Osobine emocionalne inteligencije psiholozi su grupirali u pet glavnih područja:
• Svijest o sebi
• Samokontrola
• Samomotivacija
• Empatija
• Snalaženje u društvenim kontaktima.

Sve one manifestiraju se kroz dva tipa odnosa koje čovjek razvija tijekom života: odnos prema sebi i odnos prema drugima.

Za izgradnju kvalitetnih odnosa s drugim ljudima ključne osobine su empatija i društvene sposobnosti.

Empatija je sposobnost prepoznavanja i razumijevanja osjećaja drugih ljudi. Temelji se na svijesti o sebi, jer onaj koji ne razumije sebe i svoje osjećaje, ne može razumjeti ni osjećaje drugih. S obzirom da je “rječnik” kojim se emocije izražavaju neverbalan, empatija je povezana sa sposobnošću čitanja neverbalnih znakova komunikacije: gesta, mimike, tona govora i sl. U empatiji je izvor suosjećanja, uvažavanja tuđih potreba, altruizma i općenito humanog odnosa prema drugim ljudima. Također, empatija je osnova moralnog prosuđivanja i djelovanja, osjećaja za pravdu i poštivanje društvenih normi. Istraživanja su pokazala da sociopati, zlostavljači i ljudi kriminalnog ponašanja koji ne poštuju moralne ni zakonske norme, ne registriraju osjećaje drugih ljudi.

O društvenim sposobnostima ovisi koliko ćemo se dobro snalaziti u ophođenju s drugim ljudima. Upravo je nesnalaženje u kontaktima čest uzrok neuspjeha koji ljudi, usprkos svojih intelektualnih ili moralnih karakteristika, doživljavaju u međuljudskim odnosima. U svakom kontaktu razmjenjuju se emocionalni signali koji djeluju više od izgovorenih riječi. Zbog tih signala netko je šarmantan, popularan, prihvaćen u društvu, a netko antipatičan i odbačen. Emocionalna inteligencija podrazumijeva dobru kontrolu razmjene ovih signala, nadzor nad onim što primamo od drugih, ali isto tako i što mi šaljemo u okolinu. I ovdje je preduvjet razvijena svijest o sebi. U suprotnom, pretjerana želja za prihvaćenošću stvara društvene kameleone koji osluškuju emocije i mišljenje okoline kako bi se prilagodili.

Najvažnije je napomenuti da se emocionalna inteligencija uči. Od djetinjstva se učimo samokontroli, izražavanju emocija, raspoznavanju neverbalnih znakova komunikacije, uvažavanju tuđih potreba i svemu ostalom što predstavlja emocionalno inteligentno doživljavanje i ponašanje. Svatko može vrlo uspješno naučiti komunicirati i kontrolirati svoje emocije. Svatko može spoznati sebe, ukoliko to želi i ukoliko tome posveti određenu pozornost. Za razliku od intelektualnog funkcioniranja koje se može razvijati u određenoj dobi i do određenih granica, emocionalna inteligencija se može razvijati u svim segmentima bez obzira na životnu dob.

Kako biste već danas krenuli shvaćati i razvijati svoju emocionalnu inteligenciju, bacite oko na naš program Emocionalna inteligencija, koji je jedan od 100+ online programa dostupan svim LPC for Business korisnicima.

Temelj emocionalne inteligencije je empatija, a ponašanja kojima je pokazujemo su jednostavna:

  • Budite nasmijani – osmijeh je „razbijač leda” i inicijator razgovora, pokazuje da cijenite druge i da im se veselite
  • Izbjegavajte tračeve – ne ogovarajte suradnike, time ćete pokazati da ih cijenite i brinete o tuđim osjećajima
  • Pomažite suradnicima kad god imate priliku – u konkretnom poslu, ili samo tako da ih saslušate
  • Zovite ljude po imenu – oni vole čuti svoje ime, jer to pokazuje da ih poznajete i brinete o njima
  • Pazite na jezik – psovke, grube riječi i ismijavanje stvaraju lošu sliku kod suradnika, partnera i klijenata
  • Izbjegavajte govor o politici, vjeri i osjetljivim temama kao što su plaće i osobni odnosi.


Zato su empatične osobe, osobe koje:

• Misle pozitivno
• Koriste afirmativni jezik (pohvala, podrška, pozitivna emocija)
• Svjesne su svoje vrijednosti – imaju samopouzdanja
• Znaju opraštati
• Znaju primati kritike
• Iskreno vole ljude
• Znaju reći „oprosti” i „žao mi je”
• Sposobne su slušati.

Ako ćete u razvoju odnosa prema sebi i prema drugima posvetiti pozornost na osobine koje čine emocionalnu inteligenciju i ponašati se empatično, izgradit ćete kvalitetne odnose temeljene na povjerenju i poštovanju uživat ćete u onome što radite. Osim toga, poboljšat ćete osobne i profesionalne odnose i biti uspješniji u svim segmentima života.
Ako ste zaposleni na vodećoj poziciji, manjak empatije narušit će vaše odnose sa zaposlenicima i smanjit će učinkovitost i zadovoljstvo vašeg tima. Upute za emocionalno inteligentno vodstvo program je koji nudi konkretne savjete kako poboljšati emocionalnu inteligenciju i razinu empatije s vodeće pozicije, zahvaljujući uputama uživati ćete u pozitivnim promjenama unutar vašeg tima.

Naravno, postoji još niz tehnika i alata koje vam mogu poslužiti za bolje upravljanje emocijama i empatično ponašanje. Zbog toga smo kreirali program Kako biti emocionalno fleksibilniji u 3 koraka, koji je dostupan u našem LPC shopu. Emocionalna fleksibilnost ključan je preduvjet za uspješno rješavanje izazova i prepreka u poslovnim i privatnim odnosima, a promjena perspektive u samo 3 jednostavna koraka dat će vam nove uvide i pomoći vam odabrati mudrija rješenja u različitim životnim situacijama.

Na temelju onog što ste danas saznali ili ponovili razmislite što već danas/sutra/idući tjedan možete napraviti da pokažete više empatije za svog klijenata/korisnika/sugovornika?

Preporuka je da u sljedeća dva tjedna posvetite posebnu pažnju upravljanju emocijama. Nakon svakog pokušaja razmislite:

Koje ste pozitivne pomake i promjene primijetili na sebi?
Kako su reagirali sugovornici?
Koje ste dodatne napore još mogli uložiti, a niste?

Ako ste spremni dublje razvijati svoju emocionalnu inteligenciju i naučiti kako biti emocionalno inteligentniji i kako ovladati svojim osjećajima, uvažavati tuđe, te time izbjeći nepotrebne konflikte i nesuglasice, pogledajte programe dostupne u našem LPC shopu i pronađite onaj pravi za sebe – onaj zbog kojeg ćete biti mala promjena koja čini veliku razliku.
Vjerujte, vaši će klijenti/korisnici i svi vaši sugovornici znati prepoznati trud koji ćete uložiti.

UPITNIK: EMPATIJA

Ocijenite sljedeće izjave sukladno tome koliko se slažete s njima ili ne.
Ocjenjujte ocjenama od 1 do 5 (Nikako se ne slažem – potpuno se slažem).

  1. Uz ritam glazbe često lupkam nogom.
  2. Tužan/na sam kada vidim nekog tko je usamljen.
  3. Volim grliti druge ljude.
  4. Stalo mi je do životinja
  5. S lakoćom nasmijavam ljude oko sebe.
  6. Uznemirava me kada ljudi oko mene postanu nervozni.
  7. Često mi polazi za rukom uhvatiti nečiji pogled.
  8. Često me rasplače romantični film ili nježna pjesma.
  9. Ljudi me često opisuju kao glavnog zabavljača.
  10. Obožavam darivati ljude i gledati izraze njihovih lica kada otvore poklon.

Kako biste otkrili koliko ste karizmatični, zamislite da su vaše ocjene bodovi i zbrojite bodove tvrdnji pod neparnim brojevima.
Koliko ste empatični, saznat ćete zbrojite li bodove koje ste dodali tvrdnjama pod parnim brojevima.
Za obje kategorije zbroj bodova 5-15 ukazuju nisku razinu, a između 16 i 25 visoku razinu karizme ili empatije.

Podijelite