Prosječno vrijeme čitanja ovog članka je 180 sekundi – mislite li da možete bolje od prosjeka? Započnimo s igrom!

PRVI NIVO: Što je igra ili igrica i kakve veze ima s “ozbiljnim poslom”?

Krenimo s odgovorom na drugo pitanje: “Pa, kakve veze igra ima s poslom?” Između niza poveznica, dvije govore o tome da je industrija igara ozbiljan posao, a ozbiljan posao se može realizirati principima razvoja igre: 

  1. a) sve što smo učili u ranijim fazama života, učili smo kroz igru
  2. b) industrija igara i igrica procijenjena je na 180 milijardi USD.

Igre su danas iznimno popularne, ali su bile i značajan dio bilo kojeg društva i u povijesti. Olimpijske igre povijesno su najpoznatije sportsko natjecanje na svijetu, šah je igra prema legendi izmišljena za kineskog cara, a ljudi se uz karte ili bacanje kocke igraju uz pomoć sreće već stoljećima. TV emisije imaju elemente igre i često dijele nagrade, pa čak i političke izborne kampanje poprimaju natjecateljske principe igara. Iako se danas najviše igraju digitalne igre, već generacijama iznimno su popularne obiteljske društvene igre (npr. “Čovječe ne ljuti se”). Što je onda igra? Možemo reći da je to posebno stvoren svijet u kojem igrači imaju određen zadatak tj. cilj. Kako bi ispunili taj cilj igrači posjeduju određene alate i slijede određena pravila. Na putu prema ostvarenju cilja susreću se s nizom poteškoća (neprijatelja i nepredviđenih okolnosti), te se često bore ili surađuju s drugim igračima. Na kraju igre, čeka ih glavna nagrada. Ne podsjeća li vas to pomalo na vaš posao? Radite u specifičnom sektoru u kojem vrijede posebna pravila, fraze i principi rada. Surađujete s kolegama na specifičan način. Dnevno ispunjavate mnogo manjih zadataka, tjedno osvajate određeni broj novih klijenta i godišnje ostvarujete zadane ciljeve… Slično je igri, zar ne? Naravno, odgovornost u stvarnom svijetu je neusporediva… a i glavna nagrada na kraju mjeseca (plaća, provizija ili dobit) nikada ne veseli toliko koliko bi to željeli :)?

DRUGI NIVO: Kako nas principi igre motiviraju i kako ih primijeniti na poslovanje

Igrači u bilo kojoj igri emotivno su motivirani, zato je teško reći da je posao ili usvajanje novih vještina i znanja doista igra. Kako bi motivirali sebe ili druge, možete koristiti različite principe razvoja igara:

  • Stvorite novi mikro svijet – ključ igre je ulazak igrača u novi svijet. Kada usvajamo novu vještinu također ulazimo u novi mikro svijet, u kojem igrači trebaju imati osjećaj kontrole.
  • Definirajte ciljeve – ciljevi moraju biti kvantificirani i mjerljivi. Primjerice, ispunite test u što manje vremena, napravite 15 prodajnih razgovora u 90 minuta, detektirajte potencijalne klijente u Zagrebačkoj županiji tijekom 30 dana.
  • Koristite okidače i podsjetnike – svaka igra je poticajna i zato joj se igrači vraćaju i igraju ponovno ili duže. Kako bi potaknuli na igrivost, koristite bilo koji oblik podsjetnika: mail, kalendar, kraći timski briefing…
  • Podijelite ciljeve i zadatke u manje – kada definiramo dugoročne ciljeve, trebalo bi početi s kratkoročnima i stvoriti naviku. Na primjer, u slučaju da želimo stvoriti 500 novih veza na LinkedInu, možemo definirati cilj da se svakodnevno povežemo s pet osoba, objavimo jedan post i pošaljemo dvije pozdravne poruke novim kontaktima.
  • Koristite skupljanje bodova, male nagrade i natjecateljski duh  – svaka igra sadrži element skupljanja bodova, tako da i poslovni projekt može imati bodovane mikro zadatke. Za svaki ispunjeni skup zadataka igrač može dobiti bedž, a cjelokupni tijek i element natjecanja može biti realiziran kroz natjecateljski semafor i listu najboljih igrača.

Dodatno pravilo! Kontrolirano omogućite zaobilaženja pravila: pružite priliku da se neki zadatak zaobiđe, izvrši u drugom obliku ili na drugi način, čime ćete potaknuti kreativnost, igrivost, natjecateljstvo…

TREĆI NIVO! Zašto uvesti principe igre u poslovanje?

Kako bi uspješno igrali poslovnu igru morate usavršiti znanja i vještine, usvojiti korištenje novih alata, upravljati ili inovirati. U svemu tome pomažu principi razvoja igara, uz pomoć kojih možete:

  • Lakše definirati ciljeve
  • Potaknuti natjecateljski duh, ali i izgraditi timsku kulturu
  • Lakše pratiti rezultate
  • Pružati učestalije i objektivnije povratne informacije klijenata i zaposlenika
  • Dati igračima (sudionicima – zaposlenicima) veći osjećaj slobode, upravljanja procesima i mogućnost izbora, što vodi do učinkovitijeg ispunjenja ciljeva
  • Povećavati želju za svladavanjem novih vještina sudjelovanjem u projektima i učenjem 


Nekoliko primjera alata za koje znate, ali niste o njima mislili kao i igri

Sport i rekreacija – Postoji niz aplikacija koje pomažu u redovitijem vježbanju, praćenju rezultata gubitka kilograma, napretka u trčanju… One koriste sve ranije navedene elemente: definiranje ciljeva, podsjetnike, praćenje rezultata i zajednicu igrača. Tko je prvi napravio takve aplikacije? Proizvođači sportske odjeće i obuće.

Trgovina i e-commerce – popusti i ponude s istekom vremena (popust vrijedi još dva dana, samo danas i slično…), program vjernosti, klub kartice i nagradne igre.

Mediji i marketing – kvizovi znanja na portalima, fotografije “uočite razliku” i objave na društvenim mrežama koje potiču komentare ili lajkove (primjer: tagiraj prijatelja kojeg se sjetiš kada pogledaš ovu fotografiju…).

Edukacija i učenje – aplikacije za učenje jezika koje prate dnevni napredak, ilustrirane primjere razgovora i riječi, kombinaciju natjecanja uz vizualne i zvukovne poticaje. Zapravo se svodi na učenje kroz igru.

I da, jeste li pratili vrijeme? Pročitajte tekst opet, ovaj put uz štopericu! Jeste li bolji od prosjeka? 🙂

Podijelite