Usvajanjem implementacijskog zakona za Akt o digitalnim uslugama u petak 28. ožujka, Hrvatski sabor svrstao je Hrvatsku među zemlje EU-a koje su uskladile svoje zakonodavstvo o digitalnim uslugama s pravilima jedinstvenog tržišta EU-a.

Zakon je izglasan bez ijednog glasa protiv, s devet suzdržanih i 107 glasova za, a stupio je na snagu 17. travnja. Kao koordinator za digitalne usluge potvrđen je HAKOM, a nekim tijelima javne vlasti u Hrvatskoj uvedene su nove ovlasti, prvenstveno mogućnost da nalože online platformama uklanjanje ilegalnog sadržaja

Što je točno Akt o digitalnim uslugama (DSA), o kakvoj regulativi riječ, na koje subjekte i sektore se odnosi te kako utječe na mala i srednja poduzeća (MSP), pripremili smo u detaljnom vodiču za mikro, male i srednje poduzetnike.

Europska pravila za američki BigTech

Uvođenje DSA zapravo nije ništa drugo do pokušaj usklađivanja europskog tržišta i nametanja europskih standarda većinom američkim tehnološkim kompanijama čije digitalne usluge koristi cijeli svijet, a čiji sadržaj nije dovoljno reguliran te nosi određene rizike.

Tako, primjerice, društvene mreže svojim dizajnom mogu izazvati ovisnost i narušiti mentalno zdravlje mladih, internetske prijevare sve su učestalije, a algoritmi koji upravljaju preporukama, moderacijom i oglašavanjem mogu širiti dezinformacije, govor mržnje, cenzuru i kršiti privatnost, ugrožavajući ljudska prava i demokraciju. Zbog preplavljenosti informacijama teško je razlikovati istinu od manipulacije, a sve navedeno olakšava širenje mržnje i nasilnog ekstremizma.

DSA zato uvodi nova pravila za digitalne usluge, s ciljem stvaranja sigurnijeg digitalnog prostora, pod uvjerenjem da nije dovoljno prepustiti Big Techu samoregulaciju. 

Ova regulativa EU-a odnosi se na sve digitalne usluge koje povezuju potrošače s robom, uslugama ili sadržajem, a donosi pravila ponašanja online platformi na digitalnim tržištima te propisuje standarde za digitalne usluge koje se nude u Europskoj uniji.

Glavni ciljevi Akta o digitalnim uslugama

Aktom o digitalnim uslugama utvrđuju se jasna i proporcionalna pravila za zaštitu potrošača i njihovih temeljnih prava na internetu. Također, potiču se inovacije, rast i konkurentnost te olakšava širenje manjih platformi, MSP-ova i startup poduzeća. Ukratko rečeno, uspostavlja se nova ravnoteža među ulogama korisnika, platformi i javnih tijela.

DSA uključuje pravila za usluge internetskih posrednika, kojima se milijuni Europljana služe svakoga dana. Obveze različitih internetskih aktera usklađene su s njihovom ulogom, veličinom i utjecajem u internetskom okruženju, a svi internetski posrednici koji nude usluge na tržištu Europske unije moraju poštovati nova pravila.

Obveze mikropoduzeća i malih poduzeća razmjerne su njihovim kapacitetima i veličini, no morat će osigurati odgovornost. Čak i ako bi mikropoduzeće ili malo poduzeće znatno raslo, tijekom prijelaznog razdoblja od 12 mjeseci bilo bi oslobođeno niza obveza.

Pravila za poduzeća

Više od 10 tisuća platformi djeluje na području EU-a, a 90 posto od toga su mala i srednja poduzeća koja su u nepovoljnom položaju u odnosu na ‘velike igrače’. Za digitalne usluge u Europskoj uniji trenutačno vrijedi 27 različitih skupova nacionalnih pravila, a samo se najveća poduzeća mogu nositi s troškovima usklađivanja koji zbog toga nastaju.

Aktom o digitalnim uslugama i Aktom o digitalnim tržištima stvaraju se ravnopravni uvjeti koji će inovativnim digitalnim poduzećima omogućiti rast na jedinstvenom tržištu i globalnu konkurentnost. DSA znači da će se u cijeloj Uniji primjenjivati ista pravila i ona će biti temelj velikog domaćeg tržišta na kojem će digitalne usluge moći rasti i razvijati se. Očekuje se da će prekogranična digitalna trgovina na jedinstvenom tržištu porasti do dva posto. Manja poduzeća imat će pravnu sigurnost za razvoj usluga i zaštitu korisnika od nezakonitih aktivnosti, a u tome će im pomagati standardi, kodeksi ponašanja i smjernice.

Veliki igrači igraju nepošteno

Čak 40 posto poduzeća prodaje proizvode putem internetskih tržišta, prema podacima Eurostata (2019.), a prema rezultatima otvorenog javnog savjetovanja o novom instrumentu za tržišno natjecanje, čak 88 posto poduzeća i poslovnih korisnika susrelo se s nepoštenim uvjetima poslovanja na velikim platformama.

Naime, MSP-ovi i novoosnovana poduzeća ovise o uvjetima velikih platformi u pogledu rangiranja i oglašavanja sadržaja te načina moderiranja komunikacijskih kanala na platformama.

Tako poduzeća nemaju pristup podacima koji se odnose na njihove potrošače i koji proizlaze iz njihovih aktivnosti na platformi nadzornika pristupa, a upravo ti podaci omogućuju poduzećima da prilagode svoje tržišne strategije. To predstavlja problem za poduzeća koja se izravno natječu s nadzornikom pristupa, jer on može iskoristiti te podatke u svoju korist.

Očekuje se gospodarski rast do 23 milijarde eura

Što se mijenja novim pravilima? Za početak, Akt o digitalnim uslugama povećat će transparentnost internih postupaka internetskih platformi i omogućiti donošenje informiranijih poslovnih odluka. Također, omogućit će poduzećima pristup određenim podacima kojima raspolažu nadzornici pristupa, a poduzeća će moći odabrati na kojoj će platformi nuditi svoje usluge ili proizvode. Imat će i veću mogućnost promjene platforme i kombiniranja usluga u skladu sa svojim potrebama.

Očekuje se da će Akt potaknuti potrošački višak od oko 13 milijardi eura. Veće mogućnosti za različite tržišne subjekte potaknut će i ulaganja pa se može očekivati da će to utjecati na gospodarski rast u rasponu od 12 do 23 milijarde eura. Osim toga, procjenjuje se da će se zahvaljujući ravnopravnim uvjetima osnivati brojna nova poduzeća koja će rasti i otvarati radna mjesta.

Što dalje?

Mala i srednja poduzeća trebaju poduzeti niz koraka kako bi se uskladila s DSA-om. Iako imaju pojednostavljene obveze u usporedbi s velikim platformama, usklađenost zahtijeva pažljivo planiranje i implementaciju. 

Prvi korak podrazumijeva analizu usluga kako biste utvrdili jesu li obuhvaćene DSA-om te koje specifične zahtjeve morate ispuniti, ovisno o vrsti posredničke usluge koju pružate (npr. hosting, online platforme). 

Zatim razvrstajte svoje poslovanje prema kategorijama koje DSA definira (npr. online platforme, e-trgovinske platforme) te uspostavite sustav za prijavu i uklanjanje nezakonitog sadržaja (“notice-and-action”). Osigurajte i brz odgovor na prijave. 

Također, omogućite korisnicima da prijave nezakonit sadržaj, apeliraju odluke o moderaciji i odustanu od ciljanog oglašavanja temeljenog na osjetljivim osobnim podacima.

Poduzetnici mogu angažirati pravne ili konzultantske stručnjake kako bi dobili prilagođene savjete za implementaciju DSA-a te izbjegli potencijalne kazne ili pravne posljedice, a proaktivno djelovanje olakšava usklađenost i pridonosi sigurnijem digitalnom okruženju za sve korisnike.

Zakon je dostupan na linku.

Podijelite