Internet stvari (IoT) svakodnevno napreduje i postaje dio naših domova, gradova i industrije, a tehnološki će obilježiti 2020. godinu. 

Kevin Ashton je 1999. godine skovao pojam “Internet stvari”, opisujući mogućnost osnaživanja računala kako bi osjetili svijet oko sebe i samostalno mu se prilagodili. Internet stvari (IoT) već odavno ne spada u tehnologiju budućnosti, a stvarna i primjenjiva rješenja olakšavaju nam svakodnevicu već godinama. U kombinaciji sa softverom za analizu podataka i umjetnom tehnologijom tvrtke diljem svijeta koriste ih za poboljšanje poslovnih procesa, povećavanje profita i društveno osviješteno poslovanje. U posljednjem desetljeću pružatelji mobilnih usluga, proizvođači elektronskih uređaja i internetske tvrtke izgradili su virtualni svijet u kojem se živi, radi i igra digitalno. Najveći je izazov ispreplesti ta dva svijeta na korist čovječanstva i u cilju održivog života i poslovanja, a upravo to bi trebala postići IoT tehnologija kojoj se radujemo u 2020. godini.

Zeleno poslovanje uz pomoć tehnoloških inovacija

Dok se “zeleno” dosad odnosilo samo na simbolične pomake poput razvrstavanja otpada i odabira kartonske, umjesto plastične ambalaže, održivost će se sada moći postići jedino potpunim zaokretom u načinu razmišljanja i poslovanja. Kombinacija IoT rješenja, velikih podataka i AI tehnologije za mjerenje potrošnje, smanjenje potražnje i tragova ugljika postat će više standard, a manje opcija, kako bi došlo do smanjenja troškova i stvaranja novih prihoda. Gospodarstvo će u budućnosti mijenjati one kompanije koje mogu donijeti stvarne promjene u više društvenih sektora. Tako primjerice trgovine mogu i kupci mogu poticati proizvođače elektroničke opreme, hardvera i mobilnih telefona da se opredijele za klimatski prihvatljivo poslovanje, koristeći reciklirane sirovine, odgovorno osiguravanje minerala, obnovljive izvore energije, nove načine prijevoza i održivu ambalažu. 

Mnoge europske kompanije krenut će prema 100% obnovljivoj električnoj energiji, a putem svojih programa poticat će potrošače na odgovorno djelovanje i “zelene” navike. U tehnološkom prostoru trebala bi se pojaviti izdašnija javna i privatna sredstva za zelene startupove i nove kompanije, koje će potaknuti kombinacija održivih poslovnih modela, dostupnosti podataka, digitalne kompetencije i snažnog liderstva.

Umjetna inteligencija i Big Data kao neizbježni partner IoT

Integrirana analitika danas je ugrađena u IoT rješenja jer davatelji nastoje ubrzati analizu podataka. Takva se analitika izravno uvodi u aplikacije za strojno učenje, a ovaj dizajn podržava IoT uređaje, procese, prilagodbu i optimizaciju infrastrukture. IoT podaci prodavat će se kao roba koja će biti usmjerena uglavnom na proizvođače uređaja, a prodaja podataka koristit će se za dokazivanje održivosti proizvoda. Kako bi se nove tehnologije mogle koristiti na odgovoran način, analiza velikih podataka je presudna. Izvlačenje obradivih informacija pomaže u boljem odlučivanju prilikom donošenja profitabilnih poslovnih poteza, no postoje i neke prepreke. Razvojem novih aplikacija i željom da se bude u trendu, događaju se mnogi propusti kada je riječ o sigurnosti. Developeri koji precjenjuju svoje mogućnosti lansiraju IoT proizvode koji nisu dovoljno sigurni, te može doći do gubitka vrijednih podataka. Podaci koji zahtijevaju podrobnu analizu također bi mogli ostati neiskorišteni, zbog jednostavnog problema – manjka stručnjaka koji će ih znati obraditi i primijeniti. Zbog toga je važno zapamtiti da, iako izgledaju atraktivno i jednostavno za korištenje, IoT rješenjima treba pristupati s oprezom.

Jedna od mjera opreza uključuje i korištenje Blockchain tehnologije, koja se oslanja na Big Data i pomoću koje pojedinac ili tvrtka mogu vršiti trenutne transakcije na mreži bez potrebe za posrednicima. Snažni računalni kodovi koji se koriste u Blockchainu osiguravaju da se nijedan zapis transakcije ne može izmijeniti, što je čini jednim od najpopularnijih IoT trendova koji će donijeti velike razlike na području tehnologije i potaknuti njegovu naprednu primjenu u izgradnji tehničkih uređaja.

IoT tehnologija preplavit će zdravstvenu industriju

Industrija zdravstva godinama se pomalo oslanja na IoT tehnologiju, a ovaj sektor idealan je po pitanju usvajanja inovacija. Zdravstvo koristi nosive senzore i uređaje, tehnologiju praćenja i unutarnju navigaciju. Poput tvornica, zdravstvene ustanove su pune ogromne i najsuvremenije opreme, a samo upravljanje temperaturom i svjetlošću pomoću IoT tehnologije moglo bi dovesti do velikih promjena. Rasvjeta igra ključnu ulogu u oporavku pacijenata, a IoT može poboljšati sustave rasvjete povezujući ih s monitorima zdravlja i raspoređivanjem senzora. IoT će od zdravstvenih ustanova napraviti pametne zgrade, pomoći pri ostvarivanju prihoda i omogućiti uštede na troškovima zdravstvene zaštite.

Praćenje u stvarnom vremenu putem povezanih uređaja može spasiti živote u slučajevima hitnih situacija poput zatajenja srca, dijabetesa, astmatičnih napada i sličnog. Povezani uređaji mogu prikupljati medicinske i druge potrebne zdravstvene podatke i koristiti podatkovnu vezu pametnog telefona za prijenos prikupljenih podataka liječniku. Ti se podaci pohranjuju u oblaku i mogu se dijeliti s ovlaštenom osobom koja može biti liječnik, osiguravajuće društvo, zdravstvena tvrtka ili vanjski savjetnik kako bi im se omogućio uvid u prikupljene podatke bez obzira na mjesto i vrijeme pristupa.

Pametni gradovi osvajaju svijet

Usvajanje IoT tehnologije u svakodnevnom životu, rezultiralo je osnivanjem pametnih gradova. Povezivanje komunalnih službi, e-mobilnost, pametno parkiranje i e-punionice samo su dio infrastrukture u ponudi pametnih gradova koji nezaustavljivo rastu. Dokaz za to je povećanje potrošnje pametnih gradskih tehnologija koja bi do 2050. mogla doseći 80 milijardi dolara. Pametni gradovi ne usredotočuju se samo na to da život čine udobnim ljudima, već poboljšavaju socijalne, ekološke i financijske aspekte života u gradu, a kako populacija raste, postat će ključni sastojak u poboljšanju održivosti i kvalitete života.

Vjerojatno najveća primjena pametne arhitekture i infrastrukture su pametne mreže koje izuzetno pomažu u očuvanju resursa. Europska komisija očekuje da će do 2020. godine 72% potrošača u Europskoj uniji imati pametna brojila električne energije, a 40% pametno brojilo za plin. Amsterdam, na primjer, eksperimentira s ponudom jedinica za skladištenje energije i solarnih panela za kućanstva koja su povezana s gradskom pametnom mrežom. Ove baterije pomažu u smanjenju stresa na mreži u vrijeme najvećih opterećenja, omogućavajući stanovnicima da spremaju energiju za kasnije potrebe. Solarni paneli također dopuštaju stanovnicima da prodaju rezervnu energiju iz panela nazad u mrežu. EU je bila proaktivna u poticanju svojih država članica na razvoj pametnih gradova, a Europska komisija je za tu svrhu izdvojila 365 milijuna eura.

Korisnička podrška i maloprodaja profitiraju od IoT tehnologije

IoT može značajno poboljšati korisničku uslugu, a njegova tehnologija može poboljšati snagu CRM sustava. Prednost IoT rješenja se temelji na sposobnosti tehnologije da otkrije probleme s kupcima i informira tvrtke o njima, ali i uređajima koje koriste. Kada su kabelske usluge u pitanju, IoT uređaji mogu prijaviti probleme korisničkoj podršci koja ih može riješiti, a da kupac uopće ne zna za njih. IoT podaci mogu se preusmjeriti u CRM sustave tvrtki, što im omogućava da se približe kupcima i razviju novu vrstu dijaloga. To zauzvrat može poboljšati angažman koji dovodi do zadržavanja kupaca. Poboljšanje korisničke usluge jedan je od zapaženih potrošačkih IoT trendova. Današnji CRM-ovi poznati su po svojoj sposobnosti da se dobro povezuju s drugim sustavima, što omogućuje i jednostavniju aplikaciju.

IoT tehnologija također je primjenjiva i u maloprodajnoj industriji, gdje se očekuje da će do 2024. godine vrijednost pametnih sustava porasti do čak 43 milijarde dolara. Upotreba radiofrekvencijskih identifikacijskih oznaka (RFID) omogućuje upravljanje zalihama mnogo lakšim i zabavnijim, za razliku od korištenja konvencionalnih sustava za prikupljanje podataka. IoT također može zabilježiti kako posjetitelji provode svoje vrijeme u prostorijama trgovine, što čini lakšim praćenjem njihovog kretanja i interakcije s proizvodima uz pomoć pametne rasvjete. Koristeći podatke prikupljene takvim sustavima, vlasnici prodavaonica mogu izvršiti potrebna poboljšanja zaliha, pa čak i načina na koji se proizvodi prikazuju na njihovim policama. Aplikacije za online kupnju učinit će upravljanje maloprodajnim lancem još učinkovitijim. IoT će klijentima pružiti personalizirano maloprodajno iskustvo i pomoći u jačanju vaše komercijalne prisutnosti na webu. IoT će predstaviti svijet u novoj eri kupovine koja će privući kupce iz svih kategorija i ponuditi primamljivo iskustvo kupnje svega što poželite.

Kako bi shvatili i pravilno primijeniti tehnologiju Interneta stvari, trebate znati što vaši korisnici ili kupci doista trebaju i što bi unaprijedilo njihovo iskustvo u kontaktu s vama i vašom uslugom. Zatim je potrebno smisliti kako te podatke obraditi i od njih profitirati. Potrebno je odmaknuti se od informacija i koje već posjedujete i načina na koji ste stvari obavljali dosad, te kreirati sasvim novo okruženje u kojem ćete koristiti tehnologiju kako bi došli do krajnjeg cilja. To je veliki izazov za svako poslovanje, što se vidi i u činjenici da je većinu IoT rješenja koje danas koristimo (poput primjerice Ubera) napravio sasvim novi startup, a ne već postojeća kompanija koja se tom industrijom bavi desetljećima. Ključ je u perspektivi, prilagodbi i promjeni, to je jedini način da iskoristite sve mogućnosti tehnologije kao što je IoT.

Podijelite