Osobine emocionalne inteligencije psiholozi su grupirali u pet glavnih područja:
• Svijest o sebi
• Samokontrola
• Samomotivacija
• Empatija
• Snalaženje u društvenim kontaktima.
Sve one manifestiraju se kroz dva tipa odnosa koje čovjek razvija tijekom života: odnos prema sebi i odnos prema drugima.
Za izgradnju kvalitetnih odnosa s drugim ljudima ključne osobine su empatija i društvene sposobnosti.
Empatija je sposobnost prepoznavanja i razumijevanja osjećaja drugih ljudi. Temelji se na svijesti o sebi, jer onaj koji ne razumije sebe i svoje osjećaje, ne može razumjeti ni osjećaje drugih. S obzirom da je “rječnik” kojim se emocije izražavaju neverbalan, empatija je povezana sa sposobnošću čitanja neverbalnih znakova komunikacije: gesta, mimike, tona govora i sl. U empatiji je izvor suosjećanja, uvažavanja tuđih potreba, altruizma i općenito humanog odnosa prema drugim ljudima. Također, empatija je osnova moralnog prosuđivanja i djelovanja, osjećaja za pravdu i poštivanje društvenih normi. Istraživanja su pokazala da sociopati, zlostavljači i ljudi kriminalnog ponašanja koji ne poštuju moralne ni zakonske norme, ne registriraju osjećaje drugih ljudi.
O društvenim sposobnostima ovisi koliko ćemo se dobro snalaziti u ophođenju s drugim ljudima. Upravo je nesnalaženje u kontaktima čest uzrok neuspjeha koji ljudi, usprkos svojih intelektualnih ili moralnih karakteristika, doživljavaju u međuljudskim odnosima. U svakom kontaktu razmjenjuju se emocionalni signali koji djeluju više od izgovorenih riječi. Zbog tih signala netko je šarmantan, popularan, prihvaćen u društvu, a netko antipatičan i odbačen. Emocionalna inteligencija podrazumijeva dobru kontrolu razmjene ovih signala, nadzor nad onim što primamo od drugih, ali isto tako i što mi šaljemo u okolinu. I ovdje je preduvjet razvijena svijest o sebi. U suprotnom, pretjerana želja za prihvaćenošću stvara društvene kameleone koji osluškuju emocije i mišljenje okoline kako bi se prilagodili.
Najvažnije je napomenuti da se emocionalna inteligencija uči. Od djetinjstva se učimo samokontroli, izražavanju emocija, raspoznavanju neverbalnih znakova komunikacije, uvažavanju tuđih potreba i svemu ostalom što predstavlja emocionalno inteligentno doživljavanje i ponašanje. Svatko može vrlo uspješno naučiti komunicirati i kontrolirati svoje emocije. Svatko može spoznati sebe, ukoliko to želi i ukoliko tome posveti određenu pozornost. Za razliku od intelektualnog funkcioniranja koje se može razvijati u određenoj dobi i do određenih granica, emocionalna inteligencija se može razvijati u svim segmentima bez obzira na životnu dob.
Kako biste već danas krenuli shvaćati i razvijati svoju emocionalnu inteligenciju, bacite oko na naš program Emocionalna inteligencija, koji je jedan od 100+ online programa dostupan svim LPC for Business korisnicima.
Temelj emocionalne inteligencije je empatija, a ponašanja kojima je pokazujemo su jednostavna:
- Budite nasmijani – osmijeh je „razbijač leda” i inicijator razgovora, pokazuje da cijenite druge i da im se veselite
- Izbjegavajte tračeve – ne ogovarajte suradnike, time ćete pokazati da ih cijenite i brinete o tuđim osjećajima
- Pomažite suradnicima kad god imate priliku – u konkretnom poslu, ili samo tako da ih saslušate
- Zovite ljude po imenu – oni vole čuti svoje ime, jer to pokazuje da ih poznajete i brinete o njima
- Pazite na jezik – psovke, grube riječi i ismijavanje stvaraju lošu sliku kod suradnika, partnera i klijenata
- Izbjegavajte govor o politici, vjeri i osjetljivim temama kao što su plaće i osobni odnosi.
Zato su empatične osobe, osobe koje:
• Misle pozitivno
• Koriste afirmativni jezik (pohvala, podrška, pozitivna emocija)
• Svjesne su svoje vrijednosti – imaju samopouzdanja
• Znaju opraštati
• Znaju primati kritike
• Iskreno vole ljude
• Znaju reći „oprosti” i „žao mi je”
• Sposobne su slušati.
Ako ćete u razvoju odnosa prema sebi i prema drugima posvetiti pozornost na osobine koje čine emocionalnu inteligenciju i ponašati se empatično, izgradit ćete kvalitetne odnose temeljene na povjerenju i poštovanju uživat ćete u onome što radite. Osim toga, poboljšat ćete osobne i profesionalne odnose i biti uspješniji u svim segmentima života.
Ako ste zaposleni na vodećoj poziciji, manjak empatije narušit će vaše odnose sa zaposlenicima i smanjit će učinkovitost i zadovoljstvo vašeg tima. Upute za emocionalno inteligentno vodstvo program je koji nudi konkretne savjete kako poboljšati emocionalnu inteligenciju i razinu empatije s vodeće pozicije, zahvaljujući uputama uživati ćete u pozitivnim promjenama unutar vašeg tima.
Naravno, postoji još niz tehnika i alata koje vam mogu poslužiti za bolje upravljanje emocijama i empatično ponašanje. Zbog toga smo kreirali program Kako biti emocionalno fleksibilniji u 3 koraka, koji je dostupan u našem LPC shopu. Emocionalna fleksibilnost ključan je preduvjet za uspješno rješavanje izazova i prepreka u poslovnim i privatnim odnosima, a promjena perspektive u samo 3 jednostavna koraka dat će vam nove uvide i pomoći vam odabrati mudrija rješenja u različitim životnim situacijama.
Na temelju onog što ste danas saznali ili ponovili razmislite što već danas/sutra/idući tjedan možete napraviti da pokažete više empatije za svog klijenata/korisnika/sugovornika?
Preporuka je da u sljedeća dva tjedna posvetite posebnu pažnju upravljanju emocijama. Nakon svakog pokušaja razmislite:
Koje ste pozitivne pomake i promjene primijetili na sebi?
Kako su reagirali sugovornici?
Koje ste dodatne napore još mogli uložiti, a niste?
Ako ste spremni dublje razvijati svoju emocionalnu inteligenciju i naučiti kako biti emocionalno inteligentniji i kako ovladati svojim osjećajima, uvažavati tuđe, te time izbjeći nepotrebne konflikte i nesuglasice, pogledajte programe dostupne u našem LPC shopu i pronađite onaj pravi za sebe – onaj zbog kojeg ćete biti mala promjena koja čini veliku razliku.
Vjerujte, vaši će klijenti/korisnici i svi vaši sugovornici znati prepoznati trud koji ćete uložiti.
UPITNIK: EMPATIJA
Ocijenite sljedeće izjave sukladno tome koliko se slažete s njima ili ne.
Ocjenjujte ocjenama od 1 do 5 (Nikako se ne slažem – potpuno se slažem).
- Uz ritam glazbe često lupkam nogom.
- Tužan/na sam kada vidim nekog tko je usamljen.
- Volim grliti druge ljude.
- Stalo mi je do životinja
- S lakoćom nasmijavam ljude oko sebe.
- Uznemirava me kada ljudi oko mene postanu nervozni.
- Često mi polazi za rukom uhvatiti nečiji pogled.
- Često me rasplače romantični film ili nježna pjesma.
- Ljudi me često opisuju kao glavnog zabavljača.
- Obožavam darivati ljude i gledati izraze njihovih lica kada otvore poklon.
Kako biste otkrili koliko ste karizmatični, zamislite da su vaše ocjene bodovi i zbrojite bodove tvrdnji pod neparnim brojevima.
Koliko ste empatični, saznat ćete zbrojite li bodove koje ste dodali tvrdnjama pod parnim brojevima.
Za obje kategorije zbroj bodova 5-15 ukazuju nisku razinu, a između 16 i 25 visoku razinu karizme ili empatije.