Digitalna transformacija već neko vrijeme nije novi trend, ali je svakako proces kroz koji će morati proći sve velike i male tvrtke koje žele uspješno poslovati na tržištu budućnosti. Biti mala tvrtka znači imati prednost u digitalnoj transformaciji, jer je velike vjerojatnost da ne postoji toliko stvari koje je potrebno mijenjati, ali rezultati promjena mogu biti itekako vidljivi. Isto tako, ne znači da je jednostavno provesti promjenu procesa za koje znamo da su nam služili godinama i na njih smo naučili. No, vremena se mijenjaju, a digitalni svijet oko nas zahtijeva i digitalni pristup poslovanju.
Koja je razlika između digitalizacije i digitalne transformacije?
Dok se digitalizacija bavi procesom pretvaranja nedigitalnih materijala u digitalni format, digitalna transformacija se odnosi na zamjenu zastarjele infrastrukture modernom. Oba ova procesa dijele zajednički temelj u korištenju tehnologije za poboljšanje produktivnosti, učinkovitosti i donošenja odluka. Digitalizacija se fokusira na pretvorbu podataka i poboljšanje procesa digitalnim rješenjima, dok digitalna transformacija koristi tehnologiju za potpunu organizacijsku reviziju. Digitalizacija je često promjena na razini jednog zadatka i utječe na operativne procese, dok je digitalna transformacija strateški pomak. Cilj digitalizacije je učiniti podatke dostupnijima i cilja na operativnu učinkovitost, dok digitalna transformacija, s druge strane, ima za cilj potpunu organizacijsku transformaciju.
7 grešaka malih poduzeća u uvođenju digitalne transformacije
Digitalna transformacija proces je kojem se treba pristupiti pažljivo, studiozno i s mnogo obzira prema svojim zaposlenicima, klijentima i partnerima. Promjene se ne događaju preko noći i važno je znati što dobivamo ovim ulaganjem i kako ćemo iskoristiti nove mogućnosti. Mala i srednja poduzeća vrlo često padnu u zamku usvajanja trendova bez mnogo razmišljanja o načinu provedbe i posljedicama naglih odluka. Donosimo sedam najčešćih grešaka koje svakako treba izbjegavati prilikom implementacije procesa digitalne transformacije.
1. Nemaju jasno postavljene ciljeve
Nejasni ciljevi jedan su od glavnih razloga neuspjeha digitalne transformacije. Kada cilj nije jasno definiran, realno je očekivati neuspjeh ili barem mnoštvo prepreka i nesporazuma. Strategija digitalne transformacije treba biti dobro razumljiva svima te jasno artikulirana. Ciljevi kojima teži trebaju biti pametni (S.M.A.R.T.), što znači da ih je lako definirati i izmjeriti, a prije svega postići. Strategija bi trebala krenuti od samog vrha, a zatim se implementirati i u čitavoj tvrtki – to konkretno znači kako bo vlasnik ili voditelj male tvrtke trebao biti dobro upućen u sve što se u ovom procesu događa. Većina malih i srednjih poduzeća ne zna zašto bi digitalna transformacija pomogla baš njihovom poduzeću i koje su to tehnike i procesi poslovanja koje je potrebno digitalizirati kako bi bili učinkovitiji.
2. Nedostaju im ključne IT vještine (ili stručnjaci)
Malim tvrtkama nije lak zadatak identificirati i primijeniti digitalne vještine koje su njihovoj organizaciji potrebne za digitalnu transformaciju. Za uspješnu digitalnu transformaciju tvrtke moraju imati potrebne sposobnosti, alate i stručnjake. Međutim, vještine potrebne za olakšavanje prijelaza na digitalno poslovanje često nisu dostupne unutar same tvrtke. Digitalna transformacija je neizbježna i ako tvrtke ne porade na osposobljavanju svojim zaposlenika temeljnim digitalnim vještinama, mogli bi shvatiti kako od digitalne transformacije i nemaju mnogo koristi. Ulaganje u vještine, karijere i obrazovni razvoj zaposlenika dovode do većeg zadržavanja zaposlenika i većih stopa produktivnosti, zbog čega je osposobljavanje stručnih kadrova visoko na listi uspješnih lidera.
3. Ignoriraju zaposlenike
Digitalna transformacija znači razbijanje tradicionalnih načina rada i reorganizaciju poslovanja prema digitalnoj kulturi. U organizacijama u kojima već godinama nema velikih promjena u poslovanju, ovaj proces može biti veliki šok za zaposlenike. Rukovodeći tim trebao bi biti odgovoran za usađivanje kulture koja prihvaća promjene, te na tome kontinuirano raditi. Potrebno je pojasniti zašto dolazi do određenih promjena i zbog čega su one nužne u ovom trenutku. Digitalna transformacija male tvrtke vjerojatno će promijeniti sve, iz temelja, a to joj je i svrha. Neke uloge će možda trebati redefinirati, neki poslovi mogu postati suvišni, a neki se zaposlenici mogu početi osjećati nepotrebnima. Ostavljanje zaposlenika u neznanju može znatno otežati digitalnu transformaciju, zbog čega je izrazito važno prema njima biti otvoren i uključiti ih u nužne procese, a sve za dobrobit poslovanja i održavanje pozitivne poslovne kulture. Stoga mala i srednja poduzeća moraju ulagati u dobro strukturirane programe obuke, uz podršku kvalitetne dokumentacije, kako bi svojim zaposlenicima ulili povjerenje za rad na novim poslovnim aplikacijama.
4. Ignoriraju klijente
Mobilni uređaji, aplikacije, strojno učenje i automatizacija omogućuju korisnicima da dobiju ono što žele gotovo točno u trenutku kada im je to potrebno. Današnji kupci žele da ih tvrtke tretiraju kao jedinstvene pojedince i znaju njihove osobne preferencije i povijest kupovine. Sada se sve događa u stvarnom vremenu, zbog čega će dugoročno pobijediti one tvrtke koje mogu ponuditi neposrednost, personalizaciju i pristupačnost svojim kupcima. Današnji potrošači razgledavaju u trgovini, kupuju online, dijele povratne informacije putem mobilnih aplikacija i postavljaju pitanja timu za podršku putem chat opcija i društvenih medija. Povezivanje svih ovih interakcija omogućuje tvrtkama stvaranje jedinstvenog digitalnog profila svaki put kada kupac stupi u interakciju s tvrtkom. Mnoge se tvrtke zanose inovativnim tehnologijama tijekom digitalne transformacije i ne uzimaju u obzir da su kupci primarni pokretači ovog prijelaza. Potrebe stvarni ljudi, kupaca i klijenata, uvijek moraju bit ispred svega. Tehnologija je super, no samo ako služi svrsi, inače se radi o propaloj investiciji. Razumijevanje kako se zahtjevi kupaca mijenjaju s vremenom i trendovima, ključno je za uspjeh svakog poslovanja. Tvrtke uvijek moraju uzeti u obzir čitavo iskustvo svojih kupaca i uključiti ga u svoju strategiju digitalne transformacije.
5. Planiraju digitalnu transformaciju previše unaprijed
Tvrtke koje poduzimaju digitalnu transformaciju trebaju strateški smjer koji uključuje cilj i predviđeni put za njegovo postizanje. No, planiranje bi trebalo biti fluidno i prilagođavati se nepredviđenim događajima kojih će zasigurno biti. Plan digitalne transformacije poduzeća bi trebao biti više priručnik nego plan i biti usredotočen na promjene koje će donijeti najveće rezultate digitalne transformacije. Dok tvrtke razmišljaju o tome kako se strukturiraju da bi upravljale rizicima i aktivno pratile trendove i promjene na tržištu, važno je pratiti vlastite proizvodne procese i opskrbni lanac, kako bi uvijek znali gdje smo i gdje želimo biti. Promjene se u današnjem svijetu događaju izrazito brzo, što je pokazala i nedavna pandemija koja je zaustavila svijet. Planiranje digitalne transformacije treba obavljati u fazama, prateći vlastite mogućnosti i prilagođavajući se željama i mogućnostima svojih korisnika.
6. Smatraju digitalnu transformaciju događajem, a ne procesom
Kada mala tvrtka započne digitalnu transformaciju, često čini pogrešku šireći se predaleko i prebrzo, u nadi da će se sve dogoditi odjednom, maltene “preko noći”, ali da će i dalje funkcionirati besprijekorno i bez prekida u poslovanju. Digitalna transformacija je proces na kojem je potrebno aktivno i kontinuirano raditi. Trebat će mnogo vremena i truda, ali i grešaka prije nego što dođe do faze rezultata. Najveća je pogreška od digitalne transformacije očekivati rezultate od dana kada je proces započeo. Digitalna transformacija provodi se uzimajući u obzir širu sliku, zbog čega je za nju potreban strpljiv i staložen pristup. Na vođama timova i vlasnicima malih tvrtki je da preuzmu odgovornost upravljanjem različitim dionicima kroz razdoblja promjena i da znaju kako je potrebno proći svaku fazu u procesu, kako bi digitalna transformacija bila uspješna i dugoročna održiva.
7. Odabiru pogrešne partnere za digitalnu transformaciju
Povjerenje je ključna stvar u poslovnoj suradnji i zato je važno odabrati partnera za digitalnu transformaciju koji zna što radi. Male i srednje tvrtke trebaju digitalnog partnera, a ne samo dobavljača. Dok će im dobavljač ponuditi rješenje i prepustiti im brigu o svemu ostalom, digitalno partnerstvo s tehničkim stručnjacima dolazi sa svim benefitima poput podrške, implementacije i prilagođavanja poslovnim potrebama. Poslovanje je jedna od stvari u kojim je dobro imati prijatelje i partnersku podršku, no još je važnije moći se osloniti na stručno proveden proces digitalne transformacije. Ipak se radi o promjeni o kojoj će ovisiti budućnost čitave tvrtke.