Pojam Generacija Z (Gen-Z) se odnosi na demografsku skupinu koja slijedi generaciju milenijalaca (generacija Y) i koja je rođena između kasnih 1990-ih i ranih 2000-ih godina. Gen-Z predstavlja prvu generaciju koja je odrasla u potpuno digitalnom svijetu i koja je od malih nogu bila izložena tehnologiji, internetu i društvenim mrežama. Ova generacija karakterizira visoka pismenost u digitalnoj tehnologiji. Ovi mladi ljudi imaju veliku sposobnost prilagodbe, tehnološku pismenost i želju za izgradnjom vlastitog puta u poslovnom svijetu. Gen-Z donosi nove ideje, inovacije i društvenu svijest koja će oblikovati budućnost poduzetništva.

Prvi ključni faktor koji razlikuje Gen-Z od prethodnih generacija je njihova duboka povezanost s tehnologijom. Oni su odrasli u doba interneta, pametnih telefona i društvenih medija, što im je pružilo pristup informacijama i globalnoj mreži koja je ranije bila nezamisliva. Gen-Z je svjedočio tehnološkom napretku i društvenim promjenama većinu svog života. Umjesto tradicionalnih poslovnih modela, pripadnici ove generacije preferiraju agilne i fleksibilne strategije, te prepoznaju važnost stalnog učenja, prekvalifikacije i prilagodbe novim trendovima kako bi ostali konkurentni na tržištu.

S druge strane, Gen-Z također posjeduje snažnu društvenu svijest. Oni su odrasli u doba kada su globalni izazovi poput klimatskih promjena, socijalne nejednakosti i održivosti postali sveprisutni. Stoga mnogi od njih teže stvaranju poslova koji ne samo da su profitabilni, već imaju i pozitivan društveni utjecaj.

Nova era poduzetništva

Generacija Z stvorila je novu eru poduzetništva. Oni nisu samo konzumenti, već i kreatori, stvaraju vlastite prilike i preuzimaju inicijativu. Zahvaljujući društvenim medijima, mogu doseći ogroman broj ljudi i izgraditi globalne mreže. Ova generacija cijeni suradnju i timski rad, često koristeći tehnologiju za povezivanje s drugim poduzetnicima, mentorima i potencijalnim klijentima. To im omogućuje da brže uče, dijele ideje i ostvaruju veći utjecaj na tržištu.

Oni su otvoreni za nove tehnologije, eksperimentiranje s novim konceptima i pružanje rješenja za aktualne probleme. To im omogućuje da se izdvoje na tržištu i stvaraju jedinstvene ponude koje privlače kupce. No, ova generacija ne donosi samo promjene u poduzetništvu, već etabliraju svoje mjesto i kao radnici. Generacija Z pristupa radnoj kulturi i brizi o sebi na sasvim drukčiji način nego generacije prije njih. Ovi mladi ljudi stavljaju snažan naglasak na postizanje zdrave ravnoteže između poslovnog i privatnog života. Ova generacija glasnije govori o mentalnom zdravlju i aktivno radi na smanjenju stigme koja ga okružuje. Daju prioritet svojoj osobnoj dobrobiti, mentalnom zdravlju i zadovoljstvu, te cijene radnu sredinu koja podržava integraciju poslovnog i privatnog života.

Privlači ih posao koji je u skladu s njihovim vrijednostima i manje su spremni zadovoljiti se tradicionalnim karijerama. Ako mogu birati, vjerojatnije je da će se baviti poduzetničkim pothvatima.

Novi poslovi za novu generaciju

Posljednjih deset godina donijele su značajne promjene u tehnologiji, društvu i načinu poslovanja. To je rezultiralo pojavom novih poslova koji prije nisu postojali. Evo nekoliko primjera takvih poslova:

Menadžer u Influencer marketingu: zajedno s rastom influencer marketinga, potražnja za stručnjacima koji upravljaju kampanjama i suradnjama s influencerima značajno se povećala. Influencer marketing menadžeri brinu se o izgradnji odnosa s influencerima, definiranju strategija suradnje i praćenju rezultata kampanja.

Data znanstvenik/analitičar: Rast digitalizacije i količine dostupnih podataka otvorio je prostor za stručnjake koji proučavaju i analiziraju podatke kako bi iz njih izvukli vrijedne uvide i pomogli tvrtkama donositi informirane odluke.

Developer virtualne stvarnosti: Proširena i virtualna stvarnost sve su popularnije u područjima poput igara, obrazovanja, turizma i marketinga. Developeri virtualne/augmentirane stvarnosti stvaraju aplikacije, igre i iskustva koja kombiniraju stvarni svijet s digitalnim elementima.

E-commerce stručnjak: S rastom internetskog trgovinskog sektora, ovi stručnjaci postali su ključni za uspješno vođenje online prodaje. Oni razvijaju strategije prodaje, upravljaju web stranicama, optimiziraju korisničko iskustvo i provode marketinške kampanje kako bi privukli i zadržali online kupce.

Podcast producent: Podcasti su postali popularan medij, a njihovi producenti brinu se o svim aspektima stvaranja i distribucije podcasta, uključujući planiranje sadržaja, snimanje, uređivanje i promociju.

Stručnjak za kriptovalute: Pojava kriptovaluta i blockchain tehnologije stvorila je potrebu za stručnjacima koji ih razumiju. Kriptovalutni stručnjaci savjetuju tvrtke i pojedince o kripto investicijama, pružaju sigurnosne usluge u vezi s kriptovalutama te razvijaju nove tehnološke inovacije u tom području.

Freelance stručnjak: S porastom fleksibilnosti i digitalnog rada, sve veći broj mladih ljudi odlučuju postati freelance stručnjaci u različitim područjima, te pružaju usluge kao što su copywriting, web dizajn, grafički dizajn, digitalni marketing i slično. Freelancing omogućuje osobi da samostalno upravlja svojom karijerom uz fleksibilno radno okruženje, zato njegova popularnost ne čudi.

Izazovi mladih poduzetnika nove generacije

Nedostatak iskustva i ograničena financijska sredstva mogu predstavljati prepreke na putu do uspjeha, no tu je i još nekoliko faktora koji im mogu pokvariti planove. Na današnjem globalnom tržištu, mladi poduzetnici suočavaju se s jakom konkurencijom. Postoji veliki broj start-upova i novih poslovnih ideja, pa je važno biti inovativan i razviti konkurentsku prednost koja će ih izdvojiti iz mase. Isto tako, tehnološka složenost novih proizvoda i ideja može biti izazov ako nemaju dovoljno znanja ili pristupa stručnjacima koji ih mogu podržati. Mnogi mladi poduzetnici još uvijek pohađaju školu ili fakultet dok pokušavaju pokrenuti svoje poslovne poduhvate. Pronalaženje ravnoteže između obrazovanja i poduzetništva može biti izazovno, zahtijevajući dobro upravljanje vremenom i prioriteta. Zbog toga se često suočavaju s intenzivnim pritiskom, stresom i odgovornostima, što može utjecati na njihov osobni razvoj, emocionalno blagostanje i ravnotežu između poslovnog i privatnog života.

Gen-Z generacija je spremna učiti, prilagoditi se i tražiti mentorstvo od iskusnih poduzetnika. Oni koriste svoju mladost i energiju kao prednosti, donoseći svježe perspektive i revolucionarne ideje na tržište. Baš kada pomislimo da je već sve izmišljeno, oni nas uvijek iznenade. Ostaje samo vidjeti što će svijetu tek pokazati generacija Alfa koja dolazi nakon njih, a koja je prva generacija potpuno rođena i odrasla u novom, tehnološkom dobu.

Podijelite