Prema podacima Europske Komisije, danas više od 28 milijuna ljudi u Europskoj uniji radi putem digitalnih radnih platformi, a očekuje se da će 2025. njihov broj dosegnuti 43 milijuna. To je dovoljan razlog da EU pokrene prijedlog direktive koja bi osobama koje rade putem digitalnih radnih platformi osigurala zakonski radni status koji odgovara njihovim stvarnim uvjetima rada.

Poslovi s klasičnim radnim vremenom za nove generacije ne predstavljaju ništa posebno. Dapače, sputavaju ih i nerijetko se odlučuju na odmak od tradicije. Gig economy, tj. ekonomija honorarnih poslova novi je način rada koji se temelji na kratkoročnim ugovorima i freelance radu, a svoju popularnost može zahvaliti fleksibilnom radnom vremenu, ali i prostoru. Prije se to smatralo poslom “sa strane” ili “u fušu”, ali zahvaljujući digitalizaciji naših života, danas je na takvim poslovima moguće izgraditi čitavu karijeru.

Prema istraživanju Centra za istraživanje tržišta i javnog mnijenja Crobarometar iz 2022. godine, oko 12 % zaposlenih u Hrvatskoj radi u ekonomiji honorarnih poslova. To je porast od 2 % u odnosu na 2021. godinu.


Honorarni posao koji donosi stalni priljev sredstava, a olakšava tvrtkama zapošljavanje

Ekonomija honorarnih poslova sastoji se uglavnom od tri temeljna elementa:

1. osobe koji pronalazi posao (zadatak ili projekt) i prima naknadu za njegovo izvršenje,

2. potrošača kojem treba obaviti određenu uslugu ili zadatak,

3. tvrtke koja povezuje obje navedene strane, uglavnom digitalnog posrednika.

Zvuči jednostavno na prvi pogled, ali ako se radi o osobi koja obavlja uslugu, ona prije svega mora misliti o legalnosti svog rada (imati registriranu djelatnost, obrt ili tvrtku za to čime se bavi), procijeniti isplati li im se uopće prihvaćati određeni posao (omjer uložen i dobivenog), a najvažnije od svega treba se istaknuti kako bi potrošač, tj poslodavac, odabrao upravo njih.

Iz perspektive onoga koji obavlja usluga, gig ekonomija stvara nove prilike za zapošljavanje i nudi alternativu za one koji ne žele klasično radne vrijeme i okruženje. Iz perspektive poslodavca ovakav načina rada daje im priliku da nađu mnogo ljudi za obavljanje poslova koji su im potrebni, ali ih ne moraju zaposliti, što je odlično u slučajevima kada si tvrtke to ne mogu priuštiti ili rade samo sezonski.

Prednosti gig ekonomije

Najveća prednost honorarnih poslova je da osoba nije vezana radnim mjestom ni vremenom. Sama bira suradnike i poslove, te koliko će na njih potrošiti vremena i resursa. Tvrtke, s druge strane, ne moraju na plaći imati stalno zaposlenu osobu ako nemaju posla za njega, već angažiraju radnike po potrebi. U tom slučaju mogu birati s kim će surađivati i odabrati stručnjake za svaki određeni zadatak.

Minimiziranje troškova i izdataka općenito se smatra jednom od glavnih prednosti poslovanja u ekonomiji honorarnih poslova. To je uglavnom zato što tvrtke mogu zaposliti radnike izvan lokacije, što značajno smanjuje potrebu za održavanjem radnih prostora i ureda, te nabavkom opreme za rad. Oni koji takve poslove obavljaju mogu se nalazi na drugom kraju svijeta ili kod kuće, a obavljeni rad bit će im plaćen. Važno je samo da se poštuju dogovoreni rokovi.

Nedostaci honorarnih poslova

Kao i uvijek, osim prednosti tu su i mane s kojima se suočavaju svi dionici ekonomije honorarnih poslova. Tako se pojedinci koji tek povremeno ili čak samo jednom, rade za određenu organizaciju, neće osjećati kao dio iste. Posao će odraditi, ali bez osjećaja pripadnosti kolektivu ili ispunjenju nekog većeg cilja. Isto tako, nema ni konzistencije u kvaliteti rada – ako jedan dio posla obavi jedna osoba, a ostale još nekoliko različitih ljudi, cijela priča može izgledati poprilično nepovezano.

U nekim slučajevima, organizacije koje djeluju u gig ekonomiji kritizirane su zbog etičkih praksi koje provode. Zaposlenje koje nude je povremeno, ne nudi nikakve pogodnosti, a često ni konkurentne plaće. Time iskorištava one koji su radi financijskih razloga spremni raditi za uvjete i ispod zakonskog minimuma kako bi opstali.

Osobe koje nude svoje usluge često koriste vlastite resurse koje mi poslodavac ne kompenzira, poput režije, goriva (ako rade za kompanije koje pružaju usluge dostave), amortizacije opreme i slično. Iako su posloprimci poprilično neovisni, to ponekad može dovesti i do osamljenosti. Za osobe koje najbolje rade okruženi kolegama, ovakav način rada može djelovati izolirajuće i loše na njihovo mentalno zdravlje.

Najtraženiji honorarni poslovi

Platforme na kojima se oglašavaju honorarni poslovi većinom su aplikacije koje spajaju one koju uslugu nude i one koju uslugu traže, a većinom su to stvari poput dostave hrane, usluge prijevoza, kurirske služba, majstorskog rada, grafičkog i web dizajna, pisanja i slično.

Prema istraživanju, honorarni poslovi generiraju 204 milijarde dolara bruto volumena (globalno), od čega 58 % čine usluge vezane za prijevoz.

Vrlo je važno dobro znati za koga radite i je li posao koji prihvaćate legalan. Ako se od posloprimca traži da uplati novac prije početka rada, vrlo vjerojatno je riječ o prevari. Neki od najčešćih honorarnih online poslova su:

  • Profesionalne usluge

Poslovi poput računovodstva, savjetovanja, financijskog planiranja, pravnih usluga ili upravljanja projektima lako se mogu obavljati na daljinu i zato su vrlo traženi na platformama za honorarne poslove.

  • Unos podataka i odnos s klijentima

U ovu kategoriju spadaju poslovni poput onog virtualnog asistenta, tehničke podrške ili podrške za razgovor s kupcima, unos podataka, transkribiranje ili istraživanje podataka. Od osobe se ne traži veliko znanje, već da se ponaša točno prema dobivenim uputama i slijedi procedure.

  • Kreativni poslovi

Izrada raznih animacija, loga, ili prezentacija, usluge snimanja audio i video zapisa i sve vezano uz multimedijsku produkciju vrlo je traženo u online svijetu. Svi koji se vole umjetnički izražavati, fotografirati ili snimati, spadaju u ovu kategoriju.

  • Prodaja i marketing

Neki od najtraženijih stručnjaka su oni iskusni u SEO marketingu i izradi online oglasa, kao i marketingu putem društvenih mreža. Poslodavci ovdje traže i ljude koji će se baviti telemarketingom, te na bilo koji način pomoći u prodaji njihovih proizvoda ili usluga.

  • Tehnologija i programiranje

Sve vezano za IT, web razvoj, računalno programiranje i razvoj aplikacija, iznimno je popularno na digitalnim platformama koje nude honorarne poslove. Održavanje mreže, izrada videoigrica ili testiranje aplikacija lako se rade na daljinu, a stručnjaka je u ovom području doista mnogo.

  • Pisanje i prijevod

Jedna od najvažnijih stvari u online marketingu je i pisanje dobrog sadržaja, zbog čega su osobe koje znaju pisati tekstove uz poštivanje aktualnih SEO pravila iznimno tražene. U ovu kategoriju spadaju i svi koji pišu znanstvene radove ili se bave istraživanjem i prijevodima na različite jezike.

  • Usluge prijevoza

Razne vrste dostave, kao i vožnja ljudi s jednog mjesta na drugo, postale su jako poželjne posljednjih godina, tijekom COVID krize. Mnogi se prijevoznici udružuju kako bi smanjili troškove i bili konkurentniji, no većina njih odlučila se na ulaganje u vlastito prijevozno sredstvo i svoje gigove pronalazi putem platformi koji ih spajaju s korisnicima.

Kako se istaknuti u konkurenciji honorarnih poslova

Uz poticaje za samozapošljavanje, mnogi su odlučili postati samostalni poduzetnici ili obrtnici i okušati se u ekonomiji honorarnih poslova. Prednost, ali i mana digitalizacija i globalizacije je to što prilike za posao možemo naći diljem svijeta, ali je zato konkurencija doista velike.

1.       Odredite svoje ključne vještine i stručnost

Za početak trebamo razmisliti šo nam dobro ide i koje usluge možemo ponuditi tržištu. Radimo li nešto iznimno dobro ili nas je netko pohvalio? Možda smo izradili nešto svojim rukama što se svidjelo našim prijateljima i poznanicima ili smo prva osoba koju svi zovu kada treba napraviti nešto vezano za tehnologiju. Što god je naša jaka strana, to je vještinu koju možemo pokušati unovčiti.

2.       Upoznajte digitalne platforme za honorarne poslove

Možemo upotrijebiti profesionalne platforme kao što je LinkedIn za stvaranje profila koji ističe naše vještine i postignuća, kao i napraviti web stranicu kako bismo potencijalnim klijentima pružili uvod u svoj rad i ponudili im način da nas kontaktiraju. Poznavanje alata za upravljanje projektima, virtualnih platformi za suradnju i drugih tehnoloških rješenja može nas učiniti učinkovitijim i privlačnijim kandidatom.

3.       Budite fleksibilni, ali i oprezni

Biti sam svoj šef može biti oslobađajuće, ali i kriti mnoge zamke. Trebamo dobro procijeniti koje poslove možemo prihvatiti i pod kojim uvjetima, kako bi ih stigli završiti na klijentovo zadovoljstvo i tako dobiti preporuku za daljnji rad. Nije dobro staviti prevelika obećanja koja ne možemo ispuniti; bolje je da se klijent iznenadi koji smo bili brzi i kvalitetni nego da ga razočaramo postavljajući nerealne rokove.

4.       Razvijte meke vještine

Mnogi možda imaju iste vještine kao i mi, ali to ne znači da znaju na isti način komunicirati s klijentima i ponuditi im dodatne usluge ili benefite koje mi možemo. Bitno je razviti raznolik skup vještina koji je u skladu sa zahtjevima tržišta. Stjecanje tehničkih i mekih vještina povećava svestranost, olakšavajući prilagodbu različitim prilikama, a kontinuirano učenje putem raznih (online) tečajeva, radionica i događaja može biti ključno za našu konkurentnost.

5.       Umrežite se

Uspostavljanje veza s drugim freelancerima, klijentima i profesionalcima u industriji može dovesti do novih prilika i suradnji. Posjećujte događaje vezane uz industriju, sudjelujte na internetskim forumima i budite proaktivni u dopiranju do potencijalnih klijenata ili suradnika. Networking je u ovom poslu (ili poslovima) važan kao i u svakom i nikad ne znamo gdje se može skrivati nova prilika za zaradu.

6.       Napravite vlastiti brend

Izgradnja snažne internetske prisutnosti putem web stranice i društvenih medija može pomoći u uspostavljanju vjerodostojnosti i privlačenju potencijalnih klijenata ili poslodavaca. Dosljednost u brendiranju, kao što je profesionalna profilna slika, dobro izrađena biografija i portfelj prošlih radova, mogu pridonijeti stvaranju pozitivnog i nezaboravnog dojma. Neka sitnica koja postaje naš zaštitni znak može nas na prvi pogled uvijek odvojiti od ostalih.

7.       Pazite na prihode i financije

Planirati prihode u svijetu honorarnih poslova je uvijek riskantno, jer u jednom trenutku možemo imati previše posla, dok već u sljedećem možemo razmišljati o zatvaranju jer nas nitko ne kontaktira. Važno je pratiti svoje prihode i rashode te redovito ispunjavati obveze poput poreza ili doprinosa, kako bi ostali likvidni.  Održavanje financijske stabilnosti omogućuje nam prebroditi neizvjesnosti i omogućuje nam da se koncentriramo na posao.

I mali savjet za kraj.

Nepredvidivi prihodi i raspored rada koji dolaze s mnogim honorarnim poslovima mogu biti iznimno stresni, što može dovesti do lošeg zdravlja, depresije, tjeskobe, problema sa spavanjem i slično. Ako radite nekoliko različitih honorarnih poslova, svakako pripazite i na znakove burnout sindroma:

  • poteškoće s koncentracijom
  • nedostatak energije
  • promjene u navikama spavanja
  • razdražljivost i nestrpljivost.
Podijelite