Pokretanje vlastitog biznisa za mnoge znači slobodu, fleksibilnost i priliku da samostalno rade ono što zaista žele i vole. Međutim, prvi koraci u poduzetništvu često sa sobom donose i brojne izazove. Mnogi se početnici tada znaju po prvi put susresti s nekim stvarima, obavezama i potrebama, pa nije rijetkost da pritom učine i poneku pogrešku.
Zato smo u nastavku izdvojili neke od najčešćih grešaka s kojima se suočavaju poduzetnici koji tek kreću sa svojim biznisom, ali i načine kako ih uspješno možete izbjeći.
Nedostatak poslovnog plana i konkretnih ciljeva
Ulazak u vlastiti posao često je popraćen entuzijazmom, strašću i idejama koje se jedva čekaju realizirati. No, ono čega pritom manjka jesu mjerljivi ciljevi i jasno razrađen poslovni plan.
Stoga je nužno napraviti jednostavan, ali realan i konkretan poslovni plan koji će sadržavati ključne stavke poput analize tržišta, opisa proizvoda ili usluga, mjerljive ciljeve, budžet, plan razvoja, analizu konkurencije i slično.
Nejasna organizacija financija
Pametno upravljanje budžetom temelj je stabilnog i održivog biznisa. Unatoč tome, u startu se zna dogoditi da se podcjenjuju troškovi, ne vodi knjigovodstvo, ne rade izvještaji, a poslovne i privatne financije se miješaju.
Za početak je zato potrebno otvoriti poseban poslovni račun, voditi detaljnu evidenciju prihoda i rashoda, napraviti plan budžetiranja, uzeti u obzir i izdatke poput poreza, prireza i sličnih nameta te raditi konkretne financijske izvještaje koji će olakšati upravljanje novčanim sredstvima.
Nedovoljno istraživanje tržišta
Imati ideju ne znači imati i točno određen smjer njezinog realiziranja. Pritom je jedan od ključnih koraka kvalitetno istraživanje tržišta i ciljanih skupina, posebice ako na tržište lansirate neke nove proizvode ili usluge.
Pokretanje biznisa bez jasnog uvida u to kakvo je stanje na tržištu, tko su potencijalni korisnici ili kupci i što im zaista treba, nerijetko donosi i potencijalne probleme, gubitke ili zastoje u poslu. Zato uvijek u sve krenite s istraživanjem – tržišta, cijena, ciljanih skupina, stvarnih potreba.
Zanemarivanje kibernetičke sigurnosti
Greška mnogih događa se i po pitanju kibernetičke sigurnosti – mali poduzetnici smatraju kako su premali da bi uopće bili mete kibernetičkih napada, međutim upravo suprotno. Kao takvi su i najranjiviji jer često nemaju razvijen sustav zaštite niti razvijenu svijest o rizicima.
Kako biste to izbjegli, obavezno koristite jake lozinke za svaki uređaj, program ili društvenu mrežu, uz dvofaktorsku autentifikaciju gdje god je to moguće. Redovito ažurirajte softver i operativne sustave te razmislite o korištenju antivirusa i osnovne zaštite podataka, kao i angažiranju IT stručnjaka ako vam je ipak potrebna pomoć.
Ignoriranje moći društvenih mreža i web stranice
Oslanjanje na usmenu predaju ili poznanstva i zanemarivanje digitalnog marketinga također je jedna od čestih početničkih grešaka. U današnje vrijeme digitalizacije, apsolutno je nužno otvoriti profile na društvenim mrežama i kreirati web stranicu ili barem landing page.
Pritom razmislite i o osnovnoj digitalnoj strategiji – upoznajte se s digitalnim oglašavanjem, sadržajnim marketingom, SEO optimizacijom ili pak e-mail marketingom. Sve to neće vam nikako odmoći, već samo pomoći u izgradnji biznisa.
Nekorištenje korisnih digitalnih alata
U početku se neki poduzetnici i dalje oslanjanju na ‘staromodne’ metode rada – ručne procese, papirnu dokumentaciju i slično, misleći da su digitalni alati luksuz. Izbjegavanjem digitalnih alata s druge se strane gubi vrijeme, povećava rizik od grešaka i smanjuje konkurentnost.
Zato iskoristite cloud servise za pohranu podataka i timsku suradnju poput Google Drivea, Dropboxa ili Trella, uvedite AI u poslovanje te automatizirajte ponavljajuće zadatke pomoću za to namijenjenih sustava.
Neulaganje u daljnje edukacije i stjecanje novih znanja
Jednom pokrenut biznis očekuje od vas konstantno učenje i napredovanje. Poslovno okruženje, tehnologiju i tržište stalno pogađaju promjene pa su praćenje trendova i nadograđivanje znanja nezaobilazni ako želite svoj biznis održati na životu.
Uložite vrijeme i novac u online tečajeve, radionice ili konferencije, pratite stručne portale ili webinare iz svoje industrije, razvijajte vještine, komunicirajte i umrežavajte se s drugima. I uvijek imajte na umu – sve su to investicije koje će se u nekom trenutku isplatiti.
Uz Akademiju Poslovni START do uspjeha
O svim ovim greškama i kako ih uspješno izbjeći, ali i o mnogočemu drugom, možete naučiti kroz Akademiju Poslovni START. Ovaj program namijenjen je onima koji pokreću vlastiti biznis ili već imaju malu tvrtku, ali žele unaprijediti svoje poslovanje s posebnim naglaskom na digitalizaciju.
Riječ je o programu koji nudi besplatne edukacije, konkretne alate za rast i razvoj poslovanja, ali i priliku za networking u različitim područjima.
Kroz suradnju sa stručnjacima i mentorima iz realnog svijeta poduzetništva, obrađuju se teme poput financiranja poduzetništva, digitalizacije poslovanja, prepoznatljivosti brenda, kibernetičke sigurnosti i brojne druge. Uz znanja i vještine, Akademija stavlja naglasak i na poduzetnički način razmišljanja, poput sposobnosti prilagodbe, ustrajnosti te kreativnosti.