Životopis je važan alat za vaše traženje posla jer nudi stranicu ili dvije na kojima možete prikazati svoje vrhunske vještine i kvalitete. Međutim, životopis je mnogo više od toga. On pomaže poslodavcima u donošenju odluka o zapošljavanju i pomažu posloprimcima da dobiju svoj prvi razgovor. Zato je dobro napisan životopis iznimno važan, a nijedan podatak koji uključuje nije manje bitan od ostatka. Poslodavci koriste životopise kako bi stekli dublje razumijevanje vještina, snaga i iskustva kandidata, pa bi on trebao pokazati obrazovanje, iskustvo, nagrade i sva druga izvanredna postignuća koja su u skladu s karijerom i ciljevima kandidata. Životopis je prva točka kontakta s poslodavcem i postavlja ton za sve sljedeće korake u procesu zapošljavanja, kao što su intervju, prethodna provjera i finalno uključivanje u rad. No, pogled na njega sasvim je drukčiji kada ga se promatra s obje strane – što bi to u životopisu trebali tražiti poslodavci, a što bi u njemu trebali pokazati kandidati?

Životopis iz perspektive poslodavca

Papir pred vama sadrži sve potrebne podatke – životno iskustvo, obrazovanje, poslovno iskustvo, kompetencije… No, znate li na što posebno treba obratiti pozornost i što vam naizgled sitne stvari govore o osobi koja želi postati vaš zaposlenik? Evo nekoliko savjeta koji će vam pomoći odabrati pravu osobu za vaš poslovni tim:

1. Izgled životopisa

S obzirom na to da svi znaju kako su prvi dojmovi važni, vjerojatno ćete prvo obratiti pozornost na izgled životopisa. Je li korišten jednostavni generički predložak ili izgledom odskače od ostalih? Je li tekst poravnan i jesu li različiti dijelovi jasno odvojeni kako bi tekst bio čitljiviji? Nalaze li se u njemu mnoge gramatičke ili pravopisne pogreške? Ulickani životopis možda ne znači da je kandidat idealan za poziciju na koju se prijavio, no mnogo govori o njegovu karakteru. Osoba koja je spremna potruditi se oko svog prvog dojma i pazi na detalje poput tipfelera, pokazuje orijentiranost na sitnice i volju da se njima pozabavi prije nego isporuči gotov proizvod. To je posebno važno radi li se o industriji poput grafičkog dizajna ili marketinga.

2. Točnost napisanih podataka

Kandidat ima 30 godina no tvrdi da je stekao 20 godina radnog iskustva? Možda se radi o nenamjernoj pogrešci prilikom tipkanja ili osoba nije dobra u matematici, no možda je riječ i o nekome tko je ipak malo previše uljepšao svoj životopis. Prije nego povjerujete nevjerojatnim podacima iz životopisa, dobro provjerite činjenice poput navedene fakultetske diplome, završetka majstorskog ispita ili radnog iskustva u relevantnom području. Papir trpi svašta, no vaše poslovanje zasigurno neće trpjeti zaposlenika koji nema pojma što bi uopće trebao raditi niti kako. Kontaktirajte osobe navedene u rubrici koja sadrži preporuke, provjerite je li navedena ustanova doista izdala diplomu koju kandidat tvrdi da ima, te je li ga neka kompanija doista zapošljavala.

3. Gramatika i pravopis

Ovisno o poziciji za koju se prijavljuje, kandidat bi trebao imati barem minimum pismenosti i jezičnih vještina. Zahtijeva li njegov budući posao da je stalno u kontaktu s klijentima, zasigurno ćete trebati nekoga čiji e-mailovi neće trebati prolaziti dodatne provjere ili uz koje ćete trebati slati upute za dešifriranje. Osnove, pa čak i napredno poznavanje materinjeg i barem jednog stranog jezika, u novije su vrijeme standardni kriterij za većinu uredskih poslova. Uz online alate koji su dostupni besplatno, više nitko nema izgovor za loše sročenu rečenicu ili krivo korišteno malo ili veliko slovo.

4. Potrebne vještine i iskustvo

Odlično je pohvalno da kandidat ima doktorat iz engleskog jezika i medicine. Ali ispostavi li se da nema ni dana radnog iskustva u obradi drva, kompaniji koja se bavi proizvodnjom namještaja za azijsko tržište to ne znači apsolutno ništa. Osim ako nemate popriličan broj različitih radnih mjesta koja zahtijevaju široki raspon vještina i obrazovanja, u potrazi za zaposlenikom za određenu poziciju bilo bi bolje koncentrirati se na određeni set vještina. U navedenom primjeru to bi bio majstorski ispit ili određena praksa na sličnom poslu. Potencijalni kandidat može poslati životopis dužine novele, no ako među navedenim informacijama nema ničeg vezanog za vašu industriju, ne isplati se trošiti vrijeme objema stranama.

5. Susret uživo

Sasvim je jasno kako ćete prije samog zapošljavanja pozvati svakog zadovoljavajućeg kandidata na razgovor. Bilo da ga obavljate licem u lice ili putem ekrana, upoznavanje čovjeka koji stoji iza napisanih riječi presudan je korak u popunjavanju radnog mjesta kojeg ste oglasili. No, na što treba obratiti pozornost u tom trenutku? Kada zamolite kandidata da vas svojim riječima provede kroz vlastiti životopis, nemojte ga samo slušati kako čita s istog onog papira kojeg i vi držite u ruci. Činjenice na papiru trebale bi postati zanimljiva priča koja će vas inspirirati da zaposlite osobu koja je priča. Uvijek krenite s pretpostavkom povjerenja, no pripazite ima li priča nekog kandidata “rupe” koje on ne može pojasniti, te se potrudite doznati istinu prije nego potpišete ugovor.Kako napisati životopis koji će impresionirati poslodavce?

Nitko ne želi unajmiti stroj sa skupom vještina i iskustvom na papiru. Svatko želi zaposliti osobu koja se može uklopiti u kulturu njihove tvrtke i za koju je ta tvrtka također pravi izbor. To je dvosmjerna cesta i postoji mnogo stvari koje možete dodati u svoj životopis kako biste dokazali da tamo pripadate.

1. Prilagodite životopis svakom poslodavcu

Izrađivanje i slanje generičkog životopisa za sve oglase za posao gotovo uvijek završi tako da ga poslodavac jednostavno ne primijeti među ostatkom. Vaš nedostatak truda da ga personalizirate određenoj poziciji, govori o tome koliko vam je malo stalo do nekog radnog mjesta. Poslodavci se žele osjećati posebno i žele da napišete životopis posebno za njih, te od vas očekuju da jasno pokažete kako i zašto odgovarate poziciji u određenoj organizaciji. Svaki put kada se prijavite za posao, pažljivo secirajte oglas i napravite popis vještina, znanja i iskustva potrebnih za poziciju koja odgovara vašem iskustvu. Zatim identificirajte najveće podudarnosti – to će biti ključne riječi koje ćete koristiti u svom životopisu. Europass je možda dobar vodič koje podatke uključiti u svoj životopis, no malo angažmana u Microsoft Officeu ili korištenje nekog besplatnog online alata za izradu životopisa, mnogo je bolje rješenje.

2. Ne pretjerujte s tekstom, ali nemojte ni škrtariti na riječima

Mnogi pokušavaju stisnuti svoja iskustva na jednu stranicu jer su čuli da životopisi ne bi trebali biti dugi. No tako možete slučajno zapostaviti neka relevantna iskustva ili postignuća. Drugi kandidati nabrajaju nevažna ili suvišna iskustva, koja natjeraju poslodavce da izgube interes i odustanu od čitanja. Općenito govoreći, trebali bi se ograničiti na najviše dvije stranice, što ne znači da morate koristiti dvije stranice ako vam jedna odgovara. S druge strane, nemojte izrezati podatke iz svog životopisa samo kako biste ga uskladili s proizvoljnim standardom. Kada pišete svoj životopis, zapitajte se: “Hoće li mi ova činjenica pomoći da dobijem priliku za razgovor uživo?” Svaka bi vas riječ trebala prodavati, stoga uključite samo one informacije na koje je odgovor “da”.

3. Pripazite na pravopis i izgled životopisa

Ako vaš životopis nije gramatički ispravan, poslodavci će čitati između redaka i donositi ne baš laskave zaključke o vama, poput toga da ne znate pisati u poslovnom okruženju ili vam jednostavno nije stalo do toga da dobijete posao. U svakom slučaju nećete ostaviti laskav prvi dojam. Više puta provjerite točnost svih informacija (posebno kada su u pitanju kontakt podaci), kao i gramatiku i pravopis. Možda će upravo vaš budući posao zahtijevati iznimne jezične vještine, pa ćete na taj način dokazati poslodavcu da njima itekako baratate kada je potrebno.

4. Neka životopis priča vašu priču

Poslodavci žele čitati životopise koji pričaju o karijeri kandidata. Ova im priča pomaže da prepoznaju razlog zašto se prijavljujete za poziciju i hoćete li se dobro uklopiti. Pobrinite se da vaš životopis opisuje ključne odgovornosti koje ste imali na svakoj poziciji i kako su one pridonijele vašem cjelokupnom uspjehu u karijeri. Navedite poveznice na svoju osobnu web stranicu ili online portfelj, Twitter ili LinkedIn profil. To će poslodavcima olakšati spoznavanje o tome kako pridonosite svojoj industriji. Iako se čini nevažnim, mnogi poslodavci probavljaju ove informacije za 30 sekundi ili manje, zato im svakako ponudite mogućnost izbora kada je u pitanju interaktivni sadržaj.

5. Intervju uživo

Prije samog intervjua morate provjeriti je li vaš životopis usklađen s vašim online profesionalnim profilima kao što je LinkedIn. Voditelj zapošljavanja istražit će ih i usporediti s onim što ste poslali, te vrlo jednostavno može uvidjeti sve nedosljednosti između njih. Budite kratki i zanimljivi dok govorite o svom iskustvu, posebno o poslovima koji su bili davno ili trajali kratko. Objasnite kako vas je svaka uloga dovela do sljedeće i prirodno ćete doći do svoje trenutne situacije i kako vas je ona dovela do ovog intervjua. Sretno!

Podijelite