U Hrvatskoj, broj novih obrta i tvrtki u posljednjim godinama kontinuirano raste. Konkretnije, kako pokazuju statistike, od 2022. godine na području Europske unije čak 27,66 milijuna ljudi je samozaposleno.

Između 2002. i 2021. godina s najvećim brojem samozaposlenih radnika u Europskoj uniji bila je 2007., kada se procjenjuje da ih je bilo 29,2 milijuna . Međutim, nakon pada za otprilike milijun ljudi tijekom pandemije koronavirusa, broj samozaposlenih osoba pokazao je snažan ponovni porast u 2022. godine, osobito među ženama.

Otvoriti vlastitu firmu veliki je korak i značajan uspjeh, no valja istaknuti da tek tada treba zasukati rukave kako bi si samozaposlena osoba mogla osigurati dugoročan uspjeh. U tom je kontekstu, nakon registracije tvrtke te uspostavljanja pravne struke i razvoja strategije, ključno posvetiti pozornost marketingu.

Kreirajte marketinški plan

Naime, razvijanje marketinškog plana ključno je kako bi se osigurala dosljedna i učinkovita komunikacija, isplanirale aktivnosti i kanali kroz koje ćete plasirati svoju tvrtku ciljanoj publici, definirali ciljevi koji se žele postići te taktike kako će se to ostvariti. Osim toga, svakako bi trebalo razmisliti kako ćete pratiti rezultate kroz godinu i ocijeniti sav svoj uloženi trud i vidjeli gdje ima mjesta za poboljšanje. 

Marketinški plan može imati jedan ili više ciljeva, a neki od najčešćih ciljeva su navedeni niže.

Ciljevi marketing plana

  • Povećati svijest o brendu (brand awareness)
  • Generirati leadove
  • Povećati prodaju i prihode
  • Izgraditi autoritet u industriji
  • Povećati povrat na investiciju (ROI)
  • Uspješno lansirati novi proizvod ili uslugu
  • Povećati udio na tržištu
  • Povećati lojalnost klijenata
  • Povećati promet na web stranici
  • Ulazak na novo tržište ili industriju
foto: Unsplash

Istražite potrebe vaših klijenata

U kreiranju osnovnog marketinškog plana prvi bi korak trebao biti uspostavljanje jasnog razumijevanja ciljane publike, odnosno vaših klijenata i(ili) kupaca i istraživanje njihovih potreba,želja i ponašanja tj. navika. Ovdje može pomoći prethodno radno iskustvo, odnosno prethodno prikupljene povratne informacije.

Ako ste, pak, mali poduzetnik koji tek kreće u posao savjetuje se redovito praćenje trendova. Kako živimo u digitalnom dobu, te iste trendove u mnogočemu kreiraju i nameću društvene mreže pa stoga ne bi bilo loše da redovito provjeravate što se sve događa u digitalnoj zajednici i educirate se putem mnogobrojnih Internet stranica.

Razmislite i o korištenju anketa i upitnika koji su dostupni online za prikupljanje informacija od potencijalnih kupaca, kreiranju buyer persona ili o suradnji s istraživačkim agencijama. Osim toga, ključno je i dobro umrežavanje, pošaljite upite stručnjacima u svojoj industriji koji vam mogu pomoći da  bolje razumijete tržište.

Analizirajte konkurenciju

Postavljanje cijene, komunikacija i plasiranje proizvoda ili usluga trebalo bi biti strateški isplanirano. Prema tome, savjetuje se analiza konkurencije – provjerite što oni čine i koliko to naplaćuju, tko su njihovi klijenti i na koji način postižu pojedine uspjehe.

Potom razmislite o primjeni različitih strategija cijena, poput uvođenja promocija ili paketa, kako biste privukli različite segmente kupaca. No, vodite računa o svim troškovima koji su povezani s proizvodnjom i pružanjem usluge, uključujući materijale, radnu snagu, distribuciju i druge operativne troškove.

Vaša cijena mora pokriti ove troškove i omogućiti profit, ali mora ostati konkurentna u odnosu na tržište.

Također, obratite pozornost kako je vaša konkurencija pripremila komunikaciju i plasman proizvoda i usluga. Inspirirajte se, ali svakako budite kreativni i osmislite vlastiti smjer i način predstavljanja proizvoda i usluga.

Obratite pozornost na promociju

Koristite različite marketinške kanale, uključujući društvene mreže te tradicionalne medije. Ukoliko je vaše poslovanje smješteno u manjem mjestu, oglasite proizvode ili usluge na lokalnoj radio postaji.

Napravite profile na društvenim mrežama. One su izvrstan alat za izgradnju prepoznatljivosti brenda. No, koristite dosljedan vizualni identitet i ton komunikacije na svim platformama kako biste stvorili prepoznatljivost i jačali brand.

Pripazite na kvalitetu vaših vizuala, logotipa i sadržaja, ako si ne možete priuštiti dizajnera, postoji mnoštvo besplatnih stranica za izradu vizuala, poput Canve. Osim toga, društvene mreže nude mogućnosti plaćenog oglašavanja koje vam mogu pomoći da dosegnete specifične ciljne skupine i tako povećate vidljivost. U promociji usluga i proizvoda uvelike može pomoći web stranica, kao i web shop. Pritom izrada stranice ne mora biti skupa, niti vi morate postati developer – za cijenu od 13,13 eura mjesečno. možete imati modernu i kvalitetnu web stranicu koju će vam digitalni stručnjaci izraditi prema vašim željama. Osim toga, možete ostvariti i suradnju s medijima u formi članaka, PR članaka, native tekstova i profesionalnih intervjua.

Pozicionirajte svoj brend

Vaš je brend, neovisno o tome kada ste pokrenuli biznis, vaša najveća prednost. Trebali biste, stoga, moći napisati jednostavnu izjavu o tome kako ćete zadovoljiti potrebe kupaca i nadmašiti konkurenciju.

Najbolje izjave o pozicioniranju brenda fokusiraju se na rješavanje problema kupca na način koji nudi najbolju vrijednost.

Pratite i analizirajte učinkovitost

Redovito pratite rezultate svojih marketinških i prodajnih kampanja kako biste razumjeli što funkcionira, a što ne i prije svake kampanje ili aktivnosti – zadajte si neke ciljeve, što želite ostvariti ovim potezom. Koristite podatke za prilagodbu svojih strategija i akcija.

Praćenje KPI-eva (ključnih pokazatelja uspješnosti) omogućuje vam da unaprijedite marketinške aktivnosti i osigurate da vaš plan ostane usklađen s vašim dugoročnim ciljevima. Pritom, KPI ciljevi moraju biti SMART kako bi bili učinkoviti, a taj akronim označava pet ključnih kriterija kojima bi ciljevi trebali odgovarati:

  1. S – Specifični: Ciljevi trebaju biti jasno definirani. Umjesto općenitog cilja poput “povećati prodaju”, specifični cilj bi bio “povećati prodaju proizvoda A za 10% u narednih šest mjeseci.”
  2. M – Mjerljivi: Da bi se napredak mogao pratiti, ciljevi trebaju biti kvantificirani. Na primjer, broj prodanih jedinica ili postotak rasta.
  3. A – Dostižni (Achievable): Ciljevi bi trebali biti realistični i ostvarivi s obzirom na resurse i kapacitete organizacije.
  4. R – Relevantni: Ciljevi trebaju biti usklađeni s glavnim poslovnim prioritetima i relevantni za uspjeh organizacije.
  5. T – Vremenski ograničeni: Svaki cilj treba imati jasno definiran vremenski okvir unutar kojeg se očekuje da bude ostvaren, poput “do kraja kvartala” ili “u narednih 12 mjeseci.”
foto: Unsplash

Definirajte budžet

Prilikom implementacije strategije, razmotrite budžet koji ste spremni potrošiti za svoje planove i marketinške taktike koje će vam pomoći da postignete svoje ciljeve.

Dok sastavljate plan i procjenjujete svoje akcije, zabilježite procijenjene troškove, resurse i vrijeme potrebno za postizanje navedenih ciljeva.

Analiza i prilagodba strategija

Uspješne tvrtke redovito procjenjuju tržišne uvjete kako bi prilagodile strategije u skladu s promjenama na tržištu, konkurencijom i potrebama kupaca, čime održavaju svoju konkurentsku prednost.

Temeljita analiza pomaže identificirati slabosti i prilike za poboljšanje, što vodi do prilagodbe strategije radi bolje alokacije resursa, smanjenja troškova i povećanja prihoda.

Taj proces kontinuirano se optimizira kako bi tvrtka bila u korak s promjenama na tržištu, tehnologijama i potrebama potrošača. U konačnici, ovaj ciklus analize i prilagodbe strategija pomaže tvrtkama u održavanju agilnosti i konkurentnosti, omogućujući im da proaktivno odgovaraju na izazove i iskoriste nove prilike.

Važno je imati pouzdanog partnera

Važno je da imate kvalitetnog i pouzdanog partnera koji vam može pomoći u uspješnom poslovanju.

Hrvatski Telekom vodeći je pružatelj telekomunikacijskih i poslovnih ICT rješenja u Hrvatskoj koji vam omogućava nesmetano komunikaciju s klijentima, kao i odgovarajuća poslovna rješenja.

Ovdje na jednom mjestu možete odabrati fiksne ili mobilne usluge i digitalne alate koji vam omogućuju da neometano poslujete uz sigurna rješenja, kao i konstantnu korisničku podršku koja je dostupna od 0-24 sedam dana u tjednu.

Hrvatski Telekom nudi brojne kombinacije usluga za poslovanje u pokretu kao i za poslovanje iz ureda te kombinacija usluga za digitalni početak poslovanja. Detaljnu ponudu pogledajte ovdje.

Nemojte se obeshrabriti

Nemojte biti prestrogi prema sebi. Svaki je početak težak i jasno je da ćete nailaziti na izazove.

Iako je važno razviti plan i držati ga se, uvijek možete prilagoditi svoj izvorni marketinški plan kako stječete nova saznanja.

Što se više vaša publika angažira s vašim marketinškim kampanjama, više ćete saznati što funkcionira, a što ne — i možete prilagoditi svoje strategije u skladu s tim.

Sretno!

Podijelite