne vam dječja igračka ili drugi sličan predmet. Prije prihvaćanja ikakvog priznanja dobro se raspitajte o onome tko ga izdaje i provjerite njihove reference.

5. Preplaćivanje usluga i robe

Prodajete li svoju robu i usluge putem weba, vrlo je moguće da ste već naišli na ovakav način prijevare. Potencijalni „kupac“ javlja vam se i nudi pozamašan iznos u zamjenu za ono što prodajete; svjestan je da je iznos veći od traženog, ali tvrdi da se radi o sredstvima za carinu ili mogući porez. Zatim od vas traži da taj preplaćeni iznos vi uplatite na treći račun, tvrdeći da se radi o njegovu posredniku koji će robu poslati na pravu adresu, dok vama šalje lažnu potvrdu o uplati sredstava putem banke ili PayPala. Ako nasjednete na njegovu igru i uplatite traženu razliku, ubrzo ćete shvatiti da nikakva sredstva nisu stigla na vaš račun, a vi ste ostali zakinuti za razliku „preplaćenog“ iznosa, a moguće i bez robe ukoliko ste je već poslali.

Zašto su male kompanije najbolje mete

Male kompanije često nemaju ljudi ni resursa kako bi se zaštitili od svih online prijetnji, a to prevaranti jako dobro znaju. Isto tako znaju i da male kompanije ne mogu sebi priuštiti da se ne javljaju na pozive i ne odgovaraju na mailove koji im nude potencijalni posao. Dok je velikima lako ignorirati i propustiti pokoji posao, preživljavanje malih ovisi o svakom novom angažmanu, ma koliko malen bio. Ukoliko ne uspiju s jednim, mogu računati na tisuće ostalih koji su im na raspolaganju u direktoriju pravnih osoba. Postoji nekoliko jednostavnih pravila koja svatko može uvesti kako bi smanjili mogućnost prijevare:

  • Pažljivo proučite sve podatke na računima prije nego ih platite
  • Provjeravajte web adrese odredišta koje posjećujete kako bi se uvjerili da su u pitanju originalne lokacije
  • Obrazujte sebe i svoje radnike o sigurnom ponašanju na Internetu
  • Provjerite identitet svake osobe koja od vas traži osobne ili osjetljive podatke
  • Prijavite svaki pokušaj prijevare nadležnim službama i kompanijama u čije ime prevaranti navodno djeluju
  • Ne uzimajte svaku informaciju zdravo za gotovo – provjerite svoja prava i obveze i budite ih svjesni u svakom trenutku.

ICT I CLOUD USLUGE

POKRENITE VAŠE POSLOVANJE I POSLUJTE U OBLAKU

Saznajte više

Komentirajte