Postoji nekoliko načina da trenutno poboljšate svoje vještine izlaganja, a sve je u pripremi i praksi. Bilo da predstavljate novi proizvod svojim kupcima ili predvodite sastanak unutar tvrtke, vaše prezentacije ne moraju biti dosadne i zamorne – upravo suprotno. Izrada dobre prezentacije počinje kreiranjem sadržaja. Bez obzira na to koliko je vaša poruka uvjerljiva, ako je ne prezentirate na jednostavan način, susrest ćete se s mnogo zbunjenih ili nezainteresiranih lica u publici, što znači da je vaše izlaganje rezultiralo samo gubljenjem vremena. Redoslijed prezentiranih činjenica ima veliki utjecaj na to koliko se prezentacija pamti. Ono što je rečeno na početku ili na kraju najvjerojatnije će duže ostati u pamćenju. Generalno govoreći, tri najvažnije poruke trebale bi biti jasne odmah na početku, a cijeli srednji dio prezentacije treba iskoristiti za objašnjenje zašto su te tri stvari toliko važne. Na kraju, ostaje vam samo ponovno rezimirati. Mnogi poslovni sastanci dosadni su jer su se informacije mogle poslati e-mailom ili porukom. U tom slučaju teme sastanka nisu privlačne ni zanimljive niti onome koji prezentira, niti onima koji ga slušaju. Stoga bi najvažnije pitanje za vašu sljedeću prezentaciju trebalo biti: Što želim poručiti i zašto? Ako imate jasan odgovor na to pitanje, vjerojatno vam se smiješi uspjeh. Zvuči jednostavno, no postoji još nekoliko pravila kojih se morate držati kako bi postali stručnjak za prezentacije.

Šest pravila za uspješnu prezentaciju

#1: Prilagodite izlaganje publici

Prvo pravilo svakog izlaganja je da vas publika mora razumjeti. Iako nikada ne želite podcijeniti inteligenciju i iskustvo onih koji vas slušaju, morate biti svjesni njihovih specifičnosti. Govorite li o najnovijim tehničkim detaljima svog proizvoda stručnjacima iz iste branše, svakako im nećete pojašnjavati osnove koje već znaju. Predstavljate li taj isti proizvod široj publici, njih neće zanimati detalji proizvodnje, već korist koji mogu imati od završnog proizvoda, zato ćete za njih pripremiti sasvim drugu vrstu prezentacije. Dok ćete se u prvoj koristiti stručnim izrazima, u drugoj ćete se držati laičkih termina. Odvojite vrijeme prilikom pripreme kako biste bili sigurni da vaša prezentacija odražava razinu obrazovanja, interese i opći sastav vaše publike, a vaš će govor samim time imati bolji prijem.

#2: Smanjite količinu pisanog teksta

Ideja vizualne pomoći je da ona prati vašu prezentaciju, a ne da je zamjenjuje, stoga bi vaši slajdovi trebali nuditi komplementarne informacije, a ne prisiljavati vašu publiku da pokušava istovremeno čitati i slušati kako govorite. Uvijek koristite font koji je jednostavan za čitanje i dovoljno velik da i oni udaljeniji od ekrana mogu vidjeti svaku riječ. Ne percipiraju svi brojevi i podatke na isti način, zato je vizualni prikaz najbolji izbor. Stručnjaci preporučuju da se ne slajdove ne stavlja više od šest riječi, a slike i grafikoni uvijek su bolji izbor – jednostavan slajd popraćen sjajnim verbalnim opisom najbolja je opcija.

#3: Vježbajte izlaganje

Čak i ako se osjećate potpuno sigurni u svoje prezentacijske vještine, uvijek je dobra ideja vježbati svoje izlaganje. Kroz vježbu postajete sigurniji i bolje upoznati sa svakim elementom prezentacije i manje je vjerojatno da ćete zaboraviti neke male, ali važne stvari. Izložite svoju prezentaciju u stvarnom vremenu – najbolje je pročitati naglas sve što ste pripremili, kako biste osigurali da vaša poruka ima smisla prije nego što je zaista isporučite. Pokušajte snimiti svoju prezentaciju, jer ćete tako moći precizno pregledati i primijetiti slaže li se vaš govor s napravljenim slajdovima. To će vam pomoći i da se prilagodite vremenu kojeg ćete imati na raspolaganju.

#4: Budite staloženi i informirani

Nitko ne želi slijediti nesigurnog vođu, slušati nejasne upute ili pamtiti nepouzdane informacije, stoga svoju prezentaciju morate održati s određenom razinom samopouzdanja. Čak i ako ste mnogo vježbali, normalno je da i dalje osjećate nervozu, no odlučite li je pretvoriti u entuzijazam, možete poboljšati vlastitu izvedbu i istovremeno izgraditi samopouzdanje. Duge stanke i duboko udisanje, ako se rade na kontroliran način, mogu dati naglasak na određene točke u govoru, a istovremeno vas smiriti. Ako održavate prezentaciju na jeziku koji nije vaš materinji, ne brinite previše o gramatici ili izgovoru, već se usredotočite na sadržaj svoje prezentacije i vaša će publika slijediti vaš primjer.

#5: Pazite na vrijeme

Prezentacija koja se odugovlači uvijek gubi naklonost publike, stoga je važno držati se rasporeda. Ako odlučite upotrijebiti podsjetnik, nemojte ubrzavati niti žuriti čak i ako osjećate da vam ponestaje vremena i još imate puno toga za reći. Pripremite se za ovaj scenarij unaprijed i odaberite koje slajdove možete preskočiti ako je potrebno. Bez obzira na to jeste li morali preskočiti određene dijelove, uvijek planirajte čvrst zaključak. Ljudi imaju tendenciju najbolje pamtiti početak i kraj događaja. Kada ste završili, ne zaboravite se zahvaliti svojoj publici i domaćinu konferencije prije odlaska s pozornice.

#6: Uključite publiku

Neka vaši slušatelji odgovore na pitanja, daju procjene, sudjeluju u raspravama i otkriju proturječnosti. Ako iznenada izgubite tok misli, shvatite to kao priliku. Pustite publiku da vam pokaže što ih zanima. Teško je koncentrirati se na slušanje nove ideje, još više ako je ideja dosadna, stoga je vaš posao potaknuti znatiželju. Ne postavljajte retorička pitanja, već stvarna, te čekajte da vam ljudi na njih i odgovore. Ako ne reagiraju, pitajte ponovo. Budite kreativni s angažiranjem publike – umjesto da pokažete svima da 30% vaše demografske skupine razmišlja na jedan način kroz dosadan slajd, preselite njih 3 od prisutnih 10 na jednu stranu sobe. Uvijek možete unaprijed pripremiti stolice prije dolaska publike, zatim u određenom trenutku pitati znaju li zašto tako sjede. Budite kreativni, jer samo tako ćete biti upamćeni. ]]>

Podijelite