Prijevare, nažalost, nisu novost, a s razvojem moderne tehnologije tijekom posljednjih godina postale su sve češće i prisutne su u raznim oblicima. Svjedočimo kako se one događaju u gotovo svim gospodarskim granama pa tako i u telekomunikacijama. Iako se dosad već mnogo toga reklo na ovu temu, čini se kako prevaranti, nažalost, i dalje uspijevaju, pronaći svoje žrtve. Stoga ćemo kroz nekoliko članaka koje ćemo objavljivati u narednom periodu pokušati ukratko pojasniti kako funkcioniraju različite vrste prijevara i kako ih izbjeći, odnosno kako se od njih zaštititi.

Flubot malware

Jedan od nedavnih primjera pokušaja prijevare u telekomunikacijama je tzv. Flubot malware. Riječ je o prijevari putem SMS poruke koja može zaraziti mobilni uređaj. To čini na način da korisnika kroz tekst poruke lažno navodi kako ima govornu poštu te je potrebno posjetiti određenu stranicu kako bi čuo poruku. Ili, korisnika obavještava o primitku neke pošiljke te je za njezin status ili preuzimanje, također potrebno slijediti određenu poveznicu. Navedeni linkovi su štetni te je važno ne otvarati ih, osobito ako ste svjesni da niste ništa naručili, ne očekujete nikakvu pošiljku i niste sigurni da imate aktiviranu govornu poštu. Isto tako, važno je obratiti i pažnju na broj pošiljatelja, no s obzirom na evoluciju prijevara, takve prevarantske poruke mogu izgledati i kao da su poslane s vama poznatog broja. Naime, ovakve aplikacije su zapravo zlonamjerni softver dizajniran da uzrokuje štetu i mogu preuzeti kontrolu nad vašim uređajem, potencijalno omogućujući pristup vašim bankarskim i privatnim podacima.  Ako kliknete na link i pratite korake koji su navedeni kako biste, primjerice, čuli propuštenu govornu poštu ili saznali status pošiljke, postoji mogućnost instalacije zlonamjernog programa koji će onesposobiti vaš mobitel te započeti slati poruke istoga sadržaja na vaše kontakte ili čak na brojeve koje nemate u imeniku. Kako biste zaštitili svoje uređaje i privatne podatke te izbjegli neželjene troškove i neugodnosti, nikada ne otvarajte sumnjive linkove, čak i kada je riječ o vama poznatom pošiljatelju, a poruku s takvim sadržajem odmah izbrišite.

Što učiniti ako ste preuzeli zlonamjerni softver?

Ako ste ipak slijedili poveznicu do zlonamjernog sadržaja, te se isti otvorili i instalirali, tada je vaš mobilni uređaj, zajedno sa svim vašim podacima koji su na njemu, potencijalno ugrožen od strane hakera koji mogu te podatke zloupotrijebiti, ali i koristiti vaš mobilni uređaj kako bi putem njega vršili daljnje hakerske napade. Imajte na umu i da su prevaranti možda pristupili vašim kontaktima, tekstualnim porukama i podacima o internetskom bankarstvu, te ostalim povjerljivim podacima poput lozinki i korisničkih računa. Kako biste očistili mobilni uređaj od zlonamjernih programa ili aplikacija koje se instaliraju nakon što ste otvorili zlonamjerni link, savjet je da uređaj pokrenete u sigurnom modu rada (safe-mode). Isto se postiže na nekoliko različitih načina, pa je najbolje da provjerite kako to učiniti na stranicama proizvođača. Kada je uređaj u sigurnom načinu rada, tada možete ukloniti aplikacije za koje sumnjate da su zlonamjerne, a koje nije bilo moguće ukloniti ranije ili su bile sakrivene. Po završetku aktivnosti uređaj ponovo pokrenite u normalnom načinu rada. Ukoliko ne uspijevate očistiti mobilni uređaj od zlonamjernog sadržaja, zadnja opcija je da se izvrši povrat uređaja na tvorničke postavke. Pritom je važno imati na umu kako će, ako nisu omogućene sigurnosne kopije, doći do gubitka svih vaših podataka na uređaju. Nakon vraćanja na tvorničke postavke, uređaj vas može pitati želite li vratiti podatke iz sigurnosne kopije. Savjet je da izbjegavate obnavljanje sigurnosnih kopija stvorenih nakon preuzimanja zlonamjerne aplikacije jer će vjerojatno i one biti zaražene. Preporučamo također da posjetite neki od servisa specijaliziranih za mobilne uređaje, gdje Vam mogu pružiti stručnu pomoć u ovakvim situacijama. Ako ste se od preuzimanja zlonamjerne aplikacije na bilo koji od svojih korisničkih računa (profila) ili aplikacija prijavili uz pomoć lozinke, tu lozinku morate promijeniti. Ako istu lozinku koristite za druge račune (a što nikako nije preporučljivo), tada ih je također potrebno promijeniti. Kako biste zaštitili od budućih prijevara poput ove, trebali biste:

  • Biti sumnjičavi prema porukama za koje smatrate da su potencijalna vrsta prijevare.
  • Napraviti sigurnosnu kopiju uređaja kako ne biste izgubili važne podatke poput fotografija i dokumenata.
  • Na svoj uređaj instalirajte nove aplikacije samo iz trgovine aplikacija koje preporučuje vaš proizvođač. 

Lažne nagradne igre

Jedan od načina prijevara uključuje i lažno predstavljanje poput: „Dragi korisniče, nagrađujemo vašu lojalnost i želimo vam pokloniti novi iPhone 12! Sve što trebate napraviti je kliknuti na link niže i upisati svoje podatke, uređaj stiže brzo!“. Ovo doista dobro zvuči, no koliko je vjerojatno da je to istina?. Upisom osobnih i ostalih povjerljivih podataka na sumnjivim stranicama prevaranti preuzimaju informacije temeljem kojih mogu počiniti različite prijevare, a financijske i druge posljedice snose oni koji su svoje podatke ustupili.  Danas nije teško falsificirati izgled ili logotip neke poznate kompanije i lažno se prikazivati kao netko drugi. Takve lažne ponude mogu najčešće stići e-mailom ili putem poruka (SMS, WhatsApp, Viber, Messenger…). No, u tim situacijama potrebno je obratiti pažnju na detalje jer obično takve lažne stranice ili oglasi sadrže u sebi neke pravopisne greške, greške u prikazu logotipa, boja i slično. Na kraju krajeva, uvijek se prije nego što se odlučite „ukazati povjerenje“ ovakvim i sličnim ponudama, možete obratiti izravno spomenutim kompanijama provjeriti vjerodostojnost ponuda.  Važno je razumjeti kako je malo vjerojatno da netko dijeli vrijedne stvari poput mobitela, tableta i sl. ili čak obećava određene iznose novaca – besplatno, na ime lojalnosti ili slučajnog odabira. Stoga, ne dijelite svoje osobne podatke, lozinke i PIN-ove. Kako biste se zaštitili od mogućih zlouporaba osobnih podataka, iznimno je važno čuvati svoje osobne i pristupne podatke te ih nikada ne otkrivati trećim stranama. 

Podijelite