Prošao je Black Friday, Cyber Monday, predstoji blagdanski shopping, a potom i zimsko sniženje (nakon 27. prosinca). Internet trgovine su u punom pogonu i pod povećanim opterećenjem, a takve su situacije i trenuci u poslovanju plodno tlo za greške. Većina je Internet trgovina upoznata s mogućnosti pogrešaka kod učitavanja cijena, iz vlastitog ili tuđeg iskustva.

Skupe su to greške koje dovode do kobnih udaraca za poslovanje trgovaca i postavlja se pitanje: mora li trgovac isporučiti proizvode za nula kuna ili ispod nabavne cijene?

Prethodnih godina trgovci su uslijed takvih grešaka kod učitavanja cijena proizvoda isporučivali narudžbe i bez prigovora potrošača ili ipak nakon intervencije nadležnog inspektorata. Radilo bi se o značajnim financijskim gubitcima, pri čemu bi potrošači dobili proizvod bez plaćanja ili ispod (nabavne) cijene. Reći će većina: to je problem trgovca, neka pazi! No, je li realno reći da ne može doći do greške kod Internet trgovanja i da trgovac, bez iznimke, mora odgovarati za grešku koja je mimo njegove kontrole? 

Do grešaka je dolazilo u pogledu prikaza pogrešne cijene ili pak dostupnosti proizvoda. Greške se mahom dogode usred noći, kad trgovci ne prate i ne mogu reagirati. No, potrošači bi uočili promjenu, proširili radosnu vijest drugima i iskoristili priliku za povoljnu kupnju. Cijena bi bila nula kuna ili jednu kunu, ili bi kupoprodajnoj cijeni ”otpala” koja nula. U svakom slučaju, radilo bi se o očitoj greški do koje dolazi mimo djelovanja trgovca i svakako mimo volje trgovca. Postalo je očito da potrošači koriste takve greške, no sporno je mora li trgovac na to pristati bez pogovora, odnosno kad čak ni nema volje trgovca da proda svoj proizvod po toj (krivoj) cijeni. Naime, do sklapanja ugovora dolazi sukladno volji prodavatelja i kupca, kad su se sporazumjeli o kupoprodaji.

Ako nije volja trgovca da proda proizvod po pogrešno učitanoj cijeni, je li u redu da trgovac mora isporučiti proizvod po znatno nižoj cijeni? Naime, smisao potrošačkog prava (kao ni prava općenito) nije zlouporaba prava radi pribavljanja znatne imovinske koristi uslijed greške trgovca.  Trgovci si za takve situacije mogu pomoći na više načina. Prvenstveno je bitno da u svojim uvjetima poslovanja Internet trgovine (tzv. predugovorna obavijest) uvrste adekvatne odredbe o tome da postoji mogućnost greške.

Pet strategija za određivanje cijene proizvoda ili usluge

Osim toga, ključno je ispravno organizirati postupak zaprimanja i obrade narudžbi, na način da si trgovac omogući kontrolu narudžbe prije nego dođe do sklapanja u govora i prije nego paket bude poslan. U toj fazi prije slanja paketa, trgovac može uočiti pogrešnu cijenu u narudžbi i reagirati na način da obavijesti potrošača. Bitno je da ono što trgovac predvidi u svojim uvjetima poslovanja doista i provodi prilikom obrade narudžbe i kontaktiranja potrošača nakon narudžbe. To je još jedan razlog zašto je bitno da Internet trgovina ima uvjete poslovanja koji su izrađeni baš za tu Internet trgovinu, odnosno da se ne kopiraju tuđi uvjeti poslovanja. Realnost je da uvjete poslovanja sastavljaju ili trgovci sami ili to povjere osobama stručnim za izradu Internet trgovine.

No, osobe stručne za izradu Internet trgovine ne poznaju propise koji se odnose na trgovanje i nisu upoznate s inspekcijskom i sudskom praksom koja je bitna za izradu uvjeta poslovanja. Kako biste se zaštitili (čak i) od odgovornosti za greške koje Vam se mogu dogoditi, pripremite se na vrijeme i obratite se na pravo mjesto. Za pregled i savjetovanje o Vašim uvjetima poslovanja javite se na contact@visioncompliance.eu  

Podijelite