Svijet je pun uspješnih poduzetničkih priča ali još više onih neuspješnih. Mnoga svjetska istraživanja pokazala su kako više od 90% poduzeća u samo par godina nestaje. Ako pogledate liste najuspješnijih 100, 500 poduzeća iz 2000. godine danas, vidjet ćete da je tek nekolicina na toj listi prisutna i danas. Kako onda ipak neki uspijevaju raditi i prodavati svoje proizvod i usluge desteljećima? Prvo trebamo otprilike definirati što mislimo pod bezvremenskim poslom. Bezvremenski posao u ovom kontekstu podrazumijeva poslovanje koje uspijeva prodati svoje proizvode i usluge generacijama a što je još i bolje, koji god novi proizvod ili uslugu izbace na tržište prodavat će se odmah bazi vjernih kupaca. Također, još jedna odrednica koja definira ove brendove je ta da u početku nisu bili hit niti imali velike uspjehe. Put izgradnje bezvremenskog posla nije za svakoga. Neki se puno bolje snalaze u brzim aktivacijama, produkciji hitova i čestim promjenama projekata. Međutim ako smatrate da ste vi i vaš posao za ovaj pristup, sljedeći primjeri i principi izgradnje bezvremenskog posla mogu biti od pomoći. Primjera bezvremenskih proizvoda ima u različitim industrijama i sektorima. Za primjer iz glazbene industrije možemo uzeti grupu Iron Maiden. To je grupa koja već generacijama uspijeva prodati sve koncerte a njihove pjesme nećete često slušati na radiju niti ih gledati na MTV-u. Nadalje, iz filmske industrije možemo izdvojiti film “Iskupljenje u Shawshanku”. Film koji je većina vjerojatno gledala, i to na TV-u. To je film koji je svoj uspjeh doživio tek dolaskom na TV kanale. Čak i danas, ako pogledate program TV kanala u zadnjih godinu dana, vjerovatno ćete nabasati i na ovaj film gotovo na svakom od kanala. Zatim imamo primjere iz književnosti pa i ugostiteljstva. U izdavaštvu takav primjer možemo naći u autoru R. Greenu čij je hit “48 zakona moći” postao hit tek nakon nekoliko godina, ali je ista knjiga postala platforma za prodaju niza drugih knjiga od kojih je svaka postala bestseller.
Koji su to principi koji mogu pomoći u gradnji bezvremenskog posla?
1. Fokusirajte se na gradnju odnosa
Čest je slučaj da vodeći u tvrtki prepuštaju marketing novima ili gledaju na marketing kao na “nužno zlo”. Ima i u tome opravdanja jer će svatko u PR-u tvrditi da su odnosi s javnošću sveti gral vašeg brenda, stručnjaci za društvene mreže će tvrditi da su društvene mreže vaš novi prodajni val kojim ćete ploviti godinama, a na TV-u će reći da je to jedini kanal putem kojeg možete dati status brendu. Ipak, najbolje je o marketingu samostalno razmišljati i dati mu veliki značaj. Pri tome ne mislimo samo na prečestu pojavnost, velik broj lakova i upitne provokativne taktike, već na povjerenje i postupnu izgradnju platforme. Ovo su tri rečenice koje u tome mogu biti od pomoći.
Moj sadržaj (postovi, video, članci) je za ljude koji su_____________________!
Vrijednosti moje publike su _______________________!
Interakcija sa mnom pomoći će u/za________________!
U samom marketingu bi trebalo dati ideju, vrijednost koja će potaknuti ljude na interakciju. Primjer kreativnosti možemo pronaći u priči od dijamantima. Dijamanti su najtvrđi materijal na svijetu i tu su imali svoju vrijednost. Dok dijamante nisu počeli plasirati kao obavezan dio zaručničkog prstenja. Međutim oni nisu prezentirani samo kao estetski proizvod već su simbolizirali: uspjeh, status i ulazak u svijet odraslih. Naime bitno je i istaknuti da kupci dijamanata nisu žene već muškarci. Dodamo li tome i jedan od najboljih slogana u povijesti “dijamanti su vječni”, imamo odličan primjer kako razmišljati o vlastitiom marketingu.
2. Manji broj kanala
Kanali dolaze i odlaze a mediji se mijenjaju. Pri tome ne mislimo na odnose klasičnih i digitalnih medija (mediji su postali integrirani i ove podjele su zastarjele), već mislimo na društvene mreže i slične platforme. Sljedeći primjer može ilustrirati ovu tvrdnju. Facebook su prije 10-ak godina većinom koristile mlađe generacije, danas ga većinom koriste starije (i mladi stare :)), a današnji mladi koriste nove platforme poput TikToka. Te platforme su se promijenile a oni koji su bili vaši fanovi na Facebooku su možda otišli u nepovrat. Zato dobar put može biti fokusirati se na gradnju newsletter baze, to je jedini kanal koji se od svog početka nije uveliko promijenio. Također, previše kanala znači mnogo posla. Imate li resurse za podržati sve te kanale? Rijetko tko ima.
3. Razmišljajte kao marketinški stručnjak
Što podrazumijevamo pod izgradnjom odnosa? Izgraditi odnos znači sve svoje aktivnosti usmjeriti na one koji žele interakciju s vama a na uštrb velikog dosega, broja lajkova i komentara. Izgraditi odnos znači da komunicirate sa osobom bez obzira na kanal komunikacije, to znači da ćete moći stupiti u kontakt s tom osobom i ako se promjene kanali komunikacije. Upravo spomenuta grupa Iron Maiden može u ovome poslužiti kao primjer. Njihov marketing je u potpunosti usmjeren na fanove. Fanovi putuju s njima po turnejama, imaju povlaštene cijene karata, eksluzivne intervjue, pravo kupnje koncertnih karata prije drugih i slično. To je i vidljivo i s njihove internetske stranice, najveći dio je fan zona. Sigurno ste više puta vidjeli ljude sa Iron Maiden majicom prije nego što ste im čuli pjesmu. To je gradnja odnosa, fanovi su ponosni što su dio zajednice, što su ljubitelji grupe Iron Maiden. Ova grupa koji god novi album izda imati će kupce starosti od 20 do 60 godina.
Ovaj pristup poslovanju je maraton a ne šprint, zato i pričamo o vječnom poslu. U slučaju da se neki proizvod uspijeva prodavati dvadeset godina, najvjerojatnije će se prodavati i sljedećih deset. Ovdje pričamo i o izgradnji platforme. Početak izgradnje platforme usporedili bi sa započinjanjem nove karijere ili početkom novog samostalnog poduzetničkog poduhvata a Elon Musk je usporedio početak svakog poduzetničkog poduhvata s namjernim žvakanjem stakla. Ipak, svijet bi bio zakinut za sve one dobre stvari koje naše živote čine boljima, ljepšima i kvalitetnijima upravo zbog ljudi poput vas koji su se spremni odvažiti uploviti u svijet poduzetništva.]]>