Personalizacija nije samo pametan način za privlačenje pažnje, već učinkovit alat za pridobivanje kupaca. Kao online trgovac, morate biti upoznati sa svim alatima koje će olakšati vas posao, ali i povećati prodaju vaše trgovine.
Personalizacija je jedan od najvažnijih alata kojim ćete postići upravo navedeno – lakše ćete pronalaziti nove kupce i zadržati stare. Još važnije, ne koristite li personalizaciju, najvjerojatnije gubite potencijalni prihod. Personalizacija online trgovine znači prikazivanje individualnih ponuda, preporuka proizvoda i drugog sadržaja vašim posjetiteljima na temelju njihovih prethodnih radnji, demografskih podataka i drugih osobnih podataka. Prilagođavanje osigurava da su vaše ponude relevantne. Bilo da su posjetitelji novi ili se vraćaju, mjesto odakle dolaze, uređaj koji koriste i njihovo ponašanje na vašoj web lokaciji – sve to bitno utječe na ponude koje im prikazujete. Kupci koriste više uređaja za interakciju s robnim markama, a trgovci koji prate svoje klijente na više uređaja mogu dobiti vrijedne podatke o tome tko su im najvrjedniji kupci, koliko često ti korisnici stupaju u interakciju s njihovom robnom markom i kako ta iskustva izgledaju od početka do finalizacije kupnje. Marketinški stručnjaci bilježe prosječno povećanje prodaje od 20% ako trgovac koristi personalizaciju, a 80% kupaca vjerojatnije će kupovati od tvrtke koja nudi prilagođena iskustva. Ne radi se samo o tome da jednostavno isporučite ono što vaša tvrtka želi, već i o tome da svakom posjetitelju omogućite da stekne iskustvo koje mu se sviđa i da mu pomognete u postizanju ciljeva u svakoj fazi procesa kupnje.
Kako personalizirati korisničko iskustvo u online trgovini
Personalizacija počinje prikupljanjem podataka, a sposobnost pružanja prilagođenog sadržaja inače anonimnom segmentu korisnika, prvi je korak u personalizaciji, jer što se više možete približiti širokim očekivanjima posjetitelja, to im možete ponuditi zanimljivije iskustvo zbog kojeg će se vraćati. Za početak, segmentaciju možete izvršiti u ovih pet područja:
- Novi posjetitelji, posjetitelj koji se vraćaju, ali ne kupuju i posjetitelji koji se vraćaju i kupuju – napravite jasnu razliku između ove tri grupe posjetitelja
- Izvori prometa – jasno segmentirajte posjetitelje putem kanala s kojih su stigli, primjerice putem newslettera, posebnih ponuda, oglasa koji koriste plaćanje po kliku, putem organskog pretraživanja i slično
- Geolokacija / IP adresa – vjerojatno najčešće korištena vrsta segmentacije gdje posjetitelje dijelimo prema jeziku, valuti, zemlji, regiji, gradu i lokalnim vremenskim uvjetima
- Uređaj – koriste li vaše posjetitelji pametni telefon, tablet ili stolno računalo za pregled vaše ponude? Ostali parametri specifični za uređaj za segmentaciju uključuju operacijski sustav, naziv preglednika, širinu i visinu zaslona
- UTM parametri – kratki tekstualni kodovi koje dodajete URL -ovima kako biste lakše pratili izvedbu web stranice ili kampanje, a na koje ne utječu promjene kolačića trećih strana ili Facebook piksela
Pretraživanje online trgovine, podaci o pregledavanju, preporuke proizvoda, odredišne stranice i sve ostale točke interakcije trebale bi povezano raditi na stvaranju potpune slike o svakom posjetitelju tijekom njegovog procesa kupnje. Ne postoji jedinstvena taktika koja definira personalizaciju; u nju je uključen čitav niz tehnologija, a stvaranje personalizacije znači izradu vlastitog jedinstvenog koncepta u kojem odlučujete koliko se doista želite oslanjati na svaku od njih.
Personalizirani marketing u e-trgovini
Nakon što uspostavite najvažnije segmente prema kojima želite unaprijediti prodaju, svojim posjetiteljima možete pružiti prilagođena iskustva dinamičnim sadržajem. To možete postići na sljedeće načine:
- Omogućite personalizaciju proizvoda prema trenutnim vremenskim uvjetima
- Prilagodite navigaciju interesima posjetitelja
- Preporučite kategorije proizvoda na temelju prethodnih pregledavanja
- Prilagodite rezultate pretraživanja
- Pošaljite personalizirani e-mail na temelju dosadašnjeg ponašanja
- Upotrijebite ciljanje geolokacije
- Prikažite kupone s popustom za određene kategorije
- Sortirajte nedavne proizvode prema razini interesa
- Predložite komplementarne proizvode
- Ostvarite veću prodaju nakon i nakon kupnje
- Podsjetite kupce na prethodne akcije koje su poduzeli
- Prikažite preporuke proizvoda ispod proizvoda
- Prilagodite banner početne stranice prema kategoriji
Uz interakciju s web stranicama, slanje personaliziranih newslettera na temelju klikova i interakcija iz prethodno poslanih e-mail poruka, može biti dobro sredstvo za povećanje broja konverzija putem automatizacije. Na primjer, ako je korisnik otvorio e-mail poruku više od tri puta i nekoliko puta kliknuo na veze do određenog proizvoda, a da zapravo nije obavio kupnju, može mu se automatski poslati newsletter s ponudom sličnih proizvoda u nižem cjenovnom razredu. Cilj personalizacije je optimizirati korisničko iskustvo i na licu mjesta i putem newslettera koristeći relevantnije preporuke proizvoda, ponude i slanje poruka, koje čine temelj pozitivnog iskustva. Na taj način korisnik ima osjećaj da mislite o njemu, te zna da ćete mu javiti kada budete imali asortiman prilagođen njegovim željama. Kupac smatra da mu time štedite vrijeme, te ste voljni potruditi se dodatno kako bi ga zadržali.
Uloga umjetne inteligencije u internet trgovini
Umjetna inteligencija je skup tehnologija koje računalima omogućuju donošenje odluka sličnih ljudskima, te ima središnju točku u personalizaciji e-trgovine. Platforma za personalizaciju koja se temelji na umjetnoj inteligenciji prikuplja opsežne podatke o ponašanju kupaca, kao što su pregledane stranice kategorija i proizvoda, dodavanje u košaricu, posjeta stranica za naplatu, upiti za pretraživanje, primijenjeni kuponi, podaci o kupnji i slično. Te podatke kao trgovac morate iskoristite na najbolji mogući način i segmentirati ih na temelju unaprijed definiranih pravila. Poduzmite određene mjere dajući preporuke poput sličnih artikala, nadogradnje postojećih, nudeći popuste i preporuke proizvoda. Naprednije platforme za personalizaciju također će uzeti u obzir podatke o zalihama u svojim preporukama. Svaka nova transakcija omogućuje umjetnoj inteligenciji platforme za personalizaciju da nauče više o klijentima, čime preporuke korisnicima postaju sve relevantnije i točnije. Iako se preporuka trgovca u fizičkoj trgovini može činiti relevantnijom, to se u online trgovini gdje odjednom kupuju stotine ili tisuće različitih kupaca čini skoro pa nemogućim. Strojno učenje i prikupljanje podataka trenutno su najperspektivnije tehnologije umjetne inteligencije. One rade u velikom opsegu učinkovitom obradom velikih podataka, pronalaženjem uzoraka u njima i donošenjem pametnih odluka ili prijedloga.
Povećajte prihode uz personalizaciju
Najučinkovitiji način povećanja prihoda kroz personalizaciju su prilagođene preporuke proizvoda na licu mjesta, koje prema istraživanju tržišta (temeljenim na 1,5 milijardi kupovina na web lokacijama u 26 zemalja diljem Sjeverne i Južne Amerike, Europe i Australije) čini 11,5% prihoda na web stranicama e-trgovine. Preporuke za dinamičke proizvode temelje se na podacima o posjetiteljima, podacima o ponašanju i povijesti kupnje. Temeljni cilj prilagođenih preporuka na licu mjesta je povećati prosječnu vrijednost narudžbe svake kupnje. Jedan od vaših kriterija za odabir platforme vaše online trgovine trebao bi biti mogućnost platforme da šalje prilagođene e-mailove na temelju povijesti kupnji svakog kupca. Drugim riječima, platforma bi se trebala povezati s bazom podataka o povijesti kupnji, te dinamički slati preporuke proizvoda prilagođene svakom kupcu na temelju njihove povijesti kupnje. Vaši kupci žele personaliziranije iskustvo kupnje i spremni su podijeliti osobne podatke u zamjenu za isto. Kao trgovac, ne morate ni razmišljati o tehničkoj strani cijelog procesa, jer za to svakako postoje brojna tehnička rješenja. Dodavanjem personalizacije u svoj marketing možete postići veće konverzije i veći prihod od prodaje, kao i dobiti vjerne mušterije.