Marketing je moćno oružje kada je u pitanju zarada, a kreatori ovih božićnih izdanja znali su ga upotrijebiti na pravi način.
Svijet marketinga oblikovao je mnoga naša shvaćanja i vjerovanja, a to je najočitije kroz proizvode i ideje koji se koriste svake godine u isto vrijeme, konkretno za vrijeme Božića. Razne pjesme i filmovi mogu nam ići na živce kada se krenu prikazivati tek što je jesen doista uzela zamah, no to se događa samo zato što ih asociramo sa samim blagdanom. Upravo su te asocijacije ono što je njihovim kreatorima donijelo milijune na računu.
Kako je gazirano piće postalo sinonim Božića
Znate li kako je nastao Djed Božićnjak? Legenda o najpoznatijem djedici u crvenom koji svake godine vuče gomilu poklona diljem svijeta datira još iz davnih dana, no najveću popularizaciju doživjela je kada ga je u svojim reklamama počela koristiti kompanija koji proizvodi najpoznatije piće na svijetu – Coca Colu. Njihovo oglašavanje odigralo je veliku ulogu u oblikovanju veselog lika kakvog danas poznajemo. Prije 1931. bilo je mnogo različitih prikaza Djeda Mraza diljem svijeta, čak je postojao i strašni Mraz, no te godine Coca-Cola je angažirala ilustratora Haddona Sundbloma da naslika Djeda Božićnjaka za blagdanske reklame. Te su slike utvrdile Djeda Mraza kao toplog, sretnog lika s ljudskim crtama, uključujući rumene obraze, bijelu bradu, svjetlucave oči i osmijeha. Godine 1995. tvrtka je predstavila reklamu “Praznici dolaze”, s kamionima jarkih boja i likom “njihovog” Djeda Mraza, a ljudi su se toliko vezali za te oglase da je 2006. godine, kada je tvrtka pokušala promijeniti cijeli koncept, došlo do potpunog negodovanja javnosti, te su kamioni s Djedicom vraćeni odmah iduće godine.
Sve što želim za Božić je Mariah… ili Wham?
Pjesma “Last Christmas” grupe Wham (čiji član je bio pokojni George Michael), “Do they know its Christmas” Band Aida, kao i “All I want for Christmas” već su postavili vjesnici blagdana koji dolaze. Sve krene s pokojim puštanjem još u studenom, no kako se bliži 25. prosinac, radijski eter doslovno preplave originali i obrade ovih i sličnih hitova. Da nije ništa drugo napravila u svojoj karijeri, Mariah Carey i tim koji stoji iza ove uspješnice mogli bi komotno živjeti dok su živi, ali i osigurati buduće generacije svoje obitelji. Billboard je nedavno proglasio “All I Want for Christmas is You” brojem 1 svih vremena na njihovoj listi 100 pjesama za praznike. 25 godina nakon svog originalnog izdanja, postala je drugi blagdanski singl koji je ikada zauzeo prvo mjesto na Hot 100, srušivši rekord za najduži period od objavljivanja do broja 1. Pjesma je bila na ljestvici svake blagdanske sezone od objavljivanja, što znači da je 2020. obilježila četvrto desetljeće zaredom u kojem je bila najveći hit – nešto što nijedan drugi izvođač nikada nije napravio! Nagađa se da pjesma svake godine uprihodi 50 milijuna dolara od prava, ali sama pjevačica navodno od toga prima samo oko 400.000 funti. Osim pjesme tu su i dječja knjiga istog naziva (izdana 2015.) i animirani film (2017.), zajedno s različitim online sadržajem i mini-dokumentarcem Amazon Musica o izdržljivosti pjesme.
Elf i Polar Express kao sinonim Božićne kinematografije
Uz glumce koji nisu bili prvi izbor produkcije, relativno mali proračun i radnju koju nitko u Hollywoodu nije u potpunosti razumio, Elf izgledao je kao da ima približno jednake šanse za uspjeh kao odrastao čovjek koji misli da je vilenjak koji traži svog oca u New Yorku. Ali ljudi koji su snimali film imali su jasnu i snažnu viziju, inspiriranu blagdanima njihova djetinjstva. Ta vizija donijela im je milijunski uspjeh. Elf je zaradio 176,6 milijuna dolara u Sjedinjenim Državama i Kanadi, te 47,2 milijuna dolara na drugim teritorijima, što u cijelom svijetu čini ukupno 223,9 milijuna dolara, uz produkcijski proračun od “tek” 33 milijuna dolara. Film je inspirirao Broadwayski mjuzikl “Elf: The Musical” iz 2010., kao i NBC-jev animirani televizijski specijal iz 2014. “Elf: Buddy’s Musical Christmas”. Nakon što je prodan u 695.000 primjeraka u Sjedinjenim Državama, njegov soundtrack postao je drugi najprodavaniji album za film s božićnom tematikom otkako je Nielsen SoundScan 1991. počeo pratiti prodaju glazbe, dok prvo mjesto čvrsto drži The Polar Express, animirani film koji je svjetlo dana ugledao samo godinu kasnije. Pjesma “Believe” s ovog albuma dobila je nagradu Grammy 2006. godine, a nominirana je i za najbolju originalnu pjesmu na 77. dodjeli Oskara, gdje su ju otpjevali Josh Groban i Beyoncé. Ubrzo nakon prikazivanjaj u kinima objavljena je video igrica temeljena na filmu “Polarni ekspres”, te su prodani i mnogi vlakovi za igru po predlošku iz filma. Film je također iznjedrio i brojna iskustvena putovanja temeljena na putovanju vlakom, što čini ovu cijelu priču velikim marketinškim uspjehom s blagdanskim predznakom.]]>