Rastom broja korisnika interneta i napretkom tehnologije, rastao je broj korisnika YouTubea, kao i broj postavljenih video uradaka i broj uređaja putem kojih je moguće gledati. YouTube je dobio titulu “televizije novog doba”, ali i uzrokovao predviđanja poput “televizija je mrtva”. U 2022. YouTube možda postaje žrtva vlastitog uspjeha, jer naslovi kojima je bio uzrok sada pogađaju i njega. Može li YouTube zadržati status primarne video platforme?

Oglašavanje kao glavni izvor prihoda – mana ili prednost?

YouTube ostvaruje prihode prodajom oglasnog prostora i pretplatničkim modelima. Kada imate 2.000.000.000+ korisnika logično je ubaciti pretplatničke modele. Jedan od prvih oblika pretplate objavljen je 2015. pod imenom YouTube Red. U suštini je nudio korištenje platforme bez oglasa, pristup premium sadržajima i objedinio je nekoliko servisa poput YouTube Kids i Music pod jednim “paketom”. Bio je to uvod u YouTube Premium, koji zapravo nudi sličan niz prednosti, ali uz nove značajke na novijim uređajima. YouTube i dalje pokušava različitim načinima “prebaciti” korisnike u pretplatnički model. Drugi izvor prihoda, vjerojatno puno lukrativniji, su oglasi. Kao dio AdWords mreže, YouTube nudi čitavu paletu različitih formata oglašavanja koji ispunjavaju različite marketinške ciljeve (branding, doseg, konverzije i sl.). Konstantno inoviranje oglasnih formata pozicionira YouTube u lidere video oglašavanja. Dok su od nekih oblika oglasa, poput “bumper adsa”, odustali, uvode i nove poput oglasa koji se ne mogu preskočiti, već ih morate odgledati. Ovogodišnje testiranje emitiranja pet oglasa koje korisnik mora pogledati prije videa kojeg želi gledati je i glavni razlog negativnih projekcija za YouTube. Imaju li osnove? Oglasi su najveći izvor prihoda, ali i najveći problem platforme gledajući iz korisničke perspektive. Je li YouTube sadržaj toliko relevantan i privlačan da će mu bez obzira na broj oglasa korisnici i dalje ostati vjerni? To velikim dijelom ovisi o kreatorima!

Kreatori i kanali

YouTube se doista trudi poticati zajednicu kreatora. U SAD-u postoji sintagma “creator economy” koja opisuje cijelo novo tržište osoba kojima je glavni izvor prihoda stvaranje sadržaja za YouTube. U cijeli taj ekosustav su uključene i tvrtke specijalizirane za produkciju sadržaja, glazbena industrija, tvrtke za prava i distribuciju i sl. YouTube ulaže u razvoj kreatora, privlačenje novih i razvoj različitih koncepata. Takav je primjer poznata YouTube Creator Akademija koja nudi edukaciju o upravljanju kanalima, tu su i konferencije specijalizirane za kreatore, a trenutno postoji i 10 različitih modela kojima YouTube kreatori ostvaruju prihode. Upravljanje YouTube kanalima je ozbiljan posao za koji treba imati znanje iz produkcija, principa platforme, analitike, kreativno-sadržajna znanja, te znanja iz marketinga. Cijeli taj sustav i struktura neće tek tako napustiti ovu platformu.

5 oglasa prije videa – kraj YouTubea?

“Unskippable” oglasi smetaju većini korisnika, razumljivo. Testiranja koja se vrše na određenim segmentima korisnika s 5 ili po nekima čak 10 oglasa prije pristupa željenom video sadržaju zvuče doista odbojno.  Pogotovo dugovječnijim korisnicima koji su stasali uz kontekst online platformi kao besplatnih, nezavisnih i slobodnih od oglasa. Je li moguće natjerati korisnike na pretplatu prezentirajući im da će se riješiti oglasa – i to oglasa koje im je nametnula sama platforma? Očigledno je jednim dijelom moguće! YouTube je zasigurno tu da ostane. Broj korisnika se mijenja, kao i kontekst u kojem gledamo sadržaje, a mijenjaju se i uređaji kojima konzumiramo sadržaje. U bližoj budućnosti društvo u ovakvom okruženju sigurno neće manje konzumirati medije i provoditi manje vremena uz ekrane. Industrija kreatora zasigurno neće olako napustiti prihode i sustav koji ih financira, a fragmentacija tržišta bi YouTube trebala natjerati da potpuno napusti vlastiti razvoj i inovacije kako bi u kratkom vremenu uzrokovala drastično opadanje korisnika ove platforme. Što to znači za male oglašivače? YouTube će i dalje nuditi mogućnosti targetiranja i plasmana kreativnih rješenja putem svoje platforme, kao i pozicionirati oglase pred veliki broj korisnika. Niti jedan mediji nije sveti gral i rijetki su oni koji su svoju poslovnu “slavu” postigli aktivirajući se isključivo na jednom mediju, jednoj platformi. Svaki medij može biti koristan i učinkovit ako se na njemu aktivira na pravi način. Za kraj nekoliko natuknica koje mogu pomoći učinkovitom marketingu na ovoj platformi:

  • Upoznajte ciljeve kampanje (doseg, broj impresija ili kreiranje leadova…)
  • Budite kreativni (iako su oglasi sami po sebi dosadni, u slučaju kada su korisni ili kreativni korisnici ih vrednuju)
  • Upoznajte svoju publiku i targetirajte je
  • Nemojte biti dosadni (ne mora vaš oglas svatko iz target skupine vidjeti 15 puta)
  • Pratite trendove i inovacije na mreži (nisu sve dobre, ali nisu niti sve loše).
Podijelite