U današnjem poslovnom okruženju, bez obzira na djelatnost ili veličinu tvrtke, prisutnost na društvenim mrežama više nije stvar izbora, ona je nužnost. No mnogi mali i srednji poduzetnici još uvijek traže odgovore na osnovna pitanja: gdje biti prisutan, koliko sadržaja objavljivati i kako uopće znati što funkcionira?

O tim dilemama i o pametnom korištenju društvenih mreža kao alata za rast, razgovarali smo s Tihanom Sedlar Krauz, stručnjakinjom za društvene mreže i i predavačicom na Akademiji Poslovni START. Objasnila nam je zašto su društvene mreže puno više od digitalne posjetnice, kako uz minimalne resurse postići maksimalan doseg te koje jednostavne funkcionalnosti poduzetnici često zanemaruju, a mogu im značajno olakšati svakodnevni rad.

Kako bi najplastičnije pojasnila važnost društvenih mreža malim poduzetnicima? Je li fer reći da su oni poput digitalne posjetnice ili su i puno više od toga?

Prije nego uopće krenemo pričati o važnosti društvenih mreža za poduzetnike, bilo oni mali ili veliki, prisjetimo se zašto ljudi dolaze na društvene mreže? Dolaze se opustiti, povezati se s pojedincima i zajednicama i zabaviti, ali i gotovo 45 posto Hrvata, prema Digital Data Reportu, dolazi na društvene mreže informirati se o proizvodima koje želi kupiti, tako da su društvene mreže puno više od digitalne posjetnice. One su mjesto gdje se zaista možete povezati sa svojim kupcima i publikom.

Ako smo ograničeni resursima i ne možemo kvalitetno održavati više društvenih kanala, treba li se opredijeliti za jedan ili bazično održavati više njih?

Otkad radim ovaj posao, vodim se vrlo jednostavnom logikom koja vrijedi za puno životnih aspekata, a to je da je manje više. Treba definirati koja je vaša ciljana skupina te se, u skladu s tim, posvetiti društvenim mrežama na kojima boravi vaša ciljana skupina. Ako vam je ciljana skupina Gen Z, nećete se sigurno fokusirati na Facebook. Dobra je stvar što su društvene mreže iz tehničkog aspekta kreiranja sadržaja dosta slične, tako da isti sadržaj možete samo malo prilagoditi i plasirati ga i na Instagram, i na Facebook, i na TikTok.

Kako odabrati kanale koji su relevantni za naše poslovanje? Postoje li situacije u kojima nije dovoljno razmišljati isključivo o ciljanoj skupini za naše usluge i proizvode nego šire?

Sve ovisi o tome kakav proizvod imate. Ako je vrlo nišan za određenu ciljnu skupinu, naravno da ćete se fokusirati na nju, no ako nije toliko nišan, bespuća algoritama na društvenim mrežama, koja nisu više rezervirana samo za one s velikim brojem pratitelja, mogu napraviti čuda za vaš brend ako pametno kreirate i plasirate sadržaj.

I sama si se nedavno osvrnula na LinkedInu o novoj odluci Googlea da objave na društvenim mrežama postanu standardnim sadržajem search rezultata online. Kakav će to utjecaj imati na mala poslovanja, pogotovo ona koja su možda odlučila prioritizirati društvene kanale, a ne web stranice?

Svakom bih poduzetniku sugerirala kreiranje vlastite web stranice jer vam nju nitko ne može oduzeti. Ne može vam, doduše, ni društvene mreže ako se pridržavate community standarda, no nikad ne znate kakva sudbina čeka, primjerice, TikTok za nekoliko godina. Novost da će objave na društvenim mrežama postati standardnim sadržajem na search rezultatima izuzetno je važna jer će informacije o proizvodima biti još dostupnije i lakše za pronaći.

Što je ključno za znati i na što paziti po pitanju ‘suradnje’ između web stranice i društvenih kanala?

Ključ uspješne suradnje između web stranice i društvenih mreža leži u cross-promotionu i kvalitetnoj optimizaciji i jednoga i drugoga. Web stranica često je glavna destinacija, mjesto gdje korisnik obavlja konverziju, informira se detaljnije ili koristi neku uslugu. Društvene mreže su tu da nam približe proizvod, pokažu kako bi nam on mogao biti koristan u svakodnevici te da kroz razne oblike call to actiona pozovu potencijalne kupce na web stranicu. Na web stranici uvijek moramo staviti poveznice na naše društvene mreže, a na društvenim mrežama koristiti link in bio te tekstualne call to actione za posjet web stranici.

Koja rješenja dostupna na društvenim mrežama misliš da manja poslovanja nedovoljno koriste ili možda za njih uopće ni ne znaju pa ih ni ne pokušavaju primijeniti?

Ima ih dosta, a većina je zapravo jako jednostavna. Primjerice, tu su automatski odgovori u inboxu, idealni za brzo odgovaranje na često postavljana pitanja, čak i izvan radnog vremena. Zatim imamo A/B testiranje oglasa i sadržaja – većina platformi, poput Meta Ads Managera, omogućava testiranje različitih vizuala, poruka ili publika. To je jednostavan način da se sazna što najbolje rezonira s publikom, umjesto da se oslanjamo na pretpostavke.

Imamo i korištenje lokalnih ciljanih kampanja. Mnogi mali biznisi ne koriste geolokacijsko targetiranje, iako im ono može donijeti relevantniji promet i veći ROI. Što se tiče kreiranja samog sadržaja, uz iPhone Pro Max u kombinaciji s CapCutom možete napraviti odličan video, a tu su i brojni AI alati koji vam mogu pomoći. Za kreiranje vizuala meni je najbolja Canva. Na kraju, često se zaboravlja na korištenje uvida iz analitike. Čak i osnovni podaci o tome kada je publika najaktivnija, koji sadržaj ima najviše angažmana ili demografija pratitelja mogu uvelike pomoći u donošenju odluka vezanih za društvene mreže.

Također, kreatori sadržaja izuzetno su bitni i oni ne moraju biti pretjerano skupi, a potencijalni kupci im vjeruju. Ništa vas ne košta javiti se kreatoru koji vam se čini kao dobar fit za vaš brend, nikad ne znate što možete dogovoriti.

Vrijede li ista pravila na društvenim mrežama za poslovanja koja su B2C i B2B ili bi im dala različite savjete?

Da budem u potpunosti iskrena, nemam puno iskustva s B2B marketingom, no ono što mogu kao zaključak reći je da su apsolutno svi na društvenim mrežama – učitelji, prodavači, liječnici, menadžeri, vlasnici tvrtki. Nikad ne znate kad vas netko može primijetiti, zato je izuzetno važno ulagati u digitalni marketing za vaše poslovanje.


Akademija Poslovni START je edukativni program koji je pokrenuo Hrvatski Telekom s ciljem pružanja podrške malim, mikro i srednjim poduzetnicima, kao i onima koji tek razmišljaju o pokretanju vlastitog posla. Sudionici Akademije mogu sudjelovati na besplatnim predavanjima vrhunskih hrvatskih stručnjaka, koji pokrivaju ključne teme modernog poslovanja – od digitalnog marketinga, financijske pismenosti do uporabe umjetne inteligencije u poslovanju. Kroz interaktivne radionice polaznici stječu konkretna znanja i vještine potrebne za unapređenje vlastitog poslovanja, prilagodbu tehnološkim promjenama i uspješno snalaženje u sve zahtjevnijem poslovnom okruženju.

Podijelite