[mks_separator style=”solid” height=”5″]

Prosječna tvrtka srednje veličine ima 16 do 20 sati godišnje neplaniranog prekida rada mreže, sustava ili aplikacija. Prekidi mogu biti posljedica prirodne katastrofe, kvara hardvera, gubitka podataka, kršenja sigurnosti, isključenja poslužitelja ili drugih faktora. Uglavnom ne možete predvidjeti kada i kako će nastupiti prekid rada, ali to može imati katastrofalne posljedice na vaše poslovanje. Posjedovanje sigurnosnih kopija svih podataka važnih za poslovanje samo je jedan dio veće slagalice – planiranja kontinuiteta poslovanja.

Što je planiranje kontinuiteta poslovanja?

Kada je u pitanju poremećaj u radu, tvrtke se često ne mogu osloniti samo na osiguranje jer ono ne pokriva sve troškove i kupce koji odmah pronađu alternativnog opskrbljivača u konkurenciji. Planiranje kontinuiteta poslovanja (eng. BCP) proces je koji je uključen u stvaranje sustava prevencije i oporavka od potencijalnih prijetnji tvrtki. Plan osigurava zaštitu osoblja i imovine i mogućnost brzog funkcioniranja u slučaju katastrofe, a obično se osmišljava unaprijed i doprinose mu svi zaposlenici – od ključnih osoba do administracije. 

Nedostatak plana ne znači samo da će vašoj organizaciji trebati duže nego što je potrebno da se oporavi od nekog događaja ili incidenta, već biste mogli ostati bez posla zauvijek. Za vašu tvrtku je od vitalnog značaja zadržati sadašnje kupce, uz istovremeno povećanje korisničke baze, a za to nema boljeg testiranja vaše sposobnosti, nego odmah nakon štetnog događaja.

Kako napraviti plan kontinuiteta poslovanja

Znate li kako bi se ponašalo osoblje vaše tvrtke, uključujući ljudske resurse, proizvodnju, prodaju i funkcionalnu podršku, kada bi se dogodila katastrofa? Biste li nastavili zarađivati? Što ako zbog prisilne karantene svi moraju ostati kod kuće – mogu li tako raditi, a da se to ne osjeti u normalnom funkcioniranju tvrtke? Proučite sve o tome kako vaša tvrtka plaća svoje zaposlenike do načina na koji postupaju s pravnim podacima. Dobro planiranje neprekidnog poslovanja znači imati “plan B” za gotovo sve aspekte funkcioniranja vaše tvrtke. Dokumentirajte sve svoje kritične procese, stvorite alternativne načine postupanja i uvježbajte svoje ljude kako da prate rezervne planove.

Za uspješan plan, započnite s procjenom poslovnih procesa, utvrđivanjem područja koja su ranjiva i potencijalnih gubitaka ako se ti procesi uspore za dan, nekoliko dana ili tjedan. Šest koraka za uspješan plan:

  1. Odredite opseg plana
  2. Odredite ključna područja poslovanja
  3. Prepoznajte kritične funkcije
  4. Prepoznajte ovisnosti između različitih poslovnih područja i funkcija
  5. Odredite prihvatljivo vrijeme zastoja za svaku kritičnu funkciju
  6. Napravite plan za održavanje operacija

Imajte uvijek spreman popis zaliha i opreme koju posjedujete, znajte u svakom trenutku gdje se nalazi sigurnosna kopija svih važnih podataka, te odredite mjesto gdje će plan biti pohranjen i tko mu ima pristup.

Ako nemate baš nikakve ideje kako bi kritična situacija mogla izgledati, pokušajte učiti na tuđem primjeru. Doznajte je li se to već dogodilo nekom koga poznajete, pa iskoristite njegovo iskustvo i zamolite da vam kaže najveće izazove koje nisu očekivali i što je u tim trenucima bilo presudno. Praksa uvijek rezultira neočekivanim rješenjima koja se u teoriji nisu mogli predvidjeti.

Cloud server za sigurnu pohranu podataka

Znate li koliko se brzo mogu vratiti izgubljeni podaci iz vaših sigurnosnih kopija? Vrijeme vraćanja izjednačava se sa stankom, što može negativno utjecati na krajnji rezultat vaše tvrtke. Vaše rješenje trebalo bi vratiti podatke u vremenskom okviru koji zadovoljava ili premašuje vaše poslovne zahtjeve. Čak ni najbolja rješenja koja se nalaze na licu mjesta, u vašem prostoru, neće biti od koristi u slučaju požara ili druge katastrofe koja uništava i izvorne podatke i sigurnosne kopije. Mnoga sigurnosna rješenja zahtijevaju ručne procese, poput izmjene vrpci ili rotiranja vanjskih tvrdih diskova. Kad osoba koja je odgovorna za ovaj postupak nije u uredu ili jednostavno zaboravi izvršiti svoj zadatak, sigurnosna kopija je ugrožena.

Neke tvrtke imaju toliko podataka da potpuna izrada sigurnosnih kopija nije moguća pomoću njihovog zastarjelog rješenja. U rješenjima ili konfiguracijama koje ne izrađuju sigurnosnu kopiju cijelog poslužitelja možda nedostaju važni ili kritični podaci, dok rješenja koja izrađuju sigurnosne kopije samo jednom dnevno ili jednom svakih nekoliko dana izlažu tvrtkama visokim troškovima rizika čak i zbog manjih kvarova u sustavu ili slučajnih brisanja.

Cloud server je usluga koja tvrtkama omogućava korištenje virtualnih servera (VPS) smještenih u Data Centru Hrvatskog Telekoma, a odlikuju je isplativa nadogradnja i produžetak na postojeću infrastrukturu. Smještaj podataka odvija se u sigurnom HT TIER 3 data centru, lociranom u Hrvatskoj, koji pruža stabilnost i visoku brzinu. Ova usluga nudi potpunu kontrolu nad VPS serverom putem korisničkog portala, a lokalna, hrvatska stručna ICT tehnička podrška je dostupna 24/7 cijele godine.

Testiranje plana za kontinuitet poslovanja

Mnoge organizacije testiraju plan kontinuiteta poslovanja dva do četiri puta godišnje. Uobičajeni testovi uključuju vježbe za stolovima, strukturirane šetnje i simulacije. Ispitni timovi obično se sastoje od koordinatora za oporavak i članova iz svake funkcionalne jedinice. Vježba za stolom obično se događa u konferencijskoj sali s timom koji nadgleda plan, tražeći nedostatke i osiguravajući da su sve poslovne jedinice u njemu predstavljene. U strukturiranom hodu svaki član tima detaljno prolazi kroz svoje sastavnice plana kako bi uočio slabosti, a često se radi test s određenom katastrofom na umu. Neke organizacije uključuju strukturirane postupke kroz vježbe i igranje uloga u slučaju katastrofe, a najvažnije je sve slabosti na vrijeme ispraviti i ažurirani plan distribuirati svom relevantnom osoblju.

Testiranje simulacije katastrofa trebalo bi se obavljati barem jednom godišnje, te za njega stvoriti okruženje koje simulira stvarnu katastrofu, sa svom potrebnom opremom, zalihama i osobljem (uključujući poslovne partnere i dobavljače). Svrha simulacije je odrediti možete li provoditi kritične poslovne funkcije tijekom događaja. Ako zaposlenici ne znaju za plan, kako će moći na odgovarajući način reagirati kada odbrojavaju svaku minutu? Iako distribuciju i obuku planova mogu provoditi rukovoditelji poslovnih jedinica ili osoblje za ljudske resurse, neka netko od osoba iz samog vrha tvrtke započne trening i odredi njegov značaj. To će imati veći utjecaj na sve zaposlenike, dajući planu veću vjerodostojnost i hitnost.

Imajte na umu da tvrtke obično ne provode planove za kontinuitet poslovanja u ugodnim uvjetima. Često se događa da se katastrofalna situacija već dogodila, zato su prevencija i dobra organizacija ključni. Računajte na to da će zaposlenici u slučaju izvanrednih uvjeta biti pod stresom i da će odluke trebati donositi brzo, zato je bolje imati plan na koji se možete osloniti.

Podijelite