Kako bi se razvijala, tvrtka treba osnivača, izvršnog direktora i sposobnog menadžera, no ne nužno u istoj osobi. Kada je vrijeme da prepustite dio odgovornosti drugima? Pokretanje vlastitog poslovanja, često iz ničega, intenzivno je i osobno iskustvo za svakog poduzetnika i vlasnika male tvrtke. Za većinu njih praktički nema razdvajanja između poslovnog i osobnog života, pogotovo na samom početku. Međutim, kako poduzeće sazrijeva, osnivači i vlasnici se moraju mijenjati i učiti zajedno s njim kako bi bili uspješni. To često znači odustajanje od potpune kontrole na koju su navikli. Osnivačima može biti teško prihvatiti ideju da se odreknu kontrole, kada su upravo njihov trud i pozornost prema detaljima zaslužni za dotadašnji poslovni uspjeh. Međutim, praksa koja je funkcionirala u razvojnoj fazi, prestaje vrijediti kada poslovanje dosegne određeni nivo rasta. Pokretanje startupa i povećanje opsega poslovanja u kasnijoj fazi zahtijeva dva vrlo različita skupa vještina. Rijetki su osnivači koji su ujedno i izvršni direktori, te posjeduje sve potrebno za svaku fazu. Ako ste osnivač tvrtke koja se razvila i prešla u fazu zrelog poslovanja, možda je vrijeme da jednu od svojih upravljačkih uloga prepustite drugima. Oni koji to ne učine ili će zaustaviti poželjni rast ili će ih zamijeniti Uprava. Ni jedno od toga ne zvuči ni korektno niti zabavno, zato je vrijeme da se upoznate s terminom “sindrom osnivača” i doznate kako ga izbjeći.

Tko je osnivač, a tko izvršni direktor tvrtke

Za razliku od predsjednika uprave, koji djeluje kao čelnik tvrtke koja već postoji, osnivač je osoba koja je pokrenula poslovanje. On je taj koji joj je postavio temelje i viziju na samom početku, te zaposlio prve radnike i tim koji je bio potreban za startni uspjeh. Iako neki osnivači mogu postati i izvršni direktori, skupovi vještina potrebni za izvršnog direktora ili osnivača često su prilično različiti. Jedan primjer revolucionarnog osnivača koji je postao izvršni direktor je čelnik Amazona Jeff Bezos. Kao i svi osnivači, Bezos je osigurao sredstva, pronašao resurse i agresivno plasirao svoj brend kako bi došao do mjesta na kojem se danas nalazi. Iako je nedavno odstupio s mjesta izvršnog direktora, on je i dalje osnivač Amazona, a i dalje će na toj osnovi biti zaposlen u tvrtki, te osiguravati širu sliku poslovanja, dok izvršni direktor izvršava zadatke iz svakodnevnog poslovanja. Glavni izvršni direktor (CEO) najviši je izvršni direktor u organizaciji. On radi zajedno s osnivačem kako bi ostvario dugoročne ciljeve tvrtke, nadzire strateško upravljanje tvrtkom i ima nadzorna ovlaštenja nad svim ostalim zaposlenicima. Ako tvrtka ili organizacija ima upravni odbor, CEO tj glavni izvršni direktor odgovara upravo njima. Uprava nudi strateške savjete tvrtki, ali svakodnevno poslovanje prepušteno je izvršnom direktoru. Neprofitne organizacije koriste titulu izvršnog direktora za svog najvišeg službenika umjesto predsjednika uprave.

CEO – izvršni direktor kojeg treba svaka kompanija na putu do uspjeha

Zamislite što bi se dogodilo da su Larry Page i Sergey Brin nastavili raditi na poboljšanju svog algoritma pretraživanja za Google, umjesto da grade AdWords na temelju svoje nove tehnologije i dotadašnjih uspjeha. Naravno, i dalje bi imali najbolju tražilicu na svijetu, ali bez promjene svog poslovnog modela ne bi mogli ostati neovisni niti napredovati. Da Mark Zuckerberg nije evoluirao u izvršnog direktora (CEO) i da je samo nastavio pisati kod i voditi razvojni tim, Facebook je mogao doživjeti sudbinu MySpacea, a ne postati tvrtka vrijedna milijarde dolara. Osobna veza između poduzetnika i njegove tvrtke može biti pokretačka snaga u ranoj fazi, ali kako poslovanje sazrijeva može se pretvoriti u veliku slabost. U jednom trenutku organizacija postaje previše razgranata da bi jedna osoba mogla njom upravljati. Tada dolazi vrijeme da je preuzmu sposobni članovi tima. Odabir vremena za zapošljavanje izvršnog direktora ozbiljna je odluka svake tvrtke. Neke tvrtke imenuju izvršnog direktora od samog početka, dok su ga drugi odlučili potražiti tek nakon nekog vremena, kada su znali koje im specifične vještine trebaju u tom trenutku. Pametni ulagači znaju procijeniti izazove i potrudit će se dovesti iskusne direktore koji znaju vjerovati svom timu, njegovati ga i prihvatiti odgovornost za svakog člana. Osnivači koji žele ostati odgovorni za posao koji stvaraju trebali bi to uzeti u obzir i poraditi na usvajanju istih osobina. Ako ste u nedoumici, evo četiri znaka da vašem poslu treba (novi) glavni izvršni direktor.
  1. Osnivaču tvrtke nedostaje poslovno iskustvo
Iako osnivač tvrtke može imati sjajne ideje, možda nema iskustvo potrebno za provedbu tih ideja. Angažiranje izvršnog direktora s poslovnim iskustvom može pomoći  tvrtki u donošenju odluka i razvijanju istih. U nekim slučajevima angažiranje izvršnog direktora s iskustvom u industriji pomaže da vaše poslovanje ljudima izvan tvrtke izgleda profesionalnije. Ako sadašnje vodstvo ima poteškoća u razgovoru s ulagačima ili donošenju poslovnih odluka, angažiranje pomno odabranog izvršnog direktora može biti od velike pomoći.
  1. Osnivač želi promijeniti fokus
Čak i ako osnivač ima sposobnost voditi tvrtku kao izvršni direktor, on za to možda neće biti zainteresiran na duge staze. Ako vaše sadašnje vodstvo želi usmjeriti svoju energiju na druga područja tvrtke, poput razvoja proizvoda, možda je vrijeme da angažirate glavnog izvršnog direktora. Izvršni direktor može upravljati poslovnim aspektima organizacije, dajući osnivačima priliku da ostvare svoje osobne interese unutar tvrtke ili razvijaju svoje nove poslovne projekte izvan nje. U svakom slučaju, tvrtka će dobiti pozornost i vodstvo kakvo zaslužuje, a kreativni osnivač imat će prilike stvarati nove poslovne vrijednosti izvan nje.
  1. Tvrtka treba jasnog vođu
Ako zaposlenici izgledaju zbunjeni oko ciljeva ili poslovanja tvrtke, tvrtki bi moglo koristiti ako zaposlite glavnog izvršnog direktora koji može postaviti ciljeve za cijelu tvrtku i obznaniti ih, usmjeriti zaposlenike na svim razinama organizacije i biti istinski vođa. Imati jednog vođu može ublažiti zbunjenost zaposlenika i dati tvrtki jedinstven glas. Njegovo se mišljenje najviše poštuje, on je zadužen za viziju budućnosti i preuzima odgovornost za sve svoje odluke i njihove posljedice.
  1. Želite potaknuti rast
Ponekad se osnivači tvrtke previše fokusiraju na održavanje tvrtke i ne troše dovoljno vremena na inovacije. Nedostatak inovacija može dovesti do stagnacije, što može stvoriti ozbiljan problem za poslovanje gledajući dugoročno. Angažiranjem izvršnog direktora kako biste osigurali da tvrtka posluje profitabilno, možete provesti više vremena u razvijanju ideja za nove segmente poslovanja. Ponekad je potrebno malo se odmaknuti od posvećivanja detaljima, kako bi mogli sagledati širu sliku i usmjeriti poslovanje u smjeru koji je najbolji za sve zaposlene, ali i osnivača ili vlasnika tvrtke.

Koje su razlike između osnivača i izvršnog direktora?

Iako svaka tvrtka ima osnivača, svaki osnivač ne postaje predsjednik uprave. Osnivač može izabrati da postane predsjednik Uprave, ili može prenijeti tu odgovornost na nekog drugog. Iako su mnogi osnivači prvi izvršni direktori svojih organizacija, oni poslije svoju ulogu prepuste nekom drugom. Osnivači su vizionari koji su došli na originalnu ideju, više razmišljaju o svom proizvodu nego što vode svoju tvrtku i orijentirani su na budućnost. Izvršni direktor integrator je koji napreduje pretvarajući kaos u red. Da bi to učinio polako gradi tvrtku, obraćajući pažnju na sitnice organizacijskog poslovanja. Postoje mnoge osobne osobine koje mogu pridonijeti uspjehu kandidata na radnom mjestu glavnog izvršnog direktora, a ovih pet smatra se najvažnijima:
  1. Uklapa se u kulturu određene tvrtke

Kulturna sposobnost jedan je od najvažnijih atributa koje treba tražiti kod glavnog izvršnog direktora, kako bi se on lakše prilagodio svom novom položaju i brže uspostavio odnose s trenutnim zaposlenicima. Budući da izvršni direktor predstavlja tvrtku, važno je zaposliti nekoga tko dijeli iste vrijednosti koje ona i zastupa.
  1. Razumijevanje industrije

Ako kandidat dobro razumije industriju u kojoj djeluje tvrtka koju zastupa, imat će dobru predodžbu o tome što vaša tvrtka radi i prije samog dolaska na funkciju. On bi trebao imati opću ideju o tome što vaše poduzeće treba učiniti kako bi ostalo u toku s promjenama, čime će pokazati da je sposoban usmjeriti tvrtku u pravom smjeru.
  1. Komunikacijske vještine

Izvršni direktor s izvrsnim komunikacijskim vještinama može razgovarati s ulagačima, zaposlenicima i javnošću o tome kako funkcionira tvrtka, što radi i zašto su te stvari važne. Kao predstavnik tvrtke, važno je da o njoj može govoriti samouvjereno i baratati točnim činjenicama i informacijama, zbog čega su komunikacijske vještine izrazito važne.
  1. Prilagodljivost

Kako se tehnologija razvija, mijenjaju se i industrije. Bez obzira na to čime se vaša tvrtka bavi, uvijek će biti novih razvoja na vašem području koji mogu promijeniti tijek industrije. Izvršni direktor mora se moći brzo i učinkovito prilagoditi tim promjenama kako bi vaše poduzeće bilo u toku ili još bolje, stvaralo promjene i bilo predvodnik inovacija.
  1. Ciljano usmjerenje

Prilikom odlučivanja što ćete tražiti od njega, razmislite o tome kako će kandidat za glavnog izvršnog direktora u budućnosti utjecati na tvrtku. Koristeći svoje znanje o industriji, izvršni direktor trebao bi steći ili imati opću ideju kojim putem vaša tvrtka mora ići kako bi uspjela. Još važnije je da zna kako će tamo doći. Uz izvršnog direktora koji zna izvršavati ideje kako bi postigao postavljeni cilj, tvrtka može biti lider u svojoj niši i u godinama koje dolaze.]]>

Podijelite