Želite saznati više?

Kontaktirajte nas

Biti zaposlenik i biti odgovoran za vlastito poslovanje nije isto, no u oba slučaja može doći do preopterećenja obvezama koje nerijetko ima i ozbiljne posljedice. Naučite kako prepoznati i boriti se s prvim znakovima sindroma sagorijevanja na poslu.

U poslovnu avanturu krenuli ste sa zavidnom energijom i motivacijom, uvjereni da ne postoji zapreka koju ne možete savladati. No kako je vrijeme odmicalo postali ste svjesni svojih mogućnosti i potreba, te prilagodili radni ritam ostatku životnih ambicija i živjeli sretno u balansu do kraja života… Čestitamo, jedan ste od sretnika kojima je to uspjelo! Istraživanja su pokazala da je barem 10% zaposlenih izloženo burnout sindromu, tj sindromu sagorijevanja na poslu. No brojke su vjerojatno i mnogo veće, s obzirom da ga je prilično teško sa sigurnošću definirati.

Što je burnout sindrom?

Američki psiholog Freudenberger je sedamdesetih godina 20. stoljeća uočio stanje koje dolazi kao posljedica stresa kod osoba koje rade u profesijama poput medicinskih, kod profesionalaca koji su posvećeni pomaganju drugima. U nastojanju da ugode svima oko sebe, ljudi koji se iznimno jako predaju poslu jednostavno zaborave sami na sebe.  Danas se taj sindrom veže za sve profesionalce koji uspjeh u poslovnom svijetu često interpretiraju i kao jedini životni uspjeh. S obzirom da se neki od simptoma preklapaju sa znakovima iscrpljenosti, ponekad je teško razaznati radi li se o uzrocima koji su uvjetovani poslom. Službeni klinički način istraživanja ne postoji, no dostupni su upitnici koji su specifični za svaku profesiju i koriste se uglavnom u istraživačke svrhe. Imate li osjećaj da vi ili netko od vaših kolega pati od ovog sindroma, postoji nekoliko znakova koji mogu odati da ste na dobrom putu da jednostavno „izgorite“ od posla:

  • Iscrpljenost – emocionalna preopterećenost, manjak energije i osjećaj da ništa ne može obnoviti energiju potrebnu za funkcioniranje, dovodi do toga da je teško dići se iz kreveta ujutro kada je u pitanju odlazak na posao. Dok ste prije neke zadatke obavljali kao od šale, sada se trebate istinski potruditi da ih dovršite, ako uopće započnete.
  • Napadaji panike – užurbano disanje, osjećaj da će se dogoditi najgore, pritisak i bol u prsima osjećaj je koji se može javiti ukoliko znamo da nećemo stići obaviti određena zadatke ili propadne neki od poslova u koje je položeno mnogo truda i nadanja.
  • Anksioznost – teorije zavjere možda su vam zvučale kao dobar vic, no otkad vam je baš sve vezano za novi projekt propalo, počinjete se pitati koliko u njima ima istine. S vremenom ne vjerujete ni sami sebi, kamoli drugima, stalno se osvrčući gledajući tko vam pokušava smjestiti. Teško vam je pokloniti povjerenje ikome u radnom kolektivu, što samo znači da više posla preuzimate na sebe i zaboravljate da ste i vi samo čovjek koji ima svoje granice.
  • Otuđenje – sve ono što je prije bilo izvor dobre energije i poticaj za napredak, sada je razlog zbog kojeg ne želite doći na posao, a prema kolegama i suradnicima osjećate prijezir i manjak poštovanja. Svjesni ste obveza koje vas očekuju, ali ne želite imati ništa s njima ni psihički, ni fizički.

kako-sprijeciti-poslovni-burnout

Kako se nositi s burnout sindromom?

Za početak je važno prepoznati problem i suočiti se s postojanjem problema. Ignoriranje ili umanjivanje simptoma može dovesti do toga da reagirate tek onda kada bude prekasno, ako i tada. Pokušajte pronaći najbolji način za nositi se s negativnim posljedicama. Ukoliko zaključite da vam najveći problem predstavljaju sati koje provodite na poslu, pokušajte smanjiti radne dane. Naučite reći ne kada je to potrebno i dozvolite si oporavak u tempu koji vam odgovara.

  • Odmarajte – Energetski napitci, nedozvoljene suptance i preskakanje kvalitetnog sna, siguran su put prema brzom uništavanju vlastitog tijela i psihe. Mozak treba određen broj sati odmora kako bi pravilno funkcionirao, a njegovo forsiranje neće vam donijeti veću korist. Sjetite se samo koliko ste puta rješenje problema pronašli tek nakon dobrog odmora i odmaka od samog problema. Aktivirajte Headspace i pronađite par minuta u danu za kvalitetnu meditaciju, koristit će vam.
  • Pazite na prehranu – Odvojite makar pola sata za pošteni obrok i izbjegavajte prerađenu hranu s malo nutritijenata. Gledajte svoje tijelo kao i na automobil – teško da će se pokrenuti i moći obaviti ono što treba bez prikladnog goriva. Ulijte krivi derivat i vidjet ćete još veći problem. Pravilna prehrana trebala bi vam dati dovoljne energije i održati vaše zdravlje, zato je ne tretirajte kao usputnu obvezu.
  • Poradite na sebi – ono što je zajedničko svih vrhunskim i uspješnim poduzetnicima je neprestano usavršavanje. Ne libite se potražiti pomoć drugih stručnjaka kako bi unaprijedili vlastito znanje i sposobnosti, no isto tako ne ustručavajte se podijeliti ono što znate s drugima. Naravno, ne mislimo da trebate odavati poslovne tajne, no prezentiranje vlastitih vještina drugima moglo bi pomoći i vama samima. Samo pogledajte TED Talks, ljudi koji su istinski stručnjaci u svom polju smatraju se sretnim doći i podijeliti svoje viđenje svijeta i poslovanja s drugima.
  • Prihvatite neuspjeh – proučite priče o uspjehu velikih kompanija, niti jedna od njih se nemože pohvaliti savršenim razvojem od početka do kraja, bez ijedne zapreke. Dapače, većinom se radi o projektima koji su nastali nakon brojnih neuspjeha, a iz kojih su njihovi tvorci naučili mnogo lekcija koje su primjenjivali u budućnosti. Ne gledajte na neuspjeh kao kraj, već odličan temelj za novi početak.
  • Delegirajte zadatke – Dok se kloniranje ne usavrši, vi ste i dalje samo jedna osoba koja na raspolaganju ima tek 24 sata u danu, baš kao i svi ostali. Preuzimanjem svih zadataka na sebe nećete pomoći nikome. Raspodijelite posao tako da svi dobiju optimalnu količinu zadataka, bez opasnosti sagorijevanja. Oformite tim koji će međusobno surađivati i pomagati si, bez obzira gdje se nalazili.
  • Radite pametnosmart working principi nastali su iz iskustva višegodišnje prakse, zato razmislite o reorganizaciji i promjeni načina na koji trenutno obavljate poslove, ukoliko vam sadašnji ne odgovaraju. Iskoristite modernu tehnologiju na najbolji mogući način i okrenite odugovlačenje u svoju korist. Aplikacije poput Stay Focused pomoći će vam da ne trošite previše vremena na ono što ne biste trebali.

Komentirajte

Slažem se

Naša Web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo ili opcije za isključivanje kolačića možete pronaći u POSTAVKAMA.