Urbani centri stvaraju 70 posto globalnih emisija stakleničkih plinova, a cestovni promet čini 12 posto njih, prema istraživanju Međunarodne energetske agencije. Način na koji se danas krećemo očito je neodrživ: suočavamo se s intenzivnom zagušenošću i ekološkom neravnotežom, ali i ozbiljnim utjecajem koji zagađenje ili stres imaju na dobrobit svih koji žive u gradovima u bilo kojoj regiji svijeta. Zato je potrebno preispitati trenutni model mobilnosti i tražiti formule koje nam omogućuju kretanje na najfleksibilniji, učinkovitiji i najčišći mogući način, racionalizirajući korištenje automobila. Rješenje koje se nameće svojim karakteristikama svakako je zajednička mobilnost. Gradovi budućnosti počinju se probijati u sadašnjost: zeleniji, osjetljiviji i pametniji, postaju gradovi u kojima se sve više cijene životna sredina i potreba za smanjenjem utjecaja prometa i oskudice urbanog prostora na kvalitetu našeg života. Unutar ovog modela, potrebno je usvajanje šireg skupa zajedničkih alternativa mobilnosti, koji se moraju brže razvijati kako bi se riješili najhitniji urbani izazovi.
Dijeljena mobilnost preduvjet je održivih urbanih sredina
U urbanim područjima diljem svijeta ljudi se voze, iznajmljuju automobile i dijele bicikle u milijunima. Čini se da mlađe generacije odustaju od tradicionalnog modela vlasništva, prebacujući se na kolektivniji način razmišljanja o zajedničkim i javnim rješenjima mobilnosti. Prema nedavnim rezultatima Emergen Researcha, predviđa se da će mobilnost kao usluga porasti za 26,3% do 2027., te premašiti prihod od 523,61 milijarde dolara. Kao dio plana za postavljanje preko 3000 e-bicikala diljem Dubaija, usluga iznajmljivanja bicikala tamošnje Uprave za ceste i transport udvostručila se na 1750 bicikala, što je čini prvom inicijativom za dijeljenje e-bicikala s dodatnim pogonom na pedale u svijetu. Ovaj korak dio je višestupanjske sheme za postavljanje 3500 bicikala na 350 priključnih stanica diljem Dubaija. Rješenja za zajedničku mobilnost omogućuju nam da plaćamo dok se vozimo umjesto da ulažemo u pojedinačna prijevozna sredstva. U mnogim su zemljama ova alternativna rješenja mobilnosti često dostupna isključivo u urbanim središtima i bogatijim četvrtima. To dovodi u nepovoljniji položaj ljudi koji žive u udaljenim područjima, gdje su udaljenosti obično velike, a postojeća infrastruktura starija. Hrvatski Telekom zbog toga je svoje usluge odlučio ponuditi i izvan centra velikih gradova.
Hrvatski telekom s partnerima postavio sustav javnih bicikala u Klisu
U sklopu EU projekta „Biraj biciklu!“,ukupne vrijednosti 13,6 milijuna kuna, Hrvatski Telekom zajedno s tvrtkom Sustav javnih bicikala i Gradom Splitom u općini Klis postavio je sustav javnih bicikala. Projekt „Biraj biciklu!“ provodi se u osam gradova i općina na području Urbane aglomeracije Split (UAS), koja je ujedno rekorder po broju korisnika sustava javnih bicikala u Hrvatskoj.
Sustav javnih bicikala ranije je postavljen u Podstrani, a slijedi proširenje i na područja Trogira, Kaštela, Solina, Dugopolja i Dicma te nadogradnja sustava u Splitu. Ukupno će biti postavljeno 41 novih terminala i 242 bicikala. U Klisu su postavljena 2 terminala s ukupno 4 električnih i 8 klasičnih bicikala te 16 stalaka za bicikle.
„Hrvatski Telekom strateški je orijentiran na digitalizaciju općina te izgradnju pametnih gradova s ciljem povećanja kvalitete života njihovih stanovnika. Imamo bogato iskustvo razvoja novih i inovativnih ICT rješenja i smart city platformi u vidu primjerice mjerenja kvalitete zraka, nadzora sustava javne rasvjete, unaprjeđenja gradskog prometa i punionica za električna vozila pri čemu je upravo pitanje mobilnosti jedan vrlo bitan aspekt zdravijeg i kvalitetnijeg života i u pametnim gradovima. Vjerujemo da će sustav javnih bicikala koji zajednički implementiramo u čak osam dalmatinskih gradova i općina privući veliki interes građana, ali i turista koji dolaze posjetiti to područje“, izjavila je Marijana Bačić, potpredsjednica za korporativnu prodaju i ICT usluge u Hrvatskom Telekomu.
Daljnjim proširenjem mreže biciklističke infrastrukture na području urbane aglomeracije Split popularizira se korištenje bicikala kao alternativnog oblika javnog prijevoza što je osnovni preduvjet za povećanje mobilnosti i kvalitete života građana i turista.
„Zadovoljni smo što se i u općini Klis provodi ovaj projekt koji čine mobilnost građana dostupnijom, čišćom i zdravijom opcijom. Siguran sam da će sustav zaživjeti, te ćemo i dalje razmatrati nove lokacije kako bismo građanima osigurali što više postaja i bicikli“, dodao je Jakov Vetma, načelnik Općine Klis.
U okviru projekta izradit će se i studija potencijala razvoja biciklističkih prometnica, kao temeljni dokument za razvoj integriranog sustava biciklističkih prometnica na tom području.