Održivost je poslovni pristup stvaranju dugoročne vrijednosti uzimajući u obzir kako određena organizacija djeluje u ekološkom, društvenom i gospodarskom okruženju i društvena je odgovornost svih poslovnih subjekata. Sve veći broj organizacija i tvrtki integrira održivost u svoju poslovnu strategiju, shvaćajući da može napredovati čineći dobro. U poslovanju se održivost odnosi na poslovanje bez negativnog utjecaja na okoliš, zajednicu ili društvo u cjelini. Cilj održive poslovne strategije je napraviti pozitivan utjecaj na okoliš ili društvo – po mogućnosti oboje. Kad tvrtke ne preuzmu odgovornost, može se dogoditi suprotno, što dovodi do pitanja poput degradacije okoliša, nejednakosti i socijalne nepravde. Održiva poduzeća uzimaju u obzir širok raspon ekoloških, ekonomskih i društvenih čimbenika pri donošenju poslovnih odluka i prate utjecaj svog poslovanja kako bi osigurale da se njihova kratkoročna dobit ne pretvori u dugoročne obveze s negativnim posljedicama.

Ključni koraci koje treba poduzeti pri sastavljanju strategije održivosti

Za početak je potrebno poduzeti korake koji će u konačnici učiniti svijet ljepšim mjestom za život. Koliko god to otrcano zvučalo, održivost je upravo to – navike koje usvajamo kako bi što duže mogli uživati u prirodnim resursima i civilizaciji koju smo stvorili, umjesto da neodgovornim ponašanjem uništavamo ne samo vlastita radna mjesta, već i život na Zemlji kao takav. Ako mislimo na održivost samo kao na tradicionalnu promjenu upravljačkog menadžmenta, vjerojatno nećemo uspjeti u njenoj implementaciji. Naime, u prvom slučaju ne dolazi do pitanja filozofije poslovanja, koje je za održivost ključno. Jedini način na koji se poduzeća mogu transformirati u održivija je definiranje vlastite svrhe. “Zašto radimo ono što radimo?” umjesto običnog “Što radimo?” – pitanja su koja si kao vlasnik tvrtke prvo morate postaviti. Zašto ste bavite onim čime se bavite, te koju korist, osim financijske, od toga imate vi i zajednica u kojoj živite? Bez definiranja vlastite svrhe u smislu društvenog utjecaja, tvrtka nikada neće biti održiva, što će se dugoročno odraziti i na zaposlenike koji je čine. Stoga je prvi korak definirati vlastitu društvenu svrhu i pobrinuti se da postoji razumijevanje među vodstvom tvrtke o čemu se zapravo radi. Sljedeće je definiranje konkretnih ciljeva koji se namjeravaju poduzeti na polju održivosti. Ako se primjerice radi o konzultantskoj tvrtki, smanjenje emisije stakleničkih plinova za vas neće biti prioritet u jednakoj mjeri koliko za, recimo, nekog proizvođača cementa. Dakle, utvrdite koje prioritete vaša tvrtka mora slijediti kako bi bila održivija – možda se radi o razvrstavanju otpada, iskorištavanju starog papira ili nečem specifičnom za vaše poslovanje. Takva odluka mora biti donesena na razini rukovodstva tvrtke, koje će zatim inzistirati na njezinoj primjeni. Prije svega potrebno je obratiti se zaposlenicima i uputiti ih u plan održivosti, te zamoliti za njihovu suradnju. No nije dovoljno samo stvoriti ili prepoznati volju; jednako je važno stvoriti sposobnost. Morate ulagati u obuku i u sustave upravljanja osnaživanjem zaposlenika i smanjenjem troškova djelovanja na održiv način. Ako je prvi korak izveden uspješno, drugi korak je prilično jednostavan. Održivost tada postaje rutina i nešto što radimo bez previše razmišljanja, pa se može reći da smo uspješno implementirali novu poslovnu strategiju.

Kako zainteresirati zaposlenike i suradnike za provođenje plana održivosti

Za početak, budite transparentni i realni. Prikažite svima napredak koji je postignut u roku jednog dana, mjeseca ili godine. Lakše je osjećati se kao da pridonosimo promjenama kada se uvjerimo u rezultate svojih akcija. Sada gasite sve aparate i svjetlo kada odlazite s posla, a dosad to niste radili? Račun za struju svakako bi to trebao reflektirati. Umjesto da bacate stari papir, odlučili ste ga reciklirati? Doznajte koliko je vaš potez doista “spasio” stabala. Održivost nije nešto što će postići netko drugi, a svatko bi se trebao smatrati odgovornim za vlastite akcije. Pobrinite se da vaši suradnici budu svjesni promjene koju su potaknuli. Drugi korak je oživljavanje kulture organizacije, a komunikacija je apsolutno ključna. Vaši zaposlenici trebaju se osjećati kao dio tima koji pokreće promjene, a svoj uspjeh zajedno i slaviti. Briga o zaposlenicima danas više ne znači samo odgovornost za osiguranje izvrsne radne okoline nego i pružanje prilike da svi rade svoj posao s višom svrhom. Nagradite ih svaki put kada zajedno ostvarite neki veći cilj, a na taj način stimulirajte i za daljnje djelovanje. Održivost nije samo problem jedne tvrtke, već cijele industrije u kojoj djeluje. Nijedna organizacija ne može sama riješiti sve ekološke probleme, stoga bi svi, bez obzira na konkurenciju, trebali surađivati i zajednički raditi na pitanjima od vitalne važnosti za planet na kojem živimo.

Hrvatski Telekom kao primjer održivog poslovanja

Hrvatski telekom predvodnik je digitalizacije hrvatskog gospodarstva i time utječe na razvoj društva u cjelini. Doprinosi razvoju digitalnog društva s ciljem pružanja usluge brzog interneta svim građanima, uvijek i svuda. Kao veliki poslodavac i vodeća telekomunikacijska kompanija svojim zaposlenicima omogućava profesionalni i osobni rast, značajno doprinosi gospodarstvu, pomaže poduzećima da budu produktivnija, a javnom sektoru da građanima ponudi kvalitetnije usluge. Kompanija svake godine definira ciljeve zaštite okoliša usmjerene na energetsku učinkovitost i smanjenje potrošnje energije vodeći se definiranom Energetskom politikom i postupkom Upravljanje energijom. Modernizacija telekomunikacijske opreme, sve veće korištenje IT resursa, obnova nekretnina i optimizacija sustava napajanja i klimatizacije glavni su razlozi smanjenja porasta potrošnje energije još u 2019. Svojim proizvodima i uslugama HT doprinosi smanjenju potrošnje električne energije i resursa svojih korisnika. Rješenja ‘u oblaku’ korisnicima omogućavaju razvoj i primjenu različitih oblika online poslovanja uz uporabu visokoučinkovite dijeljene IT infrastrukture, čime se smanjuje potrošnja električne energije i emisija CO₂ bez smanjenja sigurnosti. Razvojem i sve širom ponudom ICT usluga ‘u oblaku’ HT dodatno doprinosi povoljnom utjecaju ICT tehnologija i usluga na klimatske promjene smanjenjem potrebe za putovanjima, smanjenjem uporabe papira i drugih materijalnih resursa te racionalnijim i efikasnijim korištenjem energije. Održivi razvoj i zaštita klime strateške su odrednice Hrvatskog Telekoma i DT Grupe. Kao jedina telekomunikacijska kompanija u Hrvatskoj certificirana prema ISO 14001 standardu za upravljanje okolišem, HT se usredotočio na implementaciju zelenih tehnologija i rješenja koja štede energiju i povoljno djeluju na stvaranje društva sa sniženim emisijama stakleničkih plinova. Ulaganjem u najnovije tehnologije HT podiže energetsku učinkovitost, a uvođenjem najmodernijih ICT tehnologija i usluga utječe na smanjenje kako vlastitog, tako i ugljičnog otiska svojih korisnika. Kontinuirano potiče svoje zaposlenike na ekološko promišljanje i djelovanje, a brojne inicijative omogućavaju smanjenje potrošnje energije i nepovoljnog utjecaja na klimu, te kvalitetnu brigu o otpadu. Vozni park HT-a konstantno se obnavlja i modernizira, što omogućava unapređenje kvalitete i učinkovitosti uz smanjenje štetnih utjecaja na okoliš.

Podijelite