Više od 92% kupaca na 19 europskih tržišta kaže da kupuju online radi pogodnosti koja im to pruža, a evo i što očekuju od trgovaca. Pandemija koronavirusa ne samo da je promijenila način na koji svi živimo i radimo, već je potpuno preoblikovala ponašanje potrošača posljednjih godina. U jeku iznenadnih novih mjera zaštite zdravlja, trgovine i potrošači morali su u kratkom roku promijeniti stare rutine i navike, što je potaknulo stvaranje novih, ubrzavajući trendove online kupovine koji su bili u porastu godinama. Kako bi se prilagodili novim zahtjevima, trgovci nemaju vremena razmišljati o tome isplati li im se poslovati online, odluka je donesena u njihovo ime, a donijeli su je upravo oni za koje rade – potrošači.
Novo normalno – trendovi koji ostaju
Kako bi opstali u novim uvjetima, trgovci moraju proaktivno reagirati u pet strateških područja, te odgovoriti na pet ključnih pitanja:
- Jesu li vaši proizvodi spremni za e-trgovinu? Optimizirana veličina pakiranja, prikladna za duže transporte, bitna su za uspješnu e-trgovinu. Provjerite poštujete li sve regulative tržišta na koja svoje proizvode plasirate, te koje su prilagodbe nužne za učinkovito poslovanje.
- Je li vaše poslovanje održivo? Od proizvodnje, sve do isporuke – održivost poslovanja važna je mnogim kupcima koji po tome biraju s kojim će brendovima surađivati, a koje zaobilaziti. Vaš način proizvodnje, kao i materijali koje koristite za slanje svojih paketa, uvelike utječu na tu odluku.
- Imate li snažnu vezu s kupcima? Prate li sve što radite, znaju li za što se zalažete i što novog spremate? Angažirani kupci su lojalni kupci, a povremenim akcijama i poklonima možete osnažiti vezu s njima i potaknuti ih na češću kupovinu.
- Je li vaše poslovanje fleksibilno? Može li proizvodnja funkcionirati bez obzira u kojoj situaciji se nalazite? Fleksibilna proizvodnja je ona koja je sposobna da se brzo i učinkovito prilagodi tržišnim promjenama i zahtjevima kupaca prije konkurencije i tako održi tržišnu prednost.
- Koje kanale prodaje nudite? Optimalna situacija je da ste prisutni na svim kanalima prodaje, naravno ukoliko to vaše poslovanje može podnijeti. Od izravne online i offline prodaje do partnerstva s drugim trgovinama – više mogućnosti za kupnju znači i više prilike za prodaju.
Glavni trendovi e-trgovine u 2022
Kupnja uživo
Fenomen koji je započeo u Kini, sada se razvija i u Europi. Tijekom posljednje 3 godine, tržište kupovine putem prijenosa uživo u Kini poraslo je za više od 280% i čini 10% ukupne online prodaje. U Europi je 70% potrošača već zainteresirano za livestreaming, a do 2024. očekuje se da će publika dosegnuti 160 milijuna korisnika. Radi se o emitiranju uživo u kojem (često poznate) osobe služe kao model i gledateljima pokazuju proizvode koji bi ih mogli zainteresirati. Kupci mogu gledati kako se proizvodi isprobavaju u stvarnom vremenu i komentirati, omogućujući trgovcu da trenutno dobije povratne informacije. Brendovi iz modne i kozmetičke industrije iskorištavaju mogućnost kupnje uživo kako bi ponudile vizualni prikaz svojih proizvoda i prikazale ih u uporabi, uključujući tehnike primjene ili različite metode stiliziranja.
Proširena stvarnost i virtualna stvarnost
Obogaćivanje korisničkog iskustva u e-trgovini sadržajem kao što su slike i 3D prikazi proizvoda, postali su standard velikih brendova. Virtualna ili proširena stvarnost sljedeći je korak u neposrednoj budućnosti. Uspjeh implementacije glasovnih asistenata u različite životne segmente, predviđa nadolazeće trendove konverzacijske trgovine i glasovne kupnje. Mogućnost dovršavanja kupnje jednostavnim “razgovorom” s Alexom, Siri i Google Home i drugim sličnim sustavima uskoro bi mogao postati standard online kupovine.
Integrirana logistika
Čini se da su ključne riječi za e-trgovinu u 2022. “fleksibilnost” i “prilagodba” – one također vrijede i za aspekte povezane s logistikom. Pandemija je već otvorila put alternativnim načinima dostave poput prikupljanja u trgovini ili “click and collect” načina preuzimanja robe. Ponuda nekoliko varijanti izbora bit će pobjednička strategija kada je u pitanju odabir trgovca s kojim kupci žele poslovati, a isto vrijedi i za načine plaćanja. Primjerice, “kupi sada plati kasnije” način naplate postaje sve popularniji kao vrsta obročnog plaćanja, ali bez kamata i naknada, te je već dostupan kao opcija na većini digitalnih servisa za plaćanje, poput PayPala.
Sigurna online kupovina i fleksibilan povrat
Prema izvješću DeliveryX Europe Top500, više od 92% kupaca na 19 europskih tržišta kaže da kupuju online radi pogodnosti koje im to pruža. 26% kupaca spremno je platiti 3 € više za bržu dostavu, no njih 66% očekuje da će čekati najviše 3-5 dana na isporuku paketa, dok se broj europskih trgovaca koji nude dostavu sljedeći dan smanjio za 8% od veljače 2020. Kad naručuje proizvod online, 39% kupaca u EU preferira dostavu paketa na kućnu adresu uz potpis, dok njih 50% očekuje da će moći odabrati mjesto dostave. Povrat sve više postaje ključni faktor pri odabiru online trgovca, a upravo to je razlog zašto primjerice 17% kupaca u Francuskoj neće ponovno kupovati kod trgovca na temelju svog prethodnog iskustva s povratima. Kako sve više potrošača prihvaća održivi način života, rastu i očekivanja da će postojati više “zelenih” mogućnosti pakiranja i dostave. Kupci sve više očekuju od tvrtki kod kojih kupuju da usvoje ekološke prakse i tako smanje svoj ugljični otisak i ukupni utjecaj na okoliš. To može biti u obliku ekološke ambalaže, dostavnih vozila s niskim emisijama ili električnih dostavnih vozila, alternativnih opcija dostave, ormarića za pakete i slično. Budućnost koja se još nedavno činila dalekom, sada već postaje dio ustaljenih navika, a brzu promjenu trendova možemo očekivati i u godinama koje dolaze.]]>