AIDA marketinški model namijenjen je tvrtkama koje žele učinkovitije doći do svoje ciljne publike. Marketinški modeli mnogo su se promijenili u posljednjih 20 godina, ali jedan i dalje prevladava u online i offline marketingu. AIDA model identificira kognitivne faze kroz koje pojedinac prolazi tijekom postupka kupnje proizvoda ili usluge, te ih koristi za poboljšanje usluge i zaključenje prodaje. Radi se o klasičnom marketinškom modelu koji postoji od 1898., ali je i danas jednako učinkovit kao i na svom početku. Korištenje AIDA principa u svijetu digitalnog marketinga pomoći će vam da postignete ciljeve ključnih marketinških metrika, a u konačnici poboljšate prodaju – kao što bi svaka marketinška strategija i trebala.
Što znači i kako funkcionira AIDA?
AIDA je engleski akronim za četiri bitna pojma u svijetu marketinga – pozornost (attention), interes, želju (desire) i akciju, što su sve faze kupčevog interesa za proizvod ili uslugu. Iako bi se svaka faza mogla gledati samostalno, zajedničkom primjenom shvatit ćete da su zapravo međusobno prilično povezane. Tijekom ove četiri faze vaš će sadržaj idealno privući pozornost na vaš brend, generirati zanimanje za vaš proizvod ili uslugu, potaknuti želju za njima, kao i akciju na kupnju. Brendovi koriste AIDA model kako bi odredili način na koji trebaju izraditi i distribuirati marketinške poruke svojoj ciljanoj publici u svakoj fazi njihovog putovanja do krajnjeg cilja – prodaje proizvoda. AIDA model smatra se hijerarhijskim modelom, što znači da se kupci moraju kretati kroz svaku fazu modela kako bi dovršili željenu radnju. Baš kao i tipični marketinški lijevak, svaka faza ima manje potrošača od prethodne.
(A)TTENTION – privucite pozornost na svoje poslovanje i proizvode
Privlačenje pozornosti publike može imati mnogo oblika, ali kao što i samo ime govori, u ovoj je fazi najvažnije natjerati potencijalne kupce da primijete vaš proizvod, tvrtku ili usluge koje pružate. U mnogim slučajevima kupci nisu svjesni vašeg postojanja, određenog proizvoda ili usluga koje nudite, ili što to vaše poslovanje čini jedinstvenim. Najbolji način za skrenute pozornost na svoju marku je korištenje kreativnog ometanja, što uključuje upotrebu marketinških taktika za promjenu obrazaca ponašanja. Ako vaš sadržaj može privući njihovu pažnju i angažirati ih, vaša ciljana publika postat će znatiželjna o tome što vaša tvrtka zapravo radi. U ovoj se fazi potrošač pita: “Što je to?”. (I)NTEREST – stvaranje povezanosti s tvrtkom, brendom ili uslugom Jednom kada vaša publika zna da vaše poslovanje postoji i shvati što prodajete, vrijeme je da privučete njihov interes. U ovoj je fazi cilj natjerati ih da pomisle: “Sviđa mi se”. Da biste to učinili, tvrtke moraju razumjeti izazove s kojima se suočavaju njihovi potrošači. Kupci moraju biti u mogućnosti prepoznati se na vašem ciljnom tržištu. To možete postići pomoću video zapisa o proizvodima, kvalitetnim fotografijama i blogovima koji promiču prednosti vaših proizvoda.Iskustva zadovoljnih kupaca i pozitivne recenzije dobar su način za promociju u ovom trenutku. Jedna od najvažnijih stvari koje treba zapamtiti jest da sadržaj mora biti lako i jednostavno za konzumirati ili potrošači gube interes. Napisani sadržaj mora biti lako čitljiv i pisan običnim fontom srednje do velike veličine. Ne koristite duge odlomke, već kratke rečenice, uz mnogo podnaslova i vizuala za predah od teksta.
(D)ESIRE – uspostavljanje povjerenja i potrebe
Cilj ove faze je promijeniti “Sviđa mi se!” u “Želim to!”. Da biste to učinili, nastavite potencijalnim kupcima posluživati sadržaj tako da im ponudite pretplatu na vaš blog, ponuditie im da vas prate na društvenim mrežama i preuzimaju vaše ponude. Što više potencijalnih klijenata stupi u interakciju s vašom tvrtkom, to će vam više vjerovati, povećavajući šanse da će na kraju kupiti vaš proizvod ili uslugu. Ključno je usredotočiti se na prednosti proizvoda ili usluge umjesto na značajke. Riječ je o rezultatima koje vaše poslovanje daje potrošaču, a ne o tome kako ćete doći do tih rezultata. Osim što privlače logična osjetila, tvrtke također moraju stvoriti emocionalnu vezu kako bi stvorile želju. Razgovor s vještim predstavnikom korisničke službe može pomoći kupcima da izgrade i uspostave odnos s tvrtkom, te ih odvesti na sljedeći korak.
(A)CTION – želja za djelovanjem i kupnjom
Nakon što generirate dovoljno želje za svojim proizvodom ili uslugom, pružite svojim potencijalnim klijentima priliku da djeluju. Cilj je natjerati ih da odluče: “Shvaćam!”. Iako je kupnja u mnogim slučajevima najveći cilj, to može biti i upućivanje poziva, rezerviranje sastanka ili preuzimanje resursa. Postupak za to uključuje CTA, tj. poziv na akciju, kratku smjernicu kojom tvrtka govori kupcu što treba učiniti dalje. Sadržaj i plasman presudni su za navođenje kupaca na djelovanje. Na tiskanom oglasu CTA može biti “Posjetite trgovinu u vašoj blizini”, dok na web lokaciji CTA može biti “Pošaljite narudžbu”. Vaš poziv mora biti jasan i uvijek mora funkcionirati (web poveznice koje ne rade su veliki propust), tako da ga kupac može odmah izvršiti.
AIDA u digitalnom marketingu
Bez obzira je li vaša strategija usmjerena na SEO, plaćene objave, društvene medije, native oglašavanje ili digitalni PR, sljedeći je korak u poznavanju AIDA modela primjena na vašu strategiju digitalnog marketinga. Stvaranje sadržaja za vašu web stranicu najbolji je način korištenja AIDA modela kada je SEO u pitanju. Vaši korisnici vjerojatno nemaju pojma što žele ili što je točno rješenje koje traže u ovoj fazi. Zato je važno pružiti im znanje potrebno za prelazak u sljedeću fazu lijevka. Kako se to uklapa u AIDA model? Pružite im opcije koje će biti potencijalno rješenje čak i za probleme koje nisi ni znali da imaju. Stvorite blog sa sadržajem koji zanima vaše kupce i bavite se temama iz vaše poslovne niše. Korisnici će moći pregledavati sadržaj, tražiti pomoć oko ključnih problema i povezati vašu ponudu sa svojim interesom. Ovo je vrhunski način da natjerate kupce da obraćaju pažnju na vaše poslovanje, dajući vašim proizvodima i uslugama željenu pozornost na samom početku primjene AIDA modela. Kada se korisnici počnu kretati dalje niz lijevak (i postanu posjetitelji koji se vraćaju), očekivat će više informacija o proizvodima. Čemu proizvod služi? Kako mu može biti od koristi? Sve će te stvari potaknuti interest potencijalnih kupaca. Riječ je o uvjeravanju korisnika da su vaš proizvod ili rješenje pravi izbor za njih. Morate natjerati korisnika da vjeruje da ste najbolji u onome što radite. To možete učiniti tako što ćete predstaviti dodatne informacije poput recenzija proizvoda, studija slučaja i dokaza o uspjehu ili komentara drugih kupaca, čime ćete poboljšati vjerojatnost konverzije. AIDA model možete koristiti i kada su u pitanju plaćene kampanje. Budući da je ova vrsta oglašavanja vrh lijevka, ne morate se usredotočiti na intenzivno brendiranje ili optimizaciju stope konverzije, a fokus je na kreativnom i vizualno poticajnom oglašavanju. Jednom kada publiku upoznate s onim što radite i dođete do faze konverzije, to je pravi trenutak za promocije putem Google pretraživanja ili usko ciljanje publike na društvenim mrežama, kako biste ponudili promocije koje će od publike napraviti kupce.