Istraživanje* kaže kako je 71% malih poduzeća preživjelo pandemiju ulaganjem u digitalizaciju, a moderni konzumenti očekuju da male tvrtke ulažu u digitalnu marketing i svoju online prisutnost.

Nova godina donosi i nove prilike za nove poslovne odluke. Digitalizacija, modernizacija, trendovi, digitalna transformacija… sve su to ključne riječi i pojmovi s kojima se svakodnevno susrećemo u želji da svoje poslovanje dovedemo na višu razinu produktivnosti. Novi marketinški alati, koji su do prije nekoliko godina bili zgodna opcija, danas su postali dio poslovne svakodnevice i nužnost u poslovanju. Sada već početkom 2024. godine riječ “marketing” većinom se koristi uz pridjev “digitalni”, jer upravo je takva vrsta promotivnih aktivnosti pokazala najbolje rezultate u modernom poslovanju. No, ono što funkcionira za jedne, ne mora se pokazati najboljim izborom za druge tvrtke. Kada bi svaka marketinška strategija savršeno odgovarala baš svakom poslovnom subjektu,marketinški stručnjaci postali bi suvišni, a generička rješenja donosila bi velike prihoda svima koji ih iskušaju. Međutim, svi znamo da stvari tako ne funkcioniraju i da je potrebno mnogo znanja, praćenja trendova, očitavanja podataka, analiziranja rezultata i praktičnog znanja, kako bi dobro osmišljena marketinška strategija generirala optimalne rezultate.

Ideje za marketing malih poduzeća koje se mogu odmah primijeniti

Marketinške ideje koje smo izdvojili u ovom članku nipošto nisu instant rješenja koja će odgovarati svima, no kombinacija jedne ili više njih u pravo vrijeme i na pravi način, zasigurno će donijeti željene rezultate ili barem dio njih. Koje od njih koristiti? Jesu li neka od njih previše? Znamo li o njima premalo? To su sve pitanja koja će se nužno nametati u procesu definiranja pravih akcija. Važno je zapamtiti da će se odgovori na ta pitanja uvijek razlikovati, čak i kada se radi o istoj tvrtki. Zašto? Okolnosti mogu biti potpuno drukčije, a samim time i davati različite rezultate. Nije isto u koje doba godine koristimo određene taktike niti kako ih plasiramo. Možda se čini komplicirano, no uz malo iskustva i mnogo truda da razumije određene pokazatelje, svatko može donijeti informiranu odluku kada je riječ o marketingu za mala poduzeća. 


#1 Trend – Video marketing

Ne morate bit marketinški stručnjak da bi shvatili kako je video sadržaj daleko najgledaniji na internetu. Društvene mreže preplavljene su kratkim video isječcima s informativnim, zabavnim, provokativnim, edukativnim i generalno šarolikim materijalima koji privlače našu pozornost čak i kada ih nismo imali namjeru proučavati. Scenarij je jednostavan – idemo samo baciti oko na news feed i uhvatimo se kako satima “skrolamo” od jednog do drugog videa, obećavajući sebi samima da ćemo nakon idućeg prestati. Ako razmišljate kao konzument takvog sadržaja, brzo možete shvatiti bi kao kreator istog mogli generirati vidljivost za vlastiti proizvod ili uslugu. U većini slučajeva dovoljan je samo pametni telefon s pristojnom kamerom i ideja – često čak ne i originalna. 

Bavite se izradom i prodajom privjesaka za ključeve i mislite da, osim fotke finalnog proizvoda, tu nema ništa zanimljivog za snimanje. Varate se i podcjenjujete ljudsku znatiželju. Zašto ne biste pokazali svoj proces odlučivanja – snimite video od 30 sekundi u kojem pokazujete narudžbu koju ste dobili i kako ste odabrali baš te određene privjeske za istu. Bonus je da prikažete i svoje lice, kao osobu iz brenda s kojom se ljudi mogu poistovjetiti, kako bi vidjeli tko isporučuje proizvode. Od pandemije se povećala svijest o podršci malim tvrtkama, posebno lokalnim tvrtkama i prepoznavanju ljudi koji stoje iza brenda. Pokažite i čitav proces zamatanja pošiljke u zanimljivo pakiranje i izradu prigodne zahvalnice ili, još bolje, poklona uz kupnju. Finalni proizvod izgledat će tako da ste u trideset sekundi pokazali kako proizvod izgleda, koje opcije postoje, poistovjetili ste ga s nečim zabavnim, pokazali zahvalnost prema potencijalnim klijentima i generirali sadržaj za društvene medije. Win-win situacija. 

Pro tip:

Osim ako se radi o rijetkom fenomenu ili nekoj traženoj zanimljivosti, video sadržaj (u većini slučajeva) neće postati viralan preko noći. Tu je važno poznavati video SEO osnove. Optimizacija ključnih riječi za pretraživače unutar videa ne razlikuje se mnogo u svoj biti od onih na web stranici, no to ne znači da su iste.
Riječi koje funkcioniraju u Google tražilici, ne moraju imati dobar odjek u YouTube tražilici i obrnuto.
Osim korištenja specijaliziranih alata, najjednostavniji način da vidite što se pretražuje jest da krenete upisivati pojmove. U našem slučaju upisat ćemo “keychain” ili “privjesak” i vidjeti što nam sam YouTube predlaže – izrazi koje vidimo među najtraženijima su i njih moramo koristiti u stvaranju sadržaja. Ako se usredotočimo na “privjesak za telefon”, kao jedan od rezultata, jasno nam je da je upravo to tema kojom bi se trebali baviti u videu, čak i izreći nekoliko puta taj izraz, staviti ga u sam naslov videa, kao i u njegov opis i tag. To govori algoritmima o čemu se radi u našem videu i veća je vjerojatnost da će se izdvojiti među rezultatima prilikom pretrage. Redovito analiziranje mjernih podataka o izvedbi videozapisa može pomoći u razumijevanju preferencija gledatelja i izradi bolje video strategije.


#2 Trend – Umjetna inteligencija

ChatGPT, Character.ai i Bard samo su vrh metaforičke sante leda i mali dio alata koji mogu modernizirati poslovanje koristeći umjetnu inteligenciju. Neki su besplatni, neki zahtijevaju simboličnu naplatu, a neki nude mogućnosti koje zahtijevaju ozbiljna financijska sredstva, ali poanta je u tome da postoji alat za svačije potrebe i za gotovo sve potrebno za poslovanje: marketing i prodaja, izrada poslovnih planova, financijsko upravljanje i ljudski resursi. Uvijek ostaje pitanje kreativnosti i “ljudskog elementa” pri implementaciji rješenja koja se obraćaju ljudima (poput promotivnog sadržaja generiranog isključivo putem umjetne inteligencije), no to samo znači da ga moramo koristiti s dozom opreza. 

Pretpostavimo da imate mali restoran koji prima narudžbe putem web stranice. Umjetna inteligencija (UI) se može koristiti za automatizaciju procesa obrade narudžbi, poput ​​automatskog potvrđivanja narudžbi, slanja podataka o narudžbi kuharu i slanje potvrde o narudžbi kupcu. Sustav može pratiti navike određenih kupaca i obavještavati ih o akcijama, kao i pomoći vlasniku da odredi koja bi akcija bila dobra za koji period u poslovanju. Umjetna inteligencija može i složiti marketinške tekstove za predstavljanje ponuđenih jela, te osmisliti događaje putem kojih bi ih se moglo promovirati, poput ponude strašnih koktela za Noć vještica. 

Pro Tip:

Najbolje je krenuti s jednostavnim rješenjima i prilagođavati ih dok ne dobijemo formulu koja funkcionira. UI chatbotovi mogu pružiti podršku 24/7, odgovoriti na često postavljana pitanja i obraditi osnovne upite kupaca, oslobađajući ljudske agente da se usredotoče na složenije zadatke. UI može analizirati tržišne trendove, cijene konkurenata i povijesne podatke o prodaji za dinamičku prilagodbu cijena proizvoda na temelju potražnje u stvarnom vremenu. Umjetnu inteligenciju možemo koristiti za unos podataka i automatizirane zadatke koji nam štede vrijeme. Kada smo sigurni da znamo kako i što želimo postići korištenjem ove tehnologije, tada je vrijeme za proširivanje opsega posla i načina na koji ih koristimo.

#3 Trend – Besplatni dodatni sadržaj

Svi se vole osjećati cijenjeno i misliti da su dobili više za uloženo. Zato je besplatni sadržaj uvijek dobra ideja. Bez obzira koristili ga ili ne, teško da će ga itko odbiti, jer – nikad se ne zna, možda im i zatreba. No, kao što znamo, ništa nije potpuno besplatno, zato će vam ti isti korisnici besplatnog sadržaja dati nešto itekako vrijedno – informacije. Njihove kontakt podatke s pomoću kojih možete širiti svoju bazu kontakata, kako bi ih kontaktirali s novostima, a samim time i zaintrigirali da se ipak odluče kupiti vaš proizvod ili uslugu. Mali dio vašeg znanja u zamjenu za njihove informacije, čini se dobra zamjena, zar ne? Kako bi to izgledalo u stvarnosti?

Bavite se pečenjem kolača i izradom prekrasnih torti, te želite da se za vas više zna. Oni koji trebaju vaše usluge nemaju znanja ili vremena da naprave ono što vi radite, zato vas i trebaju. A zato i nee odjednom postati vaša konkurencija ako ih naučite kako napraviti jednostavni popularni kolač kroz kratki video tutorial. Možda im želite ponuditi e-book u formi najvažnijih slastičarskih savjeta za uspjeh u kuhinji? Taj mali poklon od njih neće napraviti profesionalne slastičare preko noći, ali će u njima potaknuti ideju da je upravo vaš profil ili web stranica prva destinacija na koju moraju ići kada požele napraviti ili naručiti slastičarske proizvode.

Pro Tip:

Ne morate biti profesionalac, mnogi današnji influenceri svojim su se kulinarskim avanturama počeli baviti iz hobija, vjerno stvarajući “vojsku” pratitelja. Bilježite svaku svoju kreaciju, pa čak i neuspjelu, jer i one mogu biti odličan poklon budućim klijentima, recimo pod nazivom “Učite na mojim greškama – što NE raditi u kuhinji.” Vaša mašta i mogućnosti jedina su granica, a odaziv može biti velik. U kombinaciji s dobrim video uratkom, kombiniranjem prvog i drugog trenda već možete stvoriti solidnu strategiju za početak promocije putem društvenih mreža. 

#4 TrendPoticaj za preporuke

Usmena preporuka i dalje je jedna od najjačih poticaja za poklanjanje povjerenja novom brendu. Ako od osobe kojoj vjerujete čujete da su zadovoljno proizvodom ili uslugom, vrlo je vjerojatno da ćete i sami poželjeti isprobati ih. Zašto onda ne nagraditi osobu koja je dovela novog klijenta? Poticanje preporuka ne košta ništa i na zahtijeva nikakva ulaganja, ali daje poticaj onima koji su zadovoljni vašim uslugama da svoje zadovoljstvo objave i drugima. Bez obzira čime se bavili, čak i minimalni početni popust bi mogao značiti prevagu u odluci prilikom kupnje. Sigurno ste vidjeli influencere kako nude svoje kodove za online kupnju svojim pratiteljima – oni dobivaju postotak od prodaje, tvrtka nove kupce, a kupci vide uštedu i svi su na dobitku.

Osoba već duže traži personalizirani poklon za dragu osobu i ne nalazi ništa zanimljivo ili se boji naručiti od manje tvrtke, s prihvatljivom cijenom, jednostavno zato što nema povjerenja. Druga osoba, njihov primatelj, od vas je naručila personaliziranu jaknu, si izvezenim imenom i ukrasima za svoje dijete i oduševljena je izradom, komunikacijom i brzinom i načinom dostave. Ako je jakna plaćena 50 €, sve može ostati na tih 50 € koje već imate, ali ako potaknete zadovoljnog klijenta popustom da vas preporuči, tada i osoba koja je preporučila vašu tvrtku i novi klijent dobiju popust od, primjerice 10 %, a vaša zarada tada iznosi 90 € eura za dvije jakne. Klijenti smatraju da su uštedjeli jer su ionako zadovoljni, a vi ste procijenili da se ulaganje od 10 € itekako isplatilo, a krug klijenata širi.

Pro Tip:

Olakšajte svojim klijentima da preporuče svoje prijatelje dajući im link za preporuku ili personalizirani kod. Svoj program preporuke možete promovirati i na svojoj web stranici, društvenim medijima i kampanjama putem newslettera. Također možete koristiti generator QR kodova za izradu personaliziranih kodova preporuke za svakog kupca. Pratite rezultate programa s pomoću analitičkih alata, gdje po potrebi možete izmjeriti broj preporuka, stopu konverzije i prosječnu vrijednost. 


#5 Trend – Tematska Facebook grupa

Vjerni klijenti su vaša zajednica, koja će vas podupirati čak i kada se čini da poslovanje i ne ide najbolje. Imate njihovo povjerenje i potrudite ga se zadržati, ali radite na tome da pridobijete i nove članove te zajednice. Članovi ove grupe sasvim su sigurno zainteresirani za područje vašeg rada i vaša su ciljana skupina i to vam otkrivaju samim time što su se pridružili. Ciljanjem generičkih skupina oglašavanjem na istoj toj društvenoj mreži možete dobiti manje relevantne rezultate uz veći trošak, dok je izrada grupe sasvim besplatna. Više od 1,8 milijardi ljudi koristi Facebook grupe svaki mjesec, što dokazuje da se korisnici okreću ovim intimnijim online prostorima u nadi da će se povezati s drugima koji razmišljaju poput njih.

Bavite li se izradom namještaja, zašto ne biste poticali ljubitelje izrade drvenih kreacija svojim savjetima? Napravite Facebook grupu naziva “Izrada namještaja – savjeti i preporuke” i skupite istomišljenike koji lako mogu postati i klijenti. Umjesto da traže pomoć po YouTube tutorialima, zašto ne bi imali vas, kao vođu zajednice, pri ruci kada im zatreba savjet. To su uglavnom amateri koji će svoje vještine koristiti za izradu manjih projekata za koje vas ionako ne bi angažirali, a požele li stručnu izradu, vi ćete im biti prva adresa na koju će se obratiti, jer u vas imaju povjerenja. Vjerojatno ćete okupiti i poneku konkurenciju, ali zašto ne biste na to gledali pozitivno, tako da učite jedni od drugih?

Pro tip:

Ponudite svojoj zajednici određene popuste na svoje proizvode, samo zato što su dio grupe. Iz razgovora i tema koje se pokreću u grupi dobit ćete uvid u to što se na tržištu traži ili čega možda nedostaje, te tako imati priliku reagirati prije ostalih i uvrstiti nove usluge i proizvode u svoju ponudu. Prema Harvard Business Reviewu, tri puta je veća vjerojatnost da će kupci kupovati vaš brend ako s njim stvore emocionalnu vezu.

Šest brzih savjeta za učinkovito održavanje digitalne marketinške strategije

  1. Redovito osvježavajte i nadopunjujte sadržaj

Ažuriranje starog sadržaja ključno je za održavanje relevantnosti web stranice i povećanje prometa kroz poboljšanje SEO-a. Kada korisnici vide objavu staru 5 ili više godina sasvim sigurno joj neće posvetiti svoje vrijeme jer će smatrati da je zastarjela i informacije koje nudi više nisu relevantne. Osim toga, ključne riječi koje dovode kupce do vašeg sadržaja su se otada zasigurno promijenile.

  1. Pratite rezultate i prilagodite svoju strategiju

Važno je pratiti rezultate svih marketinških akcija kako biste vidjeli što funkcionira, a što ne. Marketinške strategije nisu zapisane u kamenu i prilagođavaju se “u hodu”, te mijenjaju s novim tehnologijama i trendovima i ovisno o stanju na tržištu. 

  1. Budite relevantni

Imate priliku reći nešto iz područja svoje struke u javnosti? Prihvatite tu priliku objeručke. Bilo da se radi o konstruktivnoj raspravi na Redditu, gostovanju u TV emisiji ili izjavi na popularnom podcastu – ne postoji loša, već samo propuštena prilika. Etablirajte se kao stručnjak u svom području kojem ljudi vjeruju.

  1. Koristite automatizaciju

Dobro odredite gdje trebate biti kreativni i posvetiti se zadacima koje zahtijevaju “ljudski element” – ostalo prepustite pametnim alatima koji štede vrijeme i novac i tu su da odrade dosadne zadatke. Automatizaciju zadataka možete koristiti u slučajevima kao što su slanje generičkim e-mailova o upitima vezanim za proizvode ili usluge, odgovaranje na komentare i praćenje rezultata strategije.

  1. Uložite u sadržaj

Sadržaj je kralj – ova izreka nije nastala bez veze, jer dobar sadržaj i dobra priča mogu i od najdosadnijeg proizvoda napraviti poželjan i zabavan brend. Jednom kada shvatite da ne prodajete samo predmet, već čitavo iskustvo koje kupac dobije njegovom kupnjom, bit će lakše i predočiti kupcu vašu viziju.

  1. Angažirajte stručnjake

Nitko nije stručan za ama baš sve niti ima vremena posvetiti se svakom aspektu poslovanja na način koji zadovoljava trenutne potrebe. Ako nemate vremena ili resursa za upravljanje svojom digitalnom marketinškom strategijom, možete surađivati s marketinškim agencijama koje su specijalizirale promociju u vašoj branši i pobrinut će se da je vaša strategija u skladu s ciljevima brenda i očekivanim rezultatima. 

Podijelite