• Pa kažem im bravo! Samo tako naprijed!

• Da ih svaki dan hvalim? Tko mene hvali?

• Zašto da ih hvalim. To je njihov posao. 

• Ne stignem ih hvaliti uz sve ostalo.

• Kad hvalite ljude oni imaju od vas očekivanja? Što im mi možemo ponuditi?  

• Ovo su super, ali pazi da drugi puta …!

Od zaposlenika zabrinjavajuće često čujemo pak sljedeće:

• Dobivamo isključivo kritike. Pohvale gotovo nikad.

• Pohvala. E to bi bilo lijepo čuti!

• Ne sjećam se kada sam zadnji put dobio/la pohvalu.

• Bilo bi lijepo kada bi netko prepoznao i pohvalio moj trud.

• …

Što je pozitivan feedback

Pozitivan feedback je informacija koja se fokusira na snage, doprinos, vrijednosti i učinak. Podržava ono što ljudi rade dobro i usko je povezana s konceptom osnaživanja. Prema tom konceptu nismo fokusirani na ono što netko radi krivo, već gledamo kako prepoznati i pohvaliti određena ponašanja.

Koristi pozitivne povratne informacije

Ima ih pozamašan broj. Izdvojimo samo neke:

Povećan angažman zaposlenika

Gallupova istraživanja redovito govore o tome kakav utjecaj pozitivne povratne informacije imaju na angažman zaposlenika. Jedno od recentnih istraživanja  kazuje da je 67% zaposlenika bilo potpuno angažirano kada su se menadžeri usredotočili na njihove prednosti. To je sjajan rezultat usporedivši ga s 21% angažiranih zaposlenika kada su se menadžeri usredotočili na slabosti i pogreške.

Izgradnja povjerenja i jačanje morala među zaposlenicima. 

U kombinaciji s angažmanom zaposlenika, povjerenje i moral povećavaju motivaciju i ukupni učinak. Uz to pozitivna povratna informacija očekujte da će imati poticajan učinak i na motivaciju, timski rad, proaktivnost, kreativnosti…

Povećanje zadovoljstva 

Veće zadovoljstvo uz angažman sudionika vodi ka smanjenju fluktuacije. Zaposlenici bivaju sretniji i ostaju s vama duže vrijeme.


Postoje opravdani dokazi koji idu u prilog tome da je pohvala iznimno moćan alat svakog managera ili lidera. Ipak nažalost prečesto izostaje, a ako i dođe do zaposlenika nije izgovorena kako treba što znači da nema željenu snagu. Čak i prečesto ima suprotan učinak. Pohvalu je potrebno ugraditi u svoj način vodstva i pretvoriti je u snažnog saveznika.

Kada je vrijeme za pozitivan feedback?

Svakodnevno aktivno tražite prilike da članove tima pohvalite za ono što rade dobro i za način na koji doprinose zajedničkom rezultatu. Evo nekih od prilika za pohvalu. One se mogu naći u svakom timu.

Zaposlenik:

• nastoji biti dobar član tima pomaže, motivira, uskače upomoć

• radi prekovremeno

• izvrsno obavlja svoj posao

• je preuzeo nove aktivnosti i dobro se snalazi

• predlaže konstruktivna rješenja

• je ostvario svoje razvojne ciljeve

• je pomogao kolegi riješiti težak zadatak

• je svladao novu vještinu

• je podučio kolege novom aplikaciji

• je napravio značajan pomak u načinu rada

• je predložio odličnu i novu ideju…

Prilika je mnoštvo, gotovo svakodnevno. Prepoznajete li ih? Uz toliko koristi i mogućnosti mnogi menadžeri, direktori ili voditelji boje se dati pohvalu je imaju osjećaj da će zaposlenici sutra tražiti nešto zauzvrat, da će se opustiti, da to nije potrebno, da se to podrazumijeva, da to rade dovoljno često i previše… Kako i uvijek kod ovakvih situacija odgovor leži na NAČINU.

Kako pohvalu pretvoriti u saveznika

1. „Uhvatite“ ljude kad nešto dobro naprave i to im recite

Dok svakodnevno obilazite članove tima virtualno ili fizički, potrudite se primijetiti i prepoznati što drugi rade dobro i recite im to. Pobrinite se da i ostali primijete da ste prepoznali dobro obavljen posao.

2. Budite konkretni

Konkretno opišite ponašanje ili odrađenu aktivnost. Na primjer, nakon što ste rekli Tomi:  Tomo, super si vodio sastanak jučer, osim što mu je to lijepo zvučalo, ne kažete mu što treba napraviti drugi puta da sastanak opet bude uspješan. Umjesto toga treba, na primjer, reći: Način na koji si redovito sažimao rečeno najviše je pridonio učinkovitosti sastanka. Ovu informaciju Tomo može iskoristiti za sljedeći sastanak. Isto tako reći drugima samo da su nam pomogli je naravno lijepo, no često ne koristi nikome.

3. Izaberite pravi omjer kritika : pohvala

Idealan je omjer 1 : 5 – pet pohvala je potrebno da „kompenzira“ jednu negativnu povratnu informaciju. Prepoznajte što se ljudima događa i kako reagiraju na kritiku i kako na pohvalu i dajte sve od sebe da se približite idealnom omjeru.

4. Imajte pravu mjeru 

Pronaći pravu ravnotežu u količini pohvale zaista je ključno. Ako pretjerujete, umanjit ćete njenu moć i učinak. Osim toga, ljudi će početi preispitivati vaše motive i iskrenost. Na temelju ovoga, naravno, nikako ne treba zaključiti da rjeđe davanje pohvale povećava njenu vrijednost. To „samo“ može negativno utjecati na motivaciju.

5. Pohvalu pretvorite u naviku

Zadajte si cilj da svakog tjedna uočite najmanje troje ljudi da su nešto uspješno napravili i recite im to. To mogu biti vaše kolege, vaš nadređeni, članovi vašeg tima, kao i članovi drugih timova. Ne ograničavajte se hijerarhijom; važno je da kao menadžer ili voditelj prepoznate dobar posao pripravnika, kao i nekoga na višoj poziciji. Na taj ćete način steći reputaciju sjajnog vođe koji zaista pridonosi razvoju drugih.

6. Učinite pohvalu opipljivom i osobnom

Neka se vaša pohvala ne samo čuje, nego i vidi. Imajte spremne post-it blokiće ili prazne kartice. Kao uočite nešto vrijedno pohvale, nešto neočekivano, uspješno ili kreativno, napišite pohvalu i stavite je osobi na stol ili računalo. Naravno, to ne smije postati špranca. Iskoristite timske sastanke da pohvalite one koji to zaslužuju. Podsjećamo – budite konkretni: recite tko je napravio što i kada.

7. Ne dopustite drugoj strani da umanji značaj pohvale

Često kad dobiju pohvalu ljudi kažu: Ma nije to ništa ili slično. Neka ne ostane na tome. Recite im, na svoj način, da se to vama tako ne čini; da stvarno to cijenite i zbog čega. Ne dopustite im da se samo tako „izvuku“.


Naša trenerska praksa jasno i glasno potvrđuje da je pravovremena i učinkovita pohvala neprocjenjiv dar i ako se daje pravilno biva i veliko bogatstvo za onog tko daje kao i za onog tko je prima. To je prilika  za jačanje samopouzdanja, za nove uvide i nove mogućnosti. Pohvalite učestalo i na pravi način. Odlučite već danas da će pohvala postati jedan od načina na koji ćete unaprijediti svoj način razmišljanja, rada i komuniciranja. Budite galantni s pohvalama – vaša investicija su samo minute vašeg vremena, a koristi neizmjerne.

Podijelite